زمان : 09 Esfand 1390 - 20:55
شناسه : 47368
بازدید : 8096
داغ انتخاباتی:استفتاء از  آيت الله العظمي مكارم شيرازي درباره انتخابات(از واجبات تا تهمت ها و حرف زدن ها وا شام ...) (1 نظر) داغ انتخاباتی:استفتاء از آيت الله العظمي مكارم شيرازي درباره انتخابات(از واجبات تا تهمت ها و حرف زدن ها وا شام ...) (1 نظر)

داغ انتخاباتی:استفتاء از  آيت الله العظمي مكارم شيرازي درباره انتخابات(از واجبات تا تهمت ها و حرف زدن ها وا شام ...)


آخرين استفتائات از آيت الله العظمي مكارم شيرازي درباره انتخابات

حضرت آيت الله مكارم شيرازي همزمان با ايام نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي، به سئوالات مخاطبان برنامه "زمزم احکام" راديو معارف پيرامون انتخابات پاسخ دادند.


به گزارش یزدفردا : بخشي از سئوالات(استفتائات) شنوندگان "برنامه زمزم احكام" از اين مرجع تقليد و پاسخ هاي معظم له ، به شرح زير مي باشد.


1- از آنجا كه انتخابات ارتباط مستقيم با سرنوشت ما دارد آيا شركت در انتخابات واجب است؟


پاسخ: شركت در انتخابات لازم است به همان دليل كه به سرنوشت ما، كشور ما ، دين ما و سرنوشت انقلاب ما، همه اينها ارتباط دارد اگر خداي نكرده مجلس دست نا اهلان بيافتد، مسئوليت آن متوجه همه كساني است كه مي توانستند در انتخابات شركت كنند و افراد اهل را به مجلس بفرستند و شركت نكردند و نااهلان به مجلس رفتند، اينها مسئوليت آفرين است همه بايد شركت كنند.


2- در انتخابات به چه كساني بايد راي داد آيا به هر كسي مي توانيم راي بدهيم؟ به چه مسائلي بايد توجه داشته باشيم؟


پاسخ: انتخابات در واقع پذيرفتن مسئوليت هاست. ما نمي توانيم سرنوشت خود، مملكت، انقلاب و دينمان را به دست هركس بسپاريم. در يك معامله ساده آيا شما حاضر هستيد هركسي را وكيل خودتان بكنيد حتما مي گويد وكيل بايد امين باشد تا از طرف من برود معامله انجام دهد شما وقتي براي يك كار معمولي ساده فردي اصلح را انتخاب مي كنيد براي دين ، كشور و سرنوشت خود و مردمش چطور مي توانيد به هر كسي راي بدهد بايد ببيند چه كسي صلاحيت بيشتري در حفظ اين امانت الهيه دارد.


3- صحبت كردن درباره نامزدهاي انتخابات تهمت و غيبت محسوب نمي شود؟


پاسخ: صحبت كردن درباره نامزدها به دو صورت است يا فرد را معرفي و سوابق او مطرح مي شود كه مانعي ندارد اما اگر مطالبي خلاف واقع گفته شود و يا مطالبي كه ارتباطي ندارد، مثلا اسرار منزلش گفته شود درست نيست.


عين همين چيزي كه ما در باب روايات اهل بيت و علم رجال داريم، مثلا علم رجال مي گويد كه فلان كس ثقه است فلان كس ضعيف است فلان كس صادق است فلان كس كاذب است چون سرنوشت ما در روايات به دست اينهاست بايد معرفي بشوند. انتخابات، سرنوشت ساز است اگر معرفي در حدود شناخت آنها باشد دروغ هم در آنها نباشد و تهمت هم نباشد در حد شناخت، اشكالي ندارد.


4- نامزدهاي كه براي اخذ راي، شام مي دهند يا خرج هاي آنچناني مي كنند از مصاديق اسراف هست يا خير؟


پاسخ: اين كار ممكن است اسراف نباشد؛ و غذايي مردم بخورند، ولي اصل كار خلاف شرع است به علت اينكه با تزوير و تقلب مي خواهد آرا كسب كند مردم بايد اين كار را بررسي كنند كسي كه مي آيد اين پول ها را صرف مي كند آيا مي خواهد برود خدمت بكند يا اينكه كيسه دوخته . آنهايي كه اين مخارج را مي كنند افرادي صلاحيت دار نيستند و استفاده از اينها هم شرعا جايز نيست.


5- استفاده از بيت المال براي تبليغات نامزدي انتخابات چه حكمي دارد؟


پاسخ: واضح است كه جايز نيست ، بيت المال متعلق به همه مردم است يك شخصي نمي تواند به نفع خودش از بيت المال استفاده كند و منافع خصوصي خودش را در نظر بگيرد مسلماً جايز نيست و خلاف شرع و قانون است.


6- كشيدن کاريکاتور نامزدهاي رقيب يا تمسخر آنها از نظر شرعي اشكال دارد ؟


پاسخ: هر گونه اهانت به كانديداهاي رقيب شرعا حرام است، خواه از طريق کاريکاتور باشد يا نام بدي به كار برده شود يا عيب دروغيني گفتن يا انتشار شب نامه برضدشان، اين اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع كرده است.


7- بعضي از نامزدها در تبليغات انتخاباتي خود وعده هايي مي دهند كه فراتر از اختيارشان هست آيا اين وعده‌ها، مصداق دورغ نيست ؟


پاسخ: اين وعده ها هم مصداق دروغ است و هم مصداق تدليس است يعني يك نوع تقلب است كه براي بدست آوردن آراء دروغ مي گويد و تدليس مي كند به اين دليل كه چهره واقعي كارش را بر خلاف نشان مي دهد حتي مي شود اسم رياكاري را بر اين افراد گذاشت.


نامزدهاي انتخابات بايد مراقبت كنند كه چيزي نگويند كه قابل عمل نباشد خدا نكند كسي چنين كاري انجام دهد كه مسئوليت الهيه سنگيني دارد.


8- اگر نامزد انتخاباتي واقعا اصلح باشد آيا مي شود براي اينكه راي بيشتري بياورد براي او راي خريد و يا سر صندوق اگر شخصي بي سوادي نام كس ديگري را گفت ما نام آن نامزد را بنويسيم؟


پاسخ: يعني از ابزار نا مشروع براي رسيدن به هدف مشروعي استفاده بكنيم، اين درست نيست اين مانند اين است كه مال حرامي يا صرف ساخت مسجد كنيم. اسلام مي گويد هم هدف بايد مشروع باشد و هم وسيله. مسجد بسيار خوب اما مالي كه براي ساختن مسجد است آن هم بايد حلال باشد. انتخاب اصلح بسيار خوب است ابزاري كه براي انتخاب او انتخاب مي كني آن هم بايد مشروع باشد از وسيله نامشروع استفاده نكنيد مخصوصا زماني كه شخصي اختيارش را به دست كسي مي دهد كه سر صندوق است بگويد اسم فلان شخص را بنويس و نام شخص ديگري را بنويسند اينها خيانت است، ابزار خيانت وسيله انتخاب اصلح، به هيچ وجه اين كارها در اسلام جايز نيست.