زمان : 25 Dey 1385 - 22:48
شناسه : 4541
بازدید : 728
مردم شهر سوخته از دانش اصول پزشکی و زیبایی شناختی آگاه بودند . مردم شهر سوخته از دانش اصول پزشکی و زیبایی شناختی آگاه بودند .
مردم شهر سوخته از دانش اصول پزشکی و زیبایی شناختی آگاه بودند .

سرپرست گروه کاوش شهرسوخته کشف چشم مصنوعی از اسکلت زن جوانی را مهمترین یافته های بخش گورستان های شهرسوخته دانست و گفت : سیاهی این چشم از قیر پلاستیکی و سفیدی چشم از چربی حیوانی ساخته شده بود که البته بقایای سفیدی چشم میکروسکوپی کشف شده است.

این باستان شناس شاخصه مهم کاوش امسال شهر سوخته را کشف کهن ترین قبر بیان کردوگفت: موارد فرهنگی داخلی قبور ارتباط نزدیک جامعه شهر سوخته را با خراسان شمالی یا جنوب ترکمنستان کنونی نشان می دهند.

منصور سجادی شهرسوخته را از محوطه ای باستانی معمولی بسیار فراتر معرفی کرد و افزود: این شهر جزو بزرگترین شهرهای آغاز دوران شهرنشینی است و شاهراهی کلیدی برای مطالعات وسیع باستان شناسی در چند نسل است.

وی اضافه کرد: پیش از کاوش های شهرسوخته و جیرفت , فلات ایران به عنوان منطقه ای که دو تمدن بزرگ بین النهرین و هند را به هم متصل می کرد مطرح بود در صورتی که پس از اعلام نتایج یافته های این دو شهر باستانی , توجه باستان شناسان غرب به بخش شرق ایران معطوف شد