زمان : 03 Esfand 1390 - 02:32
شناسه : 46873
بازدید : 4589
نماینده یزد در پاسخ به دکتر الهام:آقاي الهام، كشور بحراني مي‌شود يا دولت؟ (1 نظر) نماینده یزد در پاسخ به دکتر الهام:آقاي الهام، كشور بحراني مي‌شود يا دولت؟ (1 نظر)

به دنبال اظهارات اخیر دکتر الهام مبنی بر بحرانی شدن اوضاع کشور در صورت ورود منتقدان دولت به مجلس شورای اسلامی
علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و از منتقدان دولت و عضو تیم طراح سوال از رییس جمهور در سرمقاله امروز خود در روزنامه اعتماد نسبت به این اظهارات به شرح ذیل پاسخ داد.
آقاي الهام، كشور بحراني مي‌شود يا دولت؟

جاي تاسف دارد كه برخي ورود منتقدان دولت را به مجلس نهم موجب بحراني شدن اوضاع كشور مي‌دانند و علت آن را هم پيگيري برخي از طرح‌ها از جمله طرح سوال از رييس‌جمهوري از سوي منتقدان دولت مي‌دانند. شنيدن اين سخن از زبان آقاي الهام كه يك حقوقدان هستند، براي من تعجب‌آور بود. اينكه مجلس تابع دولت باشد يا دربست در اختيار دولت باشد، يك بحث كاملا مردود و ناپسندي است كه فكر مي‌كنم بيان اين نگراني درباره موضوع سوال از رييس‌جمهوري كه از بديهيات است، از طرف كسي كه با مفاهيم حقوقي و مفاهيم حكومت در جمهوري اسلامي آشناست و مي‌داند مجلس نماد حاكميت ملت است، نادرست بود.
ديرزماني است كه بسياري از صاحب‌نظران گله‌مند هستند كه چرا مجلس نتوانسته نقش نظارتي خود را در امور كشور ايفا كند و در مقابل قانون‌شكني‌هاي دولت انعطاف نشان داده و نتوانسته تاثيرگذار باشد. اين مهم‌ترين و جدي‌ترين انتقادي است كه تاكنون متوجه مجالس هفتم و هشتم كه مجالس اصولگرا بوده‌اند، است. حالا هم كه درصدد هستند مانع ورود منتقدان دولت به مجلس شوند و نگران بحراني شدن اوضاع كشور هستند. آيا به واقع ورود منتقدان دولت به مجلس اوضاع كشور را بحراني مي‌كند يا اوضاع دولت را؟ واقعا نگراني آقاي الهام از ورود منتقدان احمدي‌نژاد در مجلس از چه رو است و چرا آن را براي كشور مصيبت مي‌داند؟ آقاي الهام معتقد است مجلس بايد به‌طور تمام‌عيار عنان خود را به دست دولت بدهد و تنها به نظاره اتفاقات بنشيند؛ همان كاري كه مجالس هفتم و هشتم كردند و نتيجه آن، بسياري از مشكلاتي شد كه در حال حاضر كشور به خاطر قانون‌گريزي‌هاي دولت با آن مواجه است. اميدواريم تركيب مجلس نهم به گونه‌يي باشد كه به‌طور واقع در راس امور قرار گيرد؛ مفهومي كه آقاي الهام كه از شاگردان رييس‌جمهوري هستند آن را قبول ندارند، ولي قطعا هر وجدان بيداري و همه كساني كه دلسوز كشور هستند و معتقدند مملكت بر اساس اراده مردم و قانون بايد اداره شود، اين حرف را قبول دارند. اميدوارم مردم در انتخابات با نفي وكيل‌الدوله‌ها و دست‌نشانده‌هاي دولت اجازه ندهند مجلس در اختيار دولت باشد.
سوال از رييس‌جمهوري نيز در همه دنيا و همه دولت‌ها وجود داشته و خواهد داشت و طبيعي است كه همه مجريان به يك مقام ناظر احتياج دارند و قطعا مجلس بهترين ناظر است زيرا نماد مردم است. طبعا دولت بايد پاسخگوي عملكرد خود به ملت باشد و اين به هيج وجه نبايد بحراني كردن اوضاع كشور تلقي شود. اين انتظاري است كه مردم از نمايندگان خود دارند و مي‌خواهند در مقابل عملكرد دولت موضع مستقلي داشته باشند تا بتوانند دولت را از قانون‌گريزي و انحراف دور كنند.
قانون‌گريزي دولت در اين مدت بركسي پوشيده نيست و به اندازه‌يي بوده كه حتي بسياري از اصولگرايان هم حتي در بحث‌هاي انتخاباتي‌شان به اين معترف شدند و اذعان داشتند كه دولت خالي از اشتباه نبوده است و بايد كنترل و نظارت شود.

روزنامه اعتماد - شنبه 29 بهمن - شماره 2333 /صفحه 1و2