زمان : 30 Dey 1385 - 00:45
شناسه : 4608
بازدید : 972
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با خبرنگاران: قاتلان سربازان آمريكايي در عراق جوانان كشورهاي عرب متحد واشنگتن هستند معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با خبرنگاران: قاتلان سربازان آمريكايي در عراق جوانان كشورهاي عرب متحد واشنگتن هستند
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با خبرنگاران: قاتلان سربازان آمريكايي در عراق جوانان كشورهاي عرب متحد واشنگتن هستند

خبرگزاري فارس: معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي گفت:دولت بوش نمي‌تواند به مردم خود جواب دهد كه چرا جواناني از كشورهاي عربي متحد آمريكا در عراق خود را منفجر مي‌كنند تا سربازان آمريكايي را بكشند.


محمد جعفري، معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص سفر خود به عراق پيش از ربوده شدن 5 ديپلمات ايراني اظهار كرد: اين سفر پيرو هماهنگي با آقاي طالباني رئيس جمهور و با بارزاني رئيس دولت محلي كردستان انجام شد و قرار شد در عراق پيرامون مسائلي كه در سفر رئيس جمهور عراق با مقامات ايراني مطرح شد و همچنين پيگيري پروژه‌هاي عمراني در عراق و موضوع ترددهايي كه از سوي برخي اشرار به‌داخل ايران صورت مي‌گيرد، مذاكراتي داشته باشم.
وي افزود: در اين زمينه با آقاي طالباني رئيس جمهور عراق در سليمانيه ديدار كردم و راديو تلويزيون‌هاي محلي خبر اين ديدار را پخش كردند. بعد به اربيل رفتم و با بارزاني رئيس دولت محلي كردستان عراق در مورد ضرورت استقرار امنيت در عراق، مقابله با گروه‌هاي تروريستي و توسعه مناسبات با جمهوري اسلامي ايران به ويژه توسعه روابط بين كردهاي ايران و عراق مذاكراتي داشتم كه اين ديدار نيز همان شب از تلويزيون دولت محلي كردستان عراق پخش شد.
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه آيا ديپلمات‌هاي ربوده شده در ديدارهاي شما با رئيس جمهور و رئيس دولت محلي كردستان عراق حضور داشتند، گفت: ديپلمات‌ها در محل كنسولگري حضور داشته و به امور جاري مي‌پرداختند اما مسئول كنسولگري ايران و هيأت همراه من در اين جلسات حضور داشتند كه صبح روز بعد شاهد حمله نيروهاي آمريكايي به كنسولگري ايران در اربيل بوديم.
وي با تاكيد بر اينكه هيأت ايراني به صورت رسمي با رئيس جمهور و رئيس اقليم منطقه كردي عراق ديدار كرد، افزود: مسائل مطرح در اين ديدار در جهت تامين منافع مردم عراق و ايران بود؛ لذا هيچ دليلي نداشت كه آمريكايي‌ها چنين رفتاري از خود نشان دهند.
جعفري در ارزيابي خود از برخي اظهارات مبني بر اينكه ايران در اربيل كنسولگري ندارد، خاطرنشان كرد: اگر ايران در اربيل كنسولگري ندارد، پس چگونه 17 سال تابلوي كنسولگري بر آن نصب بوده است و دولت عراق و دولت محلي مانع كار آن نشده‌اند.
وي همچنين گفت: ايران در اربيل، سليمانيه، بصره و كربلا كنسلوگري دارد.
وي در ادامه با بيان اينكه مقامات دولت عراق تلاش زيادي براي آزادي ديپلمات‌هاي ايراني دارند، گفت: رفتار و برخورد آمريكايي‌ها در ربودن ديپلمات‌هاي ايراني، منطقي و در جهت مصالح ايران و عراق نيست.
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي گفت: آمريكا سعي دارد روابط ايران و عراق را به يكديگر تنيده كند؛ چرا كه در اثر تيرگي روابط تهران و بغداد است كه مي‌تواند شرايط خود را تحميل كند.
وي روابط ايران و عراق را دوستانه برشمرد و اظهار داشت: ما مي‌دانيم كه مسئولان عراقي از رفتار آمريكايي‌ها ناراحتند و تلاش زيادي براي آزادي ديلپمات‌هاي ايراني دارند.
جعفري اظهارات شيروان وائلي وزير اطلاعات و امنيت عراق در ديدار با لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي را مورد اشاره قرار داد و افزود: همان‌طور كه شاهد بوديم آقاي وائلي هم اتهامات بي‌پايه و اساس عليه ايران را قبول نداشتند.
وي تاكيد كرد: ايران حتماً مناسبات خود را با دولت عراق گرم نگه خواهد داشت.
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در ارزيابي خود از تحركات اخير آمريكا در خليج فارس نيز با بيان اينكه دولت بوش در پي توجيه شكست خود در عراق است، تصريح كرد: آمريكا مي‌خواهد ايران را مسوول شكست خود در عراق بداند؛ در حالي كه اين واقعيت ندارد و مردم عراق عامل شكست آمريكا هستند؛ چرا كه اين مردم بودند كه با انتخاب دولت، ارتش و مجلس تشكيل دادند و آمريكا نتوانست كاري انجام دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، جعفري ادامه داد: آمريكا مي‌خواهد ايران را مسوول ناامني در عراق جلوه دهد؛ در حالي كه خود نيز مي‌داند ايران مسوول ناامني در عراق نيست و حداكثر حمايت را از دولت و ملت عراق دارد.
وي با طرح اين سوال كه آيا تا اين لحظه در بين كساني كه در عراق عمليات انتحاري كردند يك نفر ايراني حضور داشته است؟ گفت‌: كساني كه در عراق عمليات انتحاري انجام داده‌اند از كشورهاي عربي بودند؛ لذا نه مربوط به ايران بودند و نه از ايران دستور مي‌گرفتند.
معاون لاريجاني ادامه داد: كشورهاي عربي كه در عراق عمليات انتحاري انجام مي‌دهند، عموماً از دوستان آمريكا هستند ولي دولت بوش نمي‌تواند به مردم خود جواب دهد كه چرا جواناني از متحدان آمريكا در عراق خود را منفجر مي‌كنند تا بتوانند سربازان آمريكايي را بكشند؛ در نتيجه آمريكا مي‌خواهد ايران را مسوول ناامني در عراق بداند.
معاون امنيت داخلي شوراي عالي امنيت ملي در پايان اظهارات يك مقام سعودي مبني بر اينكه ايران خواستار ميانجي‌گري عربستان را براي همكاري همه‌جانبه ايران با آمريكا است، رد ك