زمان : 03 Esfand 1390 - 18:06
شناسه : 46888
بازدید : 2030
روند اعلام داوطلبي و بررسي سوابق و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان و انتشار اسامي نامزدها روند اعلام داوطلبي و بررسي سوابق و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان و انتشار اسامي نامزدها
روند اعلام داوطلبي و بررسي سوابق و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان و انتشار اسامي نامزدها

به گزارش یزدفردا به نقل از  وزارت كشور، فصل سوم  آئين نامه اجرائي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب 1378 در خصوص اعلام داوطلبي و بررسي سوابق و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان و انتشار اسامي نامزدها به شرح ذيل مي باشد؛

ماده 21 داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي براساس ماده ( 45 ) قانون و تبصره هاي ( 1) و ( 2) آن ظرف مهلت مقرر قانوني به فرمانداري يا بخشداري مركز حوزه انتخابيه و يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه ها ، كنسولگري ها ، نمايندگيهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران مراجعه و ضمن ارائه اصل شناسنامه عكس دار خود و تسليم ده ( 10 ) قطعه عكس 4 نسخه تصوير كليه صفحات شناسنامه ، اصل و تصوير آخرين مدرك تحصيلي معتبر و اصل و تصوير برگ پايان خدمت وظيفه عمومي و يا مدركي معتبر دال بر روشن بودن وضعيت مشموليت خدمت وظيفه عمومي ، پرسشنامه اعلام داوطلبي را دريافت و در حضور فرماندار يا بخشدار يا مسئول ثبت نام در وزارت كشور ، سفارتخانه ، كنسولگري يا نمايندگي سياسي آن را تكميل و تسليم مي نمايند و ضمن اخذ رسيد تصوير مدارك لازم براي ثبت نام ، آمادگي خود را براي شركت در انتخابات اعلام مي دارند .
تبصره 1 فرمانداران و بخشداران مكلفند در اجراي ماده ( 45 ) قانون بلافاصله پس از اعلام وزارت كشور ، تاريخ شروع و خاتمه ثبت نام از داوطلبان و شرايط انتخاب شوندگان و مدارك مورد نياز را با وسايل مقتضي به اطلاع كليه اهالي حوزه انتخابيه برسانند .
تبصره 2 وزارت كشور موظف است بلافاصله مدارك داوطلباني را كه در وزارت كشور ثبت نام نموده اند ، به فرمانداري يا بخشداري مركز حوزه انتخابيه مربوط ارسال و در پايان همان روز اسامي و مشخصات آنان را نيز به حوزه انتخابيه اعلام نمايد .
تبصره 3 وزارت امور خارجه موظف است ترتيبات لازم به منظور تسريع در اجراي تبصره ( 1) ذيل ماده ( 45 ) قانون را به نحوي فراهم نمايد تا مفاد مندرج در پرسشنامه داوطلب در پايان هر روز به ستاد انتخابات كشور اعلام گردد .
تبصره 4 اسامي و مدارك داوطلبان ثبت نام شده در خارج از كشور بلافاصله پس از وصول ، توسط وزارت كشور به فرماندار يا بخشدار مركز حوزه انتخابيه اعلام و ارسال خواهد شد .
ماده 22 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند در مدت تعيين شده نسبت به قبول برگ اعلام داوطلبي اقدام نمايند و بايد توجه داشته باشند كه بعد از پايان روز هفتم هيچ گونه تقاضاي اعلام داوطلبي را نپذيرند .
ماده 23 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند در پايان هر روز فهرست اسامي و مشخصات داوطلبان ثبت نام شده همان روز و نيز در پايان مهلت قانوني ثبت نام ، مشخصات كليه داوطلبان را يكجا و به ترتيب حروف الفبا به ستاد انتخابات كشور اعلام نمايند و همه روزه بلافاصله پس از ثبت نام ، دو نسخه تصوير پرسشنامه اعلام داوطلبي و دو نسخه تصوير
كليه صفحات شناسنامه و سه قطعه عكس هر يك از داوطلبان را با سريعترين وسيله به ستاد انتخابات استان ارسال نمايند . وزارت كشور نيز موظف است تصويري از مشخصات كامل داوطلبان را روزانه به هيأت مركزي نظارت اعلام نمايند .
تبصره 1 فرمانداران تهران و اصفهان فهرست اسامي و مشخصات داوطلبان هر يك از اقليتهاي ديني را نيز جداگانه به ستاد انتخابات كشور اعلام مي نمايند .
تبصره 2 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند در روزهايي كه هيچ مراجعه كننده اي براي ثبت نام نداشتند ، در پايان همان روز مراتب را به ستاد انتخابات كشور اعلام نمايند .
تبصره 3 به منظور پرهيز از هرگونه تأخير در رسيدن مدارك مربوط به ثبت نام از داوطلبان به ستاد انتخابات كشور ، ستاد انتخابات استانداري موظف است حتي المقدور روزانه مدارك مربوط به كليه داوطلبان سطح استان را توسط پيك ويژه استانداري به ستاد انتخابات كشور تحويل نمايد ، در غير اين صورت تحويل مدارك مذكور به ستاد انتخابات كشور حداكثر ظرف يك روز پس از
پايان مهلت ثبت نام از داوطلبان ، الزامي است .
ماده 24 وزارت كشور در مورد صلاحيتهاي داوطلبان به شرح مندرج در قانون ، طبق فرمهايي كه در چهارچوب قانون تنظيم خواهد نمود ، مراتب را از مراجع مذكور در ماده ( 48 ) قانون در چهارچوب وظايف آنها استعلام مي نمايد .
ماده 25 دلايل و مدارك معتبر مربوط به غيرقانوني بودن احزاب ، سازمانها و گروههاي موضوع بند ( 3) ماده ( 30 ) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد توسط مقامات صالحه به مراجع اجرائي و نظارتي ارسال شود .
ماده 26 وابستگان تشكيلاتي و هواداران ( موضوع بند ( 3) ماده ( 30 ) قانون ) و كساني كه در جهت تحكيم مباني رژيم سابق نقش مؤثري داشته اند ، ( موضوع بند ( 1) ماده ( 30 ) قانون ) و نيز ساير موارد موضوع بند ( 10 ) ماده ( 30 ) قانون ، براساس مصوبه در مورخ 22/8/ 1378 مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده انتخابات مختلف يا اعلام مراكز مسئول .
ماده 27 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند پس از انقضاي مهلت ثبت نام ضمن دعوت از اعضاي هيأت نظارت مركز حوزه انتخابيه به منظور رسيدگي به صلاحيت داوطلبان ، تشكيل جلسه داده و با توجه به نتايج به دست آمده از بررسيهاي لازم در محل و با استفاده از نتايج اعلام شده توسط وزارت كشور ، نامزدهاي واجد شرايط را حداكثر ظرف ده ( 10 ) روز
تعيين و مراتب را صورت جلسه و نتايج را به هيأتهاي نظارت اعلام نمايند .
تبصره 1 به منظور جلوگيري از وقفه در امر رسيدگي به صلاحيت داوطلبان و اتمام كار در موعد مقرر ، ضروري است هيأتهاي اجرائي از روز اول ثبت نام مقدمات اين كار را فراهم نمايند .
تبصره 2 چنانچه هيأت اجرائي بعضي از داوطلبان را براساس نتايج به دست آمده از بررسيهاي لازم در محل و با استفاده از نتايج (28)و (29 ) و ( 30 ) قانون واجد صلاحيت نداند و در نتيجه صلاحيت ) ، ( اعلام شده توسط وزارت كشور و با رعايت شرايط مقرر در مواد آنان را رد كند ، موظف است مراتب را با ذكر اسناد و مدارك مذكور و اشاره به مواد قانوني و بندها و تبصره هاي آنها در صورت جلسه درج نمايد .
تبصره 3 رد صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در مورد شرط اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بايد مستند به قانون و براساس مدارك و اسناد معتبر باشد كه مطابق مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف ، توسط مراكز مسئول قانوني به
مراجع اجرائي و نظارتي ارسال شده است .
تبصره 4 مناط ابراز وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه ، اظهار ، اعلام يا هر طريق ديگري است كه به صورت مستند توسط داوطلب اظهار شده باشد .
ماده 28 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند بلافاصله پس از دريافت صورت جلسه رسيدگي به صلاحيت داوطلبان ، نتيجه آنرا به هيأت نظارت استان و ستاد انتخابات كشور اعلام ويك نسخه از صورت جلسه را به ضميمه اسنادو مدارك به هيأت نظارت استان و يك نسخه از آن را به ستاد انتخابات كشور با سريعترين وسيله ارسال نمايند.
تبصره 1 فرمانداران و بخشداران به منظور تسريع در كار مي توانند ضمن ارسال متن صورت جلسه مذكور توسط نمابر ، اصل مدارك را براي ارسال به وزارت كشور تحويل ستاد انتخابات استان بدهند .
تبصره 2 ستاد انتخابات استان موظف است ترتيبي اتخاذ نمايند تا حداكثر يك روز پس از اتمام كار بررسي صلاحيت داوطلبان در هيأت هاي اجرائي ، صورت جلسات مربوطه توسط پيك ويژه در اختيار ستاد انتخابات كشور قرار گيرد .
ماده 29 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه مكلف اند علت رد صلاحيت داوطلبان را با ذكرمواد قانوني مورد استناد ، به صورت كتبي و محرمانه به داوطلب ذي ربط ابلاغ نمايند .
تبصره 1 در صورت درخواست داوطلب ، بايد دلايل و مدارك رد صلاحيت وي نيز توسط مرجع رسيدگي كننده با لحاظ مصوبه. مورخ 22/8/ 1378 مجمع تشخيص مصلحت نظام به اطلاع وي رسانده شود .
تبصره 2 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه بايد به گونه اي برنامه ريزي نمايند كه نتيجه رد صلاحيت داوطلبان در موعد مقرر و بدون تأخير به دست داوطلبان ذي ربط يا نماينده وي به آدرسي كه اعلام نموده است ، برسد .
( ماده 30 داوطلباني كه صلاحيتشان در هيأت اجرائي رد شده است مي توانند به استناد تبصره ذيل ماده ( 51 ) قانون ظرف چهار 4 روز از ابلاغ مراتب رد صلاحيت ، شكايت خود را مستدلاً به هيأت نظارت استان مربوط اعلام نمايند و در صورت تمايل حسب مصوبه مورخ 22/8/ 1378
مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص لزوم رسيدگي دقيق به شكايت داوطلبان رد صلاحيت شده ، توضيحات و دفاعيات خود را حضوري به سمع اعضاي هيأت نظارت استان و هيأت مركزي نظارت برسانند و هيأتهاي نظارت موظف به رسيدگي مي باشند .
ماده 31 هيأتهاي نظارت استان ها در اجراي ماده ( 52 ) قانون ، ظرف مدت هفت ( 7) روز به شكايات دريافتي از داوطلبان رد صلاحيت شده در هيأت اجرائي رسيدگي و نتيجه را صورت جلسه مي نمايند .
تبصره 1 چنانچه هيأتهاي نظارت استان ها پيشنهاد رد صلاحيت بعضي از داوطلبان را داشته باشند كه از نظر هيأت اجرائي واجد صلاحيتهاي قانوني شناخته شده بودند ، مكلف اند علت رد صلاحيت را با ذكر مواد قانوني مورد استناد و دلايل و مدارك مربوط ، با رعايت قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف ، در صورت جلسه درج نمايند .
تبصره 2 هيأتهاي نظارت استان ها به منظور تسريع در كار مي توانند بلافاصله پس از دريافت صورت جلسات از حوزه هاي انتخابيه مربوط ، مقدمات رسيدگي به صلاحيت داوطلبان را آغاز نمايند .
تبصره 3 هيأت هاي نظارت استانها موظف اند بلافاصله نتايج رسيدگي به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده و همچنين اظهارنظر خود در خصوص داوطلباني كه توسط هيأت اجرائي واجد شرايط قانوني تشخيص داده شده اند را كه بايد با رعايت قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف صورت گيرد با سريعترين وسيله به هيأت مركزي نظارت ارسال نمايند .
ماده 32 هيأتهاي نظارت استانها بلافاصله پس از اعلام مراتب به هيأت مركزي نظارت ، موظف اند در خصوص دريافت نظريه ( هيأت مركزي نظارت ، پيگيري لازم به عمل آورند و پس از كسب نظريه هيأت مركزي نظارت ، مراتب را در اجراي تبصره ( 1 ماده ( 52 ) قانون صورت جلسه كرده و بلافاصله يك نسخه آن را به فرماندار يا بخشدار مركز حوزه انتخابيه ذي ربط ارسال نمايند .
تبصره هيأتهاي نظارت استانها بايد به گونه اي برنامه ريزي و اقدام نمايند كه حداكثر در پايان مهلت هفت ( 7) روزه رسيدگي به شكايات داوطلباني كه صلاحيتشان در هيأت اجرائي رد شده است ، رسيدگي نمايند .
ماده 33 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند حداكثر ظرف مدت بيست و چهار ( 24 ) ساعت پس از وصول صورت جلسه رسيدگي به شكايات داوطلباني كه صلاحيتشان در هيأت اجرائي رد شده است و همچنين اظهار نظر در خصوص ساير داوطلبان از هيأت نظارت استان ، ابتدا بلافاصله مراتب رد صلاحيت داوطلبان را با ذكر مواد قانوني مورد استناد و 1378 مجمع تشخيص مصلحت نظام به داوطلبان ذي ربط ابلاغ و سپس /8/ دلايل و مدارك مربوط با لحاظ مصوبه مورخ 22 /8/78متن صورت جلسه مذكور را به ستاد انتخابات كشور اعلام نمايند . تأييد صلاحيت نيز به داوطلبان ذي ربط ابلاغ خواهد شد .
ماده 34 كليه داوطلباني كه صلاحيت ايشان در هيأت اجرائي تأييد مي شود ولي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات نظر به رد صلاحيت آنان دارد و همچنين كليه داوطلباني كه صلاحيت ايشان توسط هيأت اجرائي رد مي شود و اين رد صلاحيت مورد تأييد هيأت مركزي نظارت نيز قرار گرفته است ، در اجراي تبصره هاي ( 2) و ( 3) ماده ( 52 ) قانون مي توانند اعتراض خود را ظرف مدت
بيست و چهار ( 24 ) ساعت پس از ابلاغ مراتب رد صلاحيت ، به عنوان شوراي نگهبان به صورت مستقيم يا از طريق هيأت نظارت استان اعلام نمايند .
تبصره داوطلباني كه صلاحيت آنان در هيأت اجرائي تأييد شده است ، ولي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات براساس شرايط قانوني و مستند به دلايل و مدارك معتبر و با توجه به قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف ، صلاحيت ايشان را در ابتدا رد كرده است ، مي توانند علاوه بر اعتراض كتبي حضوراً توضيحات و دفاعيات خود
را به سمع اعضاي شوراي نگهبان نيز برسانند .
ماده 35 ستاد انتخابات كشور موظف است پس از دريافت نظريه شوراي نگهبان در خصوص تأييد يا رد صلاحيت كليه داوطلبان سراسر كشور ، حداكثر ظرف مدت يك روز مراتب را حسب مورد به هر يك از مراكز حوزه هاي انتخابيه ذي ربط ابلاغ نمايد .
تبصره 1 چنانچه نظر شوراي نگهبان مبني بر رد صلاحيت داوطلباني باشد كه صلاحيت ايشان در مراحل قبلي ( در هيأت اجرائي و هيأت مركزي نظارت بر انتخابات ) تأييد شده است ، مراتب رد صلاحيت باذكر مواد قانوني مورد استناد و با توجه به قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف ، به ستاد انتخابات كشور اعلام مي گردد تا ستاد
انتخابات كشور از طريق مركز حوزه انتخابيه مراتب را به داوطلب ذي ربط ابلاغ نمايد .
تبصره 2 داوطلبان مشمول تبصره ( 1) اين ماده مي توانند حداكثر ظرف سه ( 3) روز از تاريخ ابلاغ مراتب رد صلاحيت ، از شوراي نگهبان با اداي توضيحات و دفاعيات لازم درخواست رسيدگي مجدد نمايند .
تبصره 3 شوراي نگهبان ظرف حداكثر هفت ( 7) روز از دريافت هر يك از درخواستهاي رسيدگي مجدد به رد صلاحيت داوطلبان ، به درخواست رسيدگي و نتيجه را به ستاد انتخابات كشور اعلام مي نمايد .
ماده 36 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند پس از دريافت نظريه شوراي نگهبان در خصوص رسيدگي مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحيت شده از ستاد انتخابات كشور ، ضمن ابلاغ نظر شوراي نگهبان در خصوص رد صلاحيت كليه داوطلبان رد صلاحيت شده به داوطلبان ذي ربط ، حداكثر ظرف يك ( 1) روز آگهي اسامي نامزدهاي تأييد شده توسط
هيأت مركزي نظارت و يا شوراي نگهبان را در سراسر حوزه انتخابيه منتشر نمايند .
تبصره 1 در اجراي تبصره ( 2) مكرر ذيل ماده ( 20 ) قانون براي جلوگيري از تضييع حقوق داوطلبان نمايندگي ، چنانچه به تشخيص هيأت اجرائي يا نظارت مركز حوزه انتخابيه ، نامزدي در حوزه انتخابيه براي عامه مردم ناشناخته و گمنام باشد ولي نام خانوادگي و يا نام و نام خانوادگي او مشابه نام خانوادگي و يا نام يا نام خانوادگي يكي از داوطلبان سرشناس و معروف آن حوزه
باشد ، هيأت هاي اجرائي و نظارت مربوط موظفند با هماهنگي يكديگر مشخصه اي را براي وي تعيين و مراتب را براي قيد در تبليغات انتخاباتي به داوطلب ذي ربط و درج در آگهي انتشار اسامي نامزدها به فرماندار / بخشدار مركز حوزه انتخابيه اعلام نمايند .
تبصره 2 چنانچه داوطلب به غير از نام و نام خانوادگي مندرج در شناسنامه به نام ديگري نيز مشهور باشد كه آن را در پرسشنامه اعلام داوطلبي قيد كرده است و مورد تأييد هيأت اجرائي نيز باشد ، فرماندار يا بخشدار مركز حوزه انتخابيه موظف است آن نام را نيز در آگهي اسامي نامزدها قيد نمايد . ملاك احتساب رأي به هر يك از نامزدها ، نام خانوادگي يا اشتهار آنان كه در
آگهي اسامي نامزدها آمده است ، مي باشد و در صورت تشابه اسمي ، تبصره ( 2) ذيل ماده ( 20 ) قانون اجرا خواهد شد .
ماده 37 فرمانداران تهران و اصفهان موظف اند پس از دريافت نظريه شوراي نگهبان در خصوص صلاحيت داوطلبان از وزارت كشور ، ضمن ابلاغ نظر شوراي نگهبان در خصوص رد صلاحيت به داوطلبان ذي ربط حداكثر ظرف يك ( 1) روز آگهي اسامي كليه نامزدهاي انتخابي اقليتهاي ديني تأييد شده توسط هيأت مركزي و يا شوراي نگهبان را به تفكيك هر يك از اقليتهاي ديني با رعايت
تبصره ذيل ماده ( 36 ) آئين نامه در مركز حوزه انتخابيه منتشر نمايند و سپس به منظور جلوگيري از وقفه در انتشار آگهي در حوزه هاي فرعي ، اسامي نامزدهاي انتخابات را با سريعترين وسيله مخابراتي به فرمانداريها و بخشداريهاي حوزه هاي فرعي انتخابات اقليتهاي ديني اعلام كنند تا فرمانداران و بخشداران مذكور راساَ و به طور جداگانه براي هر يك از اقليتهاي ديني ، نسبت به چاپ و انتشار آگهي اقدام نمايند .
ماده 38 فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه موظف اند بلافاصله پس از انتشار آگهي اسامي نامزدهاي انتخاباتي ، يك نسخه از آن را به هيأت نظارت مركز حوزه انتخابيه و دو نسخه به ستاد انتخابات كشور و يك نسخه به هيأت نظارت استان ارسال نمايند .