زمان : 25 Dey 1385 - 22:53
شناسه : 4547
بازدید : 1080
ابداع كتابت جديد، راهی برای پيشرفت علوم قرآنی ابداع كتابت جديد، راهی برای پيشرفت علوم قرآنی
ابداع كتابت جديد، راهی برای پيشرفت علوم قرآنی

گروه گزارش: بسياری از مردم فارسی زبان كه مشتاق خواندن آيات قرآن هستند، به علت آشنا نبودن با نوع رسم‌الخط عربی آن دچار مشكل می‌شوند؛ چرا كه نگارش عربی تفاوت‌های زيادی با نگارش فارسی دارد؛ هرچند حروفشان شبيه به‌هم است. اين نكته ابداع كتابت جديدی از قرآن برای مشتاقان فارسی زبان را يادآور می‌شود.

هم‌اكنون اغلب قرآن‌های موجود در بازار برای اهداء، به خط و نوع كتابت «عثمان طه» دانشمند علوم قرآنی سوری است كه طبق رسم‌المصحف مورد تأييد ديگر عالمان اسلامی و البته با انديشه‌ای مشتق شده از فرهنگ سرزمين عربی، كتابت شده است.

رعايت نكردن برخی موارد از جمله نگارش نكردن كامل الف ميان حروف كلمه‌ای خاص ــ به عنوان مثال واژه «الصالحت» به صورت «الصلحت» نوشته می‌شود ــ مشكلاتی را برای قرآن‌آموزان كشورمان ايجاد كرده است.

مردم ايران با ورود به مراكز آموزش تحصيلی، نوع نگارش فارسی را آموزش می‌بينند و با توجه به ضعف دستگاه آموزشی كشور در آموختن قرآن ــ روخوانی، ‌روانخوانی و درك مفاهيم آن ــ قران‌آموزان در ابتدای آموزش اين علوم در مراكز قرآنی با نوعی رسم‌الخط ناآشنا مواجه می‌شوند.

تطبيق شرايط ذهنی و عادت دادن چشم به نوع حروف و علامت‌های متنوع بر روی صفحات كتاب الهی، بزرگترين مشكل قرآن‌آموزان جديدالوود برای آموختن روخوانی قرآن است و حتی به جرأت می‌توان گفت كه؛‌ ابداع نوع جديدی از كتابت مشابه با رسم‌الاملاء فارسی منطبق با رسم‌المححف مورد تأييد عالمان اسلامی، می‌تواند گره‌گشای مشكلات مربوط به روخوانی و روانخوانی قرآن كريم در كشور باشد.

قرآن‌آموز در ابتدای امر وقتی به راحتی توانايی خواندن قرآن را دارد، می‌تواند انرژی و وقت خود را صرف حفظ آيات كلام‌الله مجيد و رسيدن به تلاوت زيبا و دلنشين قرآنی كند.

بدون شك رسيدن به موارد فوق، شخص مأنوس با قرآن را به سمت تفكر و تدبر در آيات الهی ترغيب خواهد كرد و اين در حالی است كه بتوانيم نوع جديدی از رسم‌الاملاء را در كتابت قرآن به كار ببنديم.

برخی مؤسسات خصوصی از جمله مؤسسه نشر «المقربون» طی تحقيقات خود و زير نظر صاحب‌نظران و دانشمندان اين عرصه اقدام به نوعی كتابت قرآنی كردند كه ضمن حفظ اصول رسم‌المصحف اصلی، ‌با كاستن از علائم و اشكال غيرضروری، امكان روخوانی با اغلاط كم را به قرآن‌آموزان تازه‌كار داده‌اند.

اهميت اين موضوع تا آن است كه؛ ‌مركز طبع و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران از سال 1374 راه‌اندازی شد. ابداع روش برای كتابت كم‌علامت قرآن و برگزاری همايش‌هايی چند در تبيين و توضيح روش مذكور و مقايسه آن با ساير روش‌های كتابت و علامت‌گذاری قرآن از جمله كارهای تحقيقاتی اين مركز است.

نتيجه اين فعاليت‌ها به انتشار قرآن‌هايی با قابليت راحت‌خوانی برای افراد كم‌سوادتر است كه امروزه در بازار موجود هست و بسياری از اساتيد باسابقه و باتجربه علوم قرآنی در كلاس‌های آموزشی خود به اين قرآن‌ها كه دارای كتابت با علائم كم هستند، رجوع می‌كنند.

اين نوع كتابت كه به زعم اساتيد ياد شده توانايی افراد برای آموختن را نيز بالا می‌برد، ‌حتی می‌تواند جهش عظيمی در پيش‌برد اهداف نهضت قرآن‌آموزی ايجاد كند.

می‌دانيم كه نهضت قرآن‌آموزی عمده انرژی خود را در آموزش روخوانی قرآن كريم برای رفع بيسوادی قرآن كريم صرف می‌كند و طبق توضيحات ارائه شده، حتی جای نماينده مركز طبع و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران در ستاد نهضت قرآن‌آموزی خالی به‌نظر می‌رسد.

شناخت و ابداع شيوه‌های جديد توسط مركز طبع و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی ايران، تصحيح آن توسط مصححان مورد قبول مراجع زيربط، تأييد آن توسط افراد آگاه، عالم و حتی مراجع، تعامل سازمان تبليغات اسلامی كشور با افراد حقيقی و حقوقی ذكر شده در اين زمينه و معرفی نتايج حاصل از اين همكاری توسط رسانه‌ها و منابع تبليغاتی به گسترش كلاس‌های آموزش قرآن، ترويج فرهنگ آن و كمك به خارج شدن اين معجزه الهی از مهجوريت، ختم خواهد شد.