زمان : 01 Esfand 1390 - 23:06
شناسه : 46762
بازدید : 6766
کاربران نگرانند،حال اینترنت ایران خوب نیست! کاربران نگرانند،حال اینترنت ایران خوب نیست!
محمدحسین تقوایی: کاربران اینترنت، در صورت مواجهه با اختلالات در بخشی از خدمات از جمله کندی سرعت اینترنت، قطعی موقت و یا عدم دسترسی به برخی از وبسایتها، عدم امکان دسترسی به سرویس‌های ای‌میل یاهو و جیمیل و هاتمیل وجستجو در گوگل و دیگر خدمات عمومی پیش از هر موضوع صبور باشند و از دستکاری تنظیمات رایانه خود به شدت خودداری کنند.

به گزارش منابع خبری فارسی زبان، کاربران ایرانی از بامداد دوشنبه اول اسفند بار دیگر با اختلالات شدید در خدمات اینترنت از جمله  مشکل عدم دسترسی به سرویس‌های جی‌میل و یاهو روبرو شده‌اند، گرچه در برخی شهر این اختلال به بیشترین حد، یعنی قطعی کامل اینترنت منجر شده است و در برخی از مناطق نیز مشکلی گزارش نشده است.
در همین حال در اقدامی بیسابقه، دسترسی کاربران به موتور جستجوی گوگل محدود شده است و اکثر کاربران ایرانی، امکان گوگل کلمات مورد خود ندارند و این باعث سردرگمی و گاهی توقف در امور جاری کاربران به خصوص اساتید دانشگاه و دانشجویان شده است.

محمد حسین تقوایی- اخبار قطعی ایمیل یاهو ، جیمیل گوگل ، جستجو گوگل


کارشناسان توصیه می کنند در این روزها، در صورت مواجهه با اختلالات در بخشی از خدمات از جمله کندی سرعت اینترنت، قطعی موقت و یا عدم دسترسی به برخی از وبسایتها، پیش از هر موضوع صبور باشند و از دستکاری تنظیمات اینترنت به شدت خودداری کنند، این اختلالات شامل استفاده ازامکان دسترسی به سرویس‌های ای‌میل یاهو و گوگل و امکان جستجو در گوگل و دیگر خدمات عمومی می شود که در خصوص استفاده از سرویسهای ویژه این مضوع از شدت بیشتر برخوردار است

فقط هیچ کس پاسخگو نیست!
طبق آمارهای تاییدنشده این اختلالات موجب شد دسترسی کاربران ایرانی به ۳۰ میلیون  آدرس پست الکترونیکی غیرممکن یا با کندی امکان‌پذیر شود و کاربران در استفاده از خدمات عمومی به شدت با مشکل عدیده روبرو هستند، به خصوص کاربران سطح صفر که دانش فنی لازم برخوردار نبوده و با بروز  مشکلات ابتدایی با مشکلات و نگرانی روبرو شده و حتی برای تعمیر سخت افزاری و یا سرویس نرم افزاری به مراکز رایانه ای مراجعه می کنند.
این در حالیست که  تقریبا همه نهادهای مسئول در زمینه ارتباطات اینترنتی کشور از پذیرفتن این اختلالات شانه خالی می‌کنند اما ضمن تایید ضمنی این اتفاق، از اطلاع‌رسانی در این زمینه سرباز می‌زنند و تنها به ذکر وضعیت شبکه خود اکتفا می‌کنند در حالیکه انتظار می رود با اطلاع رسانی و شفاف سازی وضعیت عمومی اینترنت ایران  کاربران ایرانی را از سردرگمی و نگرانی نجات دهند.

عدم امکان اتصال به سرویس ایمیل یاهو و گوگل
خبرگزاری دانشجویان ایران -  ایسنا می‌نویسد، جلوگیری از عملکرد سرویس‌های ای‌میل در ایران به شکل "روال" درآمده و موجب ایجاد اختلال در کار بخصوص کاربرانی شده که بخش بزرگی از فعالیت‌های خود را از طریق ایمیل انجام می‌دهند. عنوان خبر ایسنا، «ای‌میل دوباره قطع شد و کاسه صبر کاربران لبریز» نیز حاکی از نارضایتی فزاینده کاربران اینترنتی در ایران به خاطر قطعی گاه به گاه اما پیاپی دسترسی به سرویس‌های ایمیل است.
سایت خبری "بازتاب امروز" گزارش می‌دهد که خدمات ای‌میلی هفته گذشته هم کند شده بود که باعث اعتراض کاربران و رسانه‌ها شد. این سایت می‌افزاید، با توجه به استفاده روزافزون بسیاری از مشاغل از خدمات پست الکترونیک، قطع کردن‌های بدون اعلام قبلی، دردسرهای وسیعی برای کاربران ایجاد می‌کند.
این سایت انتقاد می‌کند: کسانی که در قطع سرویس ای‌میل دست دارند احتمالا «از ابعاد وسیع ضدامنیتی و ناراضی‌سازی کارشان اطلاعی ندارند و ارزشی هم برای افکار عمومی و مردم ایران قایل نیستند».

مسدود سازی دلیل اختلال در سرویس ایمیل ها
برخی تغییر در سامانه فیلترینگ و ارتقا سطح محدود سازی کاربران از جمله پروتکل‌های SSL و https  را دلیل عمده اختلالات اخیر می دارند، گفته میشود، این روزها  قوانین سامانه فیلترینگ در کشور شدیدتر می‌شود به گونه ای که  در همین اثنای سخت شدن دسترسی به ایمیل‌ها، به یکباره سیستم فیلترینگ کشور مختل شده  و همه سایت‌های داخلی همچون خبرگزاری فارس و درگاه ایران نیز فیلتر می‌شوند و در اقدامی فوری نسبت به رفع آنها اقدام می‌شود.
از ده روز پیش (۲۰ بهمن ) امکان دسترسی کاربران ایرانی به سایت گوگل و نیز سرویس‌های ای‌میل گوگل، یاهو و هات‌میل بی‌هیچ توضیحی قطع شده بود. این محدودیت پس از حدود یک هفته رفع شد. در این دور از فیلترینگ دسترسی کاربران ایرانی به همه سایت‌هایی که از پروتکل‌های SSL و https استفاده می‌کردند (به جز بانک‌های داخلی) مسدود شد. این دو پروتکل امکان دسترسی امن کاربر به اینترنت را فراهم می‌کنند.
با مسدود کردن دو پروتکل یاد شده، دسترسی به وب‌سایت پراستفاده‌ی گوگل و سرویس ای‌میل آن و نیز یاهو و هات‌میل امکان‌ناپذیر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، حدود ۳۰ هزار کاربر به ای‌میل‌های خود دسترسی نداشتند.
دسترسی کاربران ایرانی به وب‌سایت‌هایی نظیر گوگل و سرویس ایمیل آن که از پروتکل SSL استفاده می‌کنند از یک هفته پیش در ایران بی‌هیچ توضیحی مسدود شده بود. بنا بر گزارش‌ها این محدودیت دوباره رفع شده است.

رابطه اینترنت ملی و قطعی سرویسها
ایسنا نوشت:  قطعی مجدد که همزمان با افتتاح فاز تهران شبکه علمی کشور بوده، «این بحث را در بین محافل و فعالان مرتبط با ICT مطرح کرده که شاید هدف بسترسازی و ترویج استفاده از ای‌میل داخلی که در درگاه کشور قابل دسترسی است این وضعیت را برای کاربرانی که تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور ای‌میل همچون جی‌میل و یاهو استفاده می‌کرده‌اند، به دنبال داشته است».
پیش از این نیز برخی اقدام مسدودسازی سایت‌ها و سرویس‌های ایمیل را فصلی نوین در راه‌اندازی "اینترنت ملی" دانسته بودند.
در حالی برخی این اختلالات را به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و در معنای عام‌تر آن اینترنت ملی نسبت می‌دهند که این شبکه هنوز در نخستین مراحل راه‌اندازی به سر می‌برد و حداقل پنج سال زمان و بودجه هنگفتی برای راه‌اندازی آن نیاز است که هنوز مقدمات آن نیز فراهم نشده است.
علی حکیم‌جوادی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران هر گونه اختلال در دسترسی به شبکه اینترنت ناشی از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را رد کرد و مدعی شده است: «اختلالات دسترسی کاربران هیچ ارتباطی با شبکه ملی اطلاعات ندارد.»

مقصر کیست؟
در هر حال آنقدر موضوع تكراري "مقصر كيست؟" پيش كشيده شده و به نتيجه نرسيده كه همان بهتر كه درباره آن صحبتي نشود، افت شديد در مسير كيفيت اينترنت طي هفته‌هاي گذشته باعث بروز گله‌هاي بسياري از سوي كاربران اين شبكه در كشور شد و حتي به دنبال آن بسياري از فعاليت‌ها در پاره‌اي از مقاطع زماني معطل ماندند.
در حالیکه این روزها مباحث دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک با هزینه های میلیاردی تومانی دنبال میشود اما این اختلالات مکرر باعث شده کاربران چنان با اختلال در اتصال و پهناي باند روبرو شوند كه بسياري حاضر شدند عطايش را به لقاي آن ببخشند و این یعنی.....