زمان : 26 Dey 1385 - 16:20
شناسه : 4577
بازدید : 1199
بررسي گراني مسكن در مجلس-سعيدي كيا: يك فوريتي لايحه جامع مسكن به مجلس مي‌آيد بررسي گراني مسكن در مجلس-سعيدي كيا: يك فوريتي لايحه جامع مسكن به مجلس مي‌آيد
بررسي گراني مسكن در مجلس-سعيدي كيا: يك فوريتي لايحه جامع مسكن به مجلس مي‌آيد

یزدفردا: وزير مسكن و شهرسازي گفت: تبصره يك فوريتي به نام لايحه «جامع مسكن» به زودي به مجلس ارائه مي‌شود.


به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهر سازي كه در جلسه غير رسمي علني مجلس شوراي اسلامي درخصوص گراني مسكن حضور يافته بود، به ارائه گزارش از وضعيت مسكن طي سالهاي گذشته پرداخت و اظهار داشت: مسكن در كشور ما دو نقش دارد؛ نقش اول در تامين سر پناه و نقش دوم به عنوان كالايي ماندني و سرمايه‌اي براي در آمدهاي خانوار محسوب مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه رونق مسكن علاوه بر تاثير بر اقتصاد كلان بر اشتغال و توسعه مسكن اثر مستقيم دارد، گفت: در سه بخش درخصوص وضع موجود مسكن، عوامل موثر بر اقتصاد مسكن و تحليل بازار مسكن تا امروز و راهكار اجرايي كه پاسخ بسياري از اظهارات نمايندگان در آن نهفته است.
وزير مسكن تصريح كرد: ما در سال 84، 760 هزار ازدواج در كشور داشتيم كه اين رقم در تهران نيز به‌صورت مشابه بوده است.
وي افزود: با توجه به رشد توليد مسكن در تهران كه از رشد متوسط كشور بيشتر بوده كه اين رشد بدان معنا است كه رشد سرمايه گذاري نيز در اين شهر وجود داشته است.
سعيدي كيا اظهار داشت: روند توليد مسكن در تهران نامتقارن است ولي اين به معناي آن نيست كه در كل كشور چنين اتفاقي افتاده است.
وي با اشاره به اينكه براساس برنامه چهارم توسعه بايد 1/4 ميليون ميليون خانه ساخته شود، بيان داشت: براساس آمار سهم مسكن از تشكيل سرمايه ثابت 20 الي 30 درصد سهم مسكن از اشتغال كشور 11 درصد، سهم مسكن از تسهيلات بانكي 21 الي 24 درصد، سهم مسكن از نقدينگي كشور 20 تا 30 درصد و سهم دولت از كل سرمايه گذاري بخش مسكن 3 درصد است.
وي با ارائه منحني از وضعيت تورم و مقايسه آن با تورم در بخش مسكن تصريح كرد: تورم در كشور ما طي چند سال اخير وضعيت متعادلي داشته است و در برخي سالها كم بوده و در برخي سالها زياد بوده است اما اين وضعيت در مورد مسكن فرق مي‌كند.
سعيد كيا ادامه داد: در سال 75 تا 77 قيمت مسكن ثابت بوده و از سال 78 تا 81 رشد بالايي داشته و حدود 5/4 برابر شده و سال 82 قيمت ثابت شده و حتي در مواردي افت داشته است كه اين يعني در سه سال اخير قيمت مسكن ثابت بوده است.
وزير مسكن اظهار داشت: اگر به سند دارايي‌هاي خانوار توجه كنيم، مي‌بينيم ما ايراني‌ها دنبال زمين، مسكن ارز، بورس، سپرده‌ها غير ديداري مثل سپرده بلند مدت و يا موبايل هستيم.
وي بيان داشت: يكي از عواملي موثر بر افزايش قيمت‌ها حجم نقديندگي، بازار سرمايه است كه در ايران در طي 20 سال گذشته هميشه نقدينگي كه بالا مي‌رفت، يك محل جذب آن مسكن بوده كه اين جذب بعد از ركود چهار ساله خود را نشان داده است.
سعيدي كيا تصريح كرد: رشد قيمت مسكن از تورم پائين‌تر بوده و تقريباً صفر بوده است.
وي تاكيد كرد: رشد نقدينگي ما اين بوده و با تشكيل خانوارهاي جديد ما كاهش ساخت و ساز را نيز داشته‌ايم.
وزير مسكن و شهر سازي در ادامه توضيحات خود و پاسخ‌هاي سؤالات نمايندگان درخصوص گراني مسكن در كشور گفت: ما در سال 80 كاهش ساخت و ساز را داشته‌ايم كه در اين سال 168 هزار واحد مسكوني ساخته شده كه در سال 81 يك روند نزولي داشته تا سال 84 كه 67 هزار واحد رسيده كه مي‌بينيم كمتر از نصف شده است كه در سال 85 با توجه به برنامه‌ها در 8 ماهه اول اين عدد ساخت و ساز 58 هزار واحد است كه تا پايان سال به بالاي 80 هزار مي‌رسد كه نقش صعودي پيدا مي‌كند.
وي افزود: بحث ديگري كه در قيمت مسكن تاثير دارد، بحث نمادهاي قيمت فولاد و مصالح و يا برخي دستگاههاي است كه در ساخت و ساز سياست گذار هستند.
در اين هنگام حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به وزير مسكن گفت: نمايندگان محل مراجعه مردم هستند و همه مي‌گويند قيمت‌ها بين 30 تا 40 درصد افزايش يافته است؛ بنابراين ما دوست داريم توضيحات شما را در مورد اينكه چرا افزايش قيمت مسكن حاصل شده و يا دولت چه مي‌خواهد بكند را بشنويم تا جوابي براي مردم داشته باشيم.
وي ادامه داد: با شنيدن پاسخ شما مي‌توانيم با كمك دولت فكر كنيم كه چه بايد انجام بدهيم