زمان : 24 Bahman 1390 - 18:03
شناسه : 46161
بازدید : 1931
محسن مومنی شریف در نشست با مهمانان جشنواره داستان انقلاب: انقلاب اسلامی، به مردم هویت انقلابی داد محسن مومنی شریف در نشست با مهمانان جشنواره داستان انقلاب: انقلاب اسلامی، به مردم هویت انقلابی داد
 در این دیدار علی محمود حجازی نویسنده لبنانی با بیان این كه همه ما نویسندگان روح ملت و كشورمان را نشان می دهیم، گفت: باید به واسطه این ادبیات، فرهنگ مقاومت را منتقل كنیم و به واسطه این تعامل فرهنگی زبان های ملت ها را به زبان های دوم انتقال بدهیم.
مالك صقور نویسنده كشور سوریه نیز گفت: اولین باری است كه خیابان ها و مردم تهران را می بینیم البته در سال 1960 میلادی زمانی كه 10 ساله بودم پدرم قرآن را با تفسیر صافی یاد می داد و می گفت كه كتاب تفسیر را از كشور ایران آورده است و من از آن زمان با ایران آشنا بودم.
وی با بیان این كه در سال 1970 میلادی در دانشگاه مسكو ادبیات تطبیقی خوانده است، گفت: در آن جا با 17 نفر از ایرانی ها كه از طرف شاه بورسیه برای تحصیل در مسكو گرفته بودند آشنا شدم كه دوست دارم الان آنها را ببینم چرا كه آنها طرفدار رژیم شاهنشاه بودند و می گفتند كه اسرائیل دوست و شما دشمن ما هستید و اسرائیل تضمین كرده است كه شاه در ایران می ماند.
این نویسنده كشور سوریه با اشاره به انقلاب اسلامی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان كشور سوریه به انقلاب های كمونیستی همچون انقلاب كوبا علاقه داشتند، اما پس از پیروزی انقلاب ایران مجذوب این انقلاب شدند.
صقور تصریح كرد: یكی از اتفاقاتی كه باعث شد جذب انقلاب ایران شویم این بود كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران پرچم اسرائیل را پایین آوردند و به جای آن پرچم فلسطین را بالا بردند.
او با ابراز خوشحالی از این كه انقلاب ایران وارد ادبیات شده است، عنوان كرد: خوشحالیم از این كه می بینیم انقلاب در دیگر بخش ها مانند صنایع، علم و تكنولوژی هم به نتیجه رسیده است.
حسن حمید از كشور فلسطین نیز با بیان این كه تمام فلسطینی ها به ادبیات انقلاب ایران علاقه دارند، گفت: شما سپاه بزرگی از مومنین دارید .
این نویسنده فلسطینی همه مسلمانان را در یك جبهه و مقابل صهیونیسم معرفی كرد و گفت : ما نویسنده ها در این جبهه می نویسیم و با رژیم صهیونیستی مقابله می كنیم و نشان می دهیم كه صهیونیست ها می خواهند تاریخ را تغییر دهند.
وی تاكید كرد: احساس می كنم فرهنگ مقاومت بانی و پشتیبانی به جزء ایران ندارد.
جمال شاكر از تركیه نیز با اشاره به این كه در پیروزی انقلاب اسلامی 17 سال داشته است، گفت: ما هم مثل شما ایرانی ها فرزندان انقلاب هستیم و آن شور و هیجان پیروزی انقلاب را حس كرده ایم و همچنین ادبیات كهن ایران را می شناسیم كه تاثیر زیادی بر ادبیات تركیه، به خصوص ادبیات عثمانی گذاشته است.
وی ادامه داد: انقلاب ایران و كشور ایران را بیشتر از روی كتاب هایی كه بعد از انقلاب منتشر شد مانند آثار مطهری و شریعتی می شناسیم و متاسفانه از ادبیات انقلاب اسلامی چیزی در تركیه ترجمه نشده است تا از آن استفاده كنیم.
احمد اورس دیگر نویسنده تركیه ای نیز با اشاره به این كه ادبیات انقلابی تركیه متاثر از انقلاب و دفاع مقدس ایران و مقاومت فلسطین است، گفت: انقلاب اسلامی ایران در تركیه برای نویسنده هایی كه در زمینه مقاومت می نویسند سرچشمه و الهام بخش است.
او  با بیان این كه ادبیات مقاوت در تركیه به مسائلی مانند حجاب، اسلام گرایان و مشكلات كردها می پردازد، گفت : علی رغم تاثیری كه نویسنده ها از لبنان و فلسطین می گیرند نتوانستیم از مقاومت این كشور ها به اندازه كافی بگوییم.
در ادامه این نشست محسن مومنی شریف –رییس حوزه هنری- با بیان این كه انقلاب اسلامی تنها بری مردم ایران نیست، گفت: این انقلاب در واقع نتیجه مبارزات تمام ملل مسلمان درطول سالیان متمادی است و البته امیدوار بودیم كه جنبش بیداری اسلامی پیش از این ها به نتیجه برسد اما دشمنان اسلام در این سالها تلاش كردند تا با تبلیغات رسانه ای جلوی نشر انقلاب را بگیرند.
مومنی با اشاره به این كه انقلاب اسلامی بر تمام وجوه مردم تاثیر گذار بوده است، گفت : معتقدم انقلاب اسلامی به مردم ما هویت دیگری داده است و آن هویت انقلابی مردم است و ملتی كه با این هویت شناخته می شود ملتی مقاوم است كه در برابر بن بست ها نمی ایستد و به هر چه كه بخواهد می رسد.
رییس حوزه هنری با تاكید بر این كه مهمترین خصلت مردم ایران، ارتباط آن ها با خداوند است، گفت: این ملت اعتقاد دارند اسلام دینی است كه برای تمام زمان ها برنامه دارد و این درست مقابل چیزی ست كه فرهنگ غرب القا می كند .
وی ادامه داد: استفاده از تجارب غرب در علم و صنایع و این گونه موارد مشكلی ندارد هر چند دراین موارد هم غرب این گونه نیست  كه دستاوردهای علمی اش را ببخشد و اگر قرار بود به كشورهای وابسته به خود كمك كند در حال حاضر مصر باید مدرن ترین كشور منطقه می بود.
مومنی با بیان این كه انقلاب اسلامی جهان بینی را معرفی كرد كه با جهان بینی غرب متفاوت بود، گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی جز بخشی از هنرمندان كشورمان، هنرمندان و روشنفكران آن زمان با انقلاب همراهی نكردند و وقتی ابعاد انقلاب روشن تر شد اختلاف فكری نیز بیشتر شد و به همین دلیل انقلاب اسلامی هنرمندان خودش را پرورش داد.
او افزود: به همین دلیل اكثر هنرمندان انقلاب جوان هستند و هنر انقلاب نیز جوان است. حوزه هنری اولین سازمانی است كه برای تبین آرمان های هنر در قالب انقلاب بنا شده است و 30 سال تجربه حوزه تجربه گرانقیمتی بوده و به سختی حاصل شده است.
رییس حوزه هنری یكی از عناصر اصلی هنر انقلاب اسلامی را ورود به عالم غیب و معاد دانست و گفت: وقتی مردم ایران فرزاندانشان در جنگ شهید می شدند نمی گفتند كه مرده است بلكه اعتقاد داشتند كه فرزندشان زنده است و مردم ایران به این باور رسیده اند كه هیچ چیزی فانی و نابود شدنی نیست.