زمان : 08 Esfand 1390 - 14:32
شناسه : 47265
بازدید : 1862
دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی یزد: دم کرده ی داروهای گیاهی مفید تر از جوشانده آنها است / ازمصرف غیرضروری گیاهان دارویی بپرهیزید دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی یزد: دم کرده ی داروهای گیاهی مفید تر از جوشانده آنها است / ازمصرف غیرضروری گیاهان دارویی بپرهیزید
عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد با تاکید بر دم کرده گل و برگ گیاهان دارویی گفت: دم کرده ی داروهای گیاهی مفید تر از جوشانده آنها است.


دكتر علی بابایی صبح امروز  اظهارکرد: داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی داشته باشد بنابراین از داروهای گیاهی در موارد غیر ضروری اجتناب شود.


وی افزود: بسیاری از گیاهان دارویی دارای عوارض جانبی در حد آزار دهنده نیستند بنابراین مصرف آنها چندان مشکل ساز نیست.


دکتر بابایی توصیه کرد: برای بیماریهای پیش پا افتاده همچون، سردرد، دل درد ساده و گرفتاری های عصبی میتوان با مشورت و با تجربه بزرگترها از گیاه دارویی استفاده کنیم.


عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد ادامه داد: در بیماری هایی همچون بیماری دیابت و فشارخون و حتی برخی سرطانها نبایستی به داروهای گیاهی اتکا نمود چرا که عدم درمان و غافل شدن از درمان بیماری می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد پدید می آورد.


دکتر بابایی با تاکید بر مصرف صحیح گیاهان دارویی تصریح کرد: بعضا مشاهده می شود افراد موارد مصرف داروهای گیاهی را آگاهند ولی در عین حال نحوه صحیح مصرف نمودن آنهارا اطلاع ندارند.


عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآورشد: مطالعات نشان می دهند مواد موثره در گل و برگ گیاهان دارویی وجود دارندکه در اثر تماس با درجه حرارت بالا و بلاخص جوشاندن می تواند از بین برود. هرچند فرآورده های گیاهان دارویی در اثر جوشاندن پررنگ تر و غلیظ تر می شوند و افراد فکر می کنند که این جوشانده حاوی مواد موثره بیشتری است.


وی در ادامه تاکید کرد: گل و برگ گیاهان دارویی صورت دم کرده و در آبی که درجه حرارت آن بیش از 70 درجه سانتی گراد نباشد مناسب تر است. هر چند ممکن است ظاهری دقیق و کم رنگ داشته باشد ولی این در حالی است که مواد موثره آن بیشتر است.


دکتر بابایی در پایان متذکرشد: گل و برگ گیاه دارویی به صورت دم کرده و ریشه ها را به صورت جوشانده بنوشید.