زمان : 22 Bahman 1390 - 02:20
شناسه : 45885
بازدید : 5114
دولت آهنگر است یا آهن فروش!؟(1 نظر) دولت آهنگر است یا آهن فروش!؟(1 نظر)

دولت آهنگر است یا آهن فروش!؟

محمد رضا شوق الشعراء

دولت آهنگر است یا آهن فروش!؟

آهنگر بیکار محله «کار» و «برکت» می خواهد

از پروفیل کیلویی پنج تومان و مزد هر کیلو دو ریال تا پروفیل کیلویی هزار و دویست تومان و مزد هر کیلو هفتصد تومان!


در امتداد پیاده روی، ساعت یازده صبح و زیر باران روبروی آهنگری محله و کنار آهنگر پیر که جلوی دله آتش بیکار نشسته بود ایستادم. دستگاههای مختلف آهنگری، خاموش و «سرد» در مغازه بزرگ مملو از پروفیل خود نمایی می کردند. از پیرمرد آهنگر پرسیدم در و پنجره کیلویی چنده!؟ گفت: مزد هر کیلو هفتصد تومان و پروفیل امروز هزار و دویست و پنجاه تومان! گفتیم پارسال می خواستیم در و پنجره برای خانه قدیمی بسازیم و بخاطر بدقولی آهنگر نساختیم و سال قبل پروفیل کیلویی ... پیرمرد آهنگر حرفم را قطع و خنده تلخی کرد و گفت: سی و دو سال پیش پروفیل کیلویی پنج تومان و مزد کیلویی دو ریال بود! و با مزد دو ریال، خانه و مغازه اینجا ساختم و زمین در ده خریدم و حالا با مزد کیلویی هفتصد تومان بعضی روزها پول آنکه نون بگیرم و خانه ببرم ندارم. از بی برکتی پول و کسادی بازار گفت و از اینکه چند سال پیش ده - دوازده نفر در این مغازه کار می کردند. می گفت چند سال پیش چهار نفر آهنگر در چهار قسمت مغازه همزمان در و پنجره می ساختند و هر کدوم یک وردست داشتند، و می گفت حالا دولت شده آهنگر و بساز و بفروش! گفتم اوسا جان دولت آهنگریش کجا بود!؟ گفت همین پشت، روی زمینهای مجانی هزار تا آپارتمان دارن می سازن، و در محوطه هر ساختمان، یک دستگاه جوش و آهن بر بردن گذاشتن و یک کارگر افغانی داره در و پنجره می سازه! واگر نه! چرا باید با اینهمه خانه سازی در چند صدمتری کارگاه سی ساله من، من آهنگر بیکار باشم و شاگرد و کار نداشته باشم!؟ و بعد گفت حالا بگذریم که مالکان آپارتمانها بعد از چند روز و چند ماه می آیند دنبال ما تا عیب درهاشون را برطرف کنیم! پیرمرد آهنگر دوباره از برکت مزد دو ریال گذشته و از بی برکتی مزد هفتصد تومان امروز گفت و نقبی زد به گذشته و آن زمان که در اکبرآباد و میدان مارکار شاگردی می کرده و اونموقع که تابستونا والدین التماس می کردند تا پسرشون را اوسا ها برای کارکردن قبول کنند و ...

با آهنگر پیر قرار گذاشتیم که او را فردا برای اندازه گرفتن به خانه قدیمی ببریم، حیف است حالا که کارگران و استادکاران افغانی در طرح خانه سازی مهر مشغول بکار هستند، این پیر آهنگر ایرانی بیکار باشد.

تبصره اول: اگر بجای کارگر و استادکار افغانی، کارگر و استادکار ایرانی در پروژه های خانه سازی مهر کار می کردند، آیا اینگونه بیکاری و بی پولی جوانان ایرانی را آزار می داد!؟

تبصره دوم: کدام پروژه مهر در استان است، که در آن کارگر و استادکار افغانی مشغول بکار نباشند!؟

تبصره سوم: دولت آنقدر که بفکر اشتغال جوانان افغانی است، بفکر اشتغال جوانان ایرانی هم هست!؟

تبصره چهارم: اگر به اندازه ای که مزد گران شده پروفیل هم گران می شد چی می شد!؟