زمان : 14 Bahman 1390 - 16:37
شناسه : 45407
بازدید : 4911
سي‌امين جشن سينماي ايران آغاز شد سي‌امين جشن سينماي ايران آغاز شد
سي‌امين جشن سينماي ايران آغاز شد

آيين افتتاحيه‌ سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر چهارشنبه ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر راس ساعت پنج بعد از ظهر افتتاحيه جشنواره فيلم فجر با حضور جمع كثيري از هنرمندان سينما، تلويزيون و تئاتر، اهالي رسانه و مردم علاقه مند به سينما در محوطه بيروني تالار وحدت آغاز شد.محمد خزاعي دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، با همراهي مسئولان سينمايي و ستاد برگزاري جشنواره، از هنرمندان با شاخه‌هاي گل استقبال كرد.
مراسم افتتاحيه به صورت رسمي ساعت ۱۸ با پخش سرود جمهوري اسلامي و تلاوت آياني چند از كلام الله مجيد و با اجراي محمدرضا شهيدي فر شروع شد.
در ابتداي اين مراسم محمد خزاعی روي سن حاضر شد و در خصوص جشنواره سي‌ام گفت: ۳۰ سال گذشت، باغبان پیری می‌آمد و بر‌خلاف گفته دیگران درخت‌انی را در شوره‌زاری کاشت و آن را مراقبت کرد. البته تنها هم نبود، درخت‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شدند اما باغبان پیر دیگر نبود. باغبان پیر دیگری آمد. او نیز به این درخت‌ها اهتمام داد، آدم‌هایی آمدند به او کمک کردند.باغ درخت‌های مختلفی دارد، همه نوع طعم داریم، میوه‌های شیرین و تلخ هم هست، زیبایی باغ این است که میوه‌های مختلف داشته باشد، سینمای ما هم آدم‌های مختلف با فکرها و اندیشه‌های مختلفی را در این باغ دارد که دور هم جمع شدند و ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم.
محمد خزاعی در ادامه با يادآوري خاطره‌اي، عنوان كرد: چند روز پیش که برای خرید به مغازه‌ای رفته‌ بودم، مجبور شدم از پشت تلفن در گفت‌وگوی زنده رادیویی شرکت کنم و توضیح دهم که اولین بار است که فیلم‌های بخش مسابقه ۲۲ روز قبل از آغاز جشنواره اعلام می‌شود و ۲۵۰ مهمان خارجی داریم، همین طور ۱۴۵ فیلم در جشنواره به نمایش درمی‌آید و اجلاس هالیوودیسم و سینما و بازار فیلم هم برگزار می‌‌شود. پس از صحبت‌هایم در رادیو، پیرزنی که در آنجا بود گفت شما از مسئولان جشنواره هستید؟ گفتم چطور؟ گفت من هر سال جشنواره فجر را پیگیری می‌کنم. پرسیدیم مگر کسی را میان اهالی سینما دارید، گفت ۲۰ سال است که تنها زندگی می‌کنم، پسر و شوهرم عکاس بودند و به جشنواره فجر علاقه زیادی داشتند. سال ۶۴ - ۶۵ بود که پسرم آرزو داشت فیلم بسازد و از جشنواره سیمرغ بگیرد. دی‌ماه بود که به جنگ رفت و دیگر برنگشت. از نامش پرسیدم گفت نامش اکبر بود. می‌گفت من هر سال جشنواره را دنبال می‌کنم و همه کسانی که جایزه می‌گیرند اکبرهای سینمای ایران هستند. سراغ شوهرش را گرفتم گفت هر دو با هم شهید شده‌اند.
وی در ادامه بیان داشت: امشب می‌خواهم بگویم اگر جشنواره سی‌ام جشنواره موفقی باشد، تلاش خانواده سینمای ایران است و من جزئی از آن‌ها هستم.
در ادامه مراسم از «مهدی مسعودشاهی» دبیر دو دوره گذشته جشنواره فیلم فجر تقدیر شد.برای تقدیر از وی «جواد شمقدری» معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محمد خزاعی» دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی سن حاضر شدند.
اما سخنران بعدي جواد شمقدري معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه با نقل خاطره‌اي گفت: با گروهی از همکارانم ۲۵ سال پیش با نگاتیوهایی از جبهه‌ها برمی‌گشتیم. فیلمی را تهیه کردیم، یادمان هست در آن ایام صحبت از برگزاری جشنواره‌ای بود، فیلم را با عنوان صدای پای نور آماده و به جشنواره ارائه کردیم که توانست جایزه بگیرید. در فیلم تصاویری از شهدا و رزمندگانی است که دورانی را در میان ما بودند. الان وقتی به گذشته برمی‌گردم و به تقدیر و سرنوشت که مرا به کجا رساند. فکر نمی‌کردم بعد از ۳۰ سال در اینجا باشم. این توفیق و نعمت الهی است که به گردن ما گذاشته شده است.
وی ادامه داد: تقارن امروز جشنواره با سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولیعصر (عج) را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم کم کم سینمای ایران در مسیر اصلی مأموریتش قرار گیرد. خبر خوشی را در این محفل بگویم که خوشی ما دو چندان شود، در سال آینده تلاش می‌کنیم تا استراحتگاهی برای سالمندان سینما و عزیزانی که به دوره پیری و کهنسالی رسیده‌اند، فراهم آوریم تا هنرمندانی که برای نگهداری آن‌ها مشکلاتی وجود دارد در آن استراحتگاه حاضر شوند و بتوانیم به پاس عمری تلاش آن‌ها کاری انجام بدهیم.
معاونت امور سينمايي همچنين خاطرنشان كرد: امسال جشنواره فیلم فجر جذابیت‌های خاصی دارد، از جمله تنوع در ژانرها و شرایطی خوبی فراهم شده تا بتوانیم تمام علاقه‌مندان به سینمای ایران را با ارایه فیلم‌های متنوع راضی و خشنود گردانیم. در اینجا باید به فیلم‌های سیاسی که ژانری فراموش شده در سینمای ایران است اشاره کنیم، البته در حال آزمون و خطا هستیم اما امسال 9 فیلم در ژانر سیاسی داریم. البته متاسفانه در این راه تنش‌هایی وجود داشت و برخی می‌خواستند آثاری را منتسب به برخی از جریان‌ها و جناح‌های سیاسی کنند اما فیلمساز و هنرمند جایگاهش فراتر از آن است که در قالب سیاسی قرار گیرد. هنر‌مند می‌تواند بر سیاست تاثیر بگذارد.
وی در ادامه افزود: هر فیلمی که در نظام است و مجوز می‌گیرد، زیر چتر نظام و چارچوب نظام قرار می‌گیرد و صلاح نیست آن را از دایره نظام خارج کنیم.
شمقدری در ادامه به فیلم‌های حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: حوزه اجتماعی مورد توجه بسیاری از فیلمسازها است و بخشی از فیلم‌ها به مباحث و مشکلات و چالش‌های اجتماعی می‌پردازد. فیلمسازی که وارد این عرصه می‌شود، گریزی ندارد تا لحظات و واقعیت‌هایی را به ثبت برساند اما باید در جهت سازندگی جامعه آن را نقد کند و در آثار اجتماعی باید به گونه‌ای نقد منصفانه و دلسوزانه در نظر گرفته شود. در ساخت فیلم اجتماعی فیلمساز باید وارد حوزه نقد شود و تلاش کنیم در دوره‌های بعدی تلاشی بیشتر و مطلوب‌تر در این حوزه داشته باشیم.
شمقدری در ادامه به 7 فیلم دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس امسال 7 فیلم داریم که بهترین‌ فیلم‌های جشنواره است و امیدواریم مورد توجه سینمادوستان و اصحاب رسانه ‌باشد؛ در حوزه کودک و نوجوان و انیمیشن نیز فیلم داریم که بسیار خوشایند است.
معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درپايان خاطرنشان كرد: امسال جشنواره‌ای متفاوت خواهیم داشت که نقطه آغازی برای سینمای ایران و فصل جدیدی خواهد بود با دوستی، همگرایی؛ تا با کمک هم سال سینمایی خوبی را رقم بزنیم و می‌دانم در این راه همکاران خوبم مرا تنها نخواهند گذاشت. امیدوارم همه تلاش کنیم تا سینما در مسیر تعالی قرار گیرد.

در ادامه اين مراسم شهيدي‌فر از محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دعوت كرد تا روي سن حاضر شود. حسيني با اشاره به تاسيس سازمان سينمايي، عنوان كرد: به پشتوانه جمعی از شما و سینماگران کشور، مقدمات تاسیس سازمان سینمایی کشور فراهم آمد و به امید خدا هفته آینده سازمان سینمایی رسما آغاز به کار می‌کند.
وی در ادامه عنوان كرد: با تشکیل سازمان سینمایی و توسعه و ارتقاء جایگاه سینمای ایران، شاید هیچ تعریفی به اندازه این اقدام، گویای اهتمام دولت و نظام به سینما نباشد. تنوع فیلم‌ها و نگاه‌ها و از همه مهم‌تر حضور گرم تمامی اهالی سینما و شما عزیزان در این دوره از جشنواره فیلم فجر اهمیت دارد.
در اين مراسم تيزرهاي مختلف جشنواره پخش شد. همچنين هيات داوران و انتخاب بخش‌هاي مختلف جشنواره سي‌ام در آنونس‌هاي مختلف معرفي شدند.
بخش ويژه‌اي از مراسم افتتاحيه به بزرگداشت‌ها اختصاص داشت.داوود رشيدي در ميان استقبال پر شور هنرمندان و هنر دوستان روي سن حاضر شد. براي تقدير از اين بازيگر پيشكسوت رسول صدرعاملي، كارگردان كليپ بزرگداشت او، روي سن آمد.
رشيدي بعد از واكنش به ابراز علاقه حضار، گفت: استقبال گرم و صمیمی شما، اشک را به چشمانم آورد. متشکرم از مردم ایران، از همه شما عزیزان، از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر حسینی، از معاونت سینما و دبیر جوان جشنواره که مرا لایق تجلیل در جشنواره جهانی فجر دانستند.
رشیدی ادامه داد: دهه فجر جشن ملی ماست و به همه ما تعلق دارد. من «داوود رشیدی حائری» عضو خانه سینما هستم و عقیده دارم موفقیت امروز سینمای ایران حاصل تلاش‌ و استعداد درخشان سینماگران و مدیران این عرصه بوده و هست و جز با همدلی و با هم بودن و دوری از پراکندگی نمی‌توان این راه پر افتخار را ادامه داد. برای رسیدن به هدف‌های بالاتر نیاز به امنیت و اعتماد داریم. در سال‌های اخیر شاهد حضور جوانان با استعداد، پرشور و توانا بودیم و در کنار آن‌‌ها پیشکسوتانی حضور دارند که نیاز به دلگرمی و رسیدگی عاطفی و مالی دارند.

رسول صدرعاملی کارگردان فیلم بزرگداشت «داوود رشیدی» هم در صحبت کوتاهی گفت: خوشحالم در این مراسم در کنار دوستان و همکاران عزیز هستم. تمام بچه‌های تئاتر مدیون داوود رشیدی هستند، عزیزترین سینماگری که اولین فیلمم را در خدمت ایشان بودم و با ساخت این فیلم به ایشان ادای دین کردم.
جمال شورجه در آیین افتتاحیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پس از پخش کلیپ بزرگداشت‌اش، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من هم به نوبه خودم ایام دهه فجر را تبریک می‌گویم و از برگزارکنندگان سی‌امین دوره تشکر می‌کنم. انصافاً خوب شروع کرده‌اند و امیدوارم جشنواره به خوبی ادامه پیدا کند.
وی در ادامه عنوان كرد: از آقای حسینی تشکر می‌کنم که نگران سینما هستند و دغدغه آن را دارند و به فکر تعالی سینما هستند. آقای شمقدری بازوی اجرایی ایشان هم تمام هم و غم خود را برای سینما گذاشته‌اند. استغفار می‌کنم از اینکه نتوانستم به اندازه زجرکشیدگانی که سال‌ها اسارت کشیده‌اند و انواع اهانت‌ها را شنیدند، خدمت کنم. استغفار می‌کنم از اینکه آنچه در رضای خدا و توصیه‌های معصومین در آن بود را نتوانستم به درستی انجام دهم. استغفار می‌کنم از اینکه قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران را آنچنان که شایسیته است، ندانستم و سربازی خوبی برای رهبرم نبودم. از درگاه خدا به خاطر قصوراتم طلب عفو و بخشش دارم و از خدا می‌خواهم در راه خدمت به نظام که برگزیدم، مرا ثابت‌قدم گرداند و دعای خوبان را بدرقه راهم کند.
حسن نجفی کارگردان کلیپ بزرگداشت «جمال شورجه»، نيز گفت: من این فیلمی را که ساختم برای خوشایند کسی نبود. آقای شورجه از سینماگران با اخلاق ماست و من از او بسیار آموخته‌ام، نخواستم با ساخت این فیلم تملق طیف خاصی را بکنم و امیدوارم فیلمسازی در شأن سینمای ایران باشم.
جایزه یک عمر فعالیت سینمایی «جمال شورجه» را سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد به وي اهدا كرد.
بزرگداشت بعدي مربوط به محمد بزرگنيا بود. كليپ بزرگداشت اين كارگردان را واروژ كريم مسيحي كارگرداني كرده بود اما در سالن حضور نداشت. داوود ميرباقري و محمد حسيني براي تجليل از اين هنرمند روي سن حاضر شدند. بزرگنيا بعد از گرفتن هديه خود گفت: هیجان پایین‌ آمدن از پله‌ها باعث فراموشی‌ام شد. ممنونم که مرا لایق بزرگداشت دانستید، در حالی که می‌دانم دوستان دیگر از من لایق‌تر هستند. از مدیران فرهنگی برای این بزرگداشت و تجلیل تشکر می‌کنم.
وی افرود: همان‌گونه که دیدید هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که ساختم تولیدش در بخش خصوصی امکان نداشت و مدیران فرهنگی شرایطی را فراهم کردند تا بتوانم فیلم‌هایم را بسازم. از دوستانم در جلو و پشت دوربین تشکر می‌کنم، از همسرم نیز که در تمام کارهایم طراح و یار و یاورم بود، سپاسگزارم.

ميرباقري نيز در صحبت‌هاي كوتاهي در خصوص بزرگ‌نيا عنوان كرد: وقتي فيلم‌هاي بزرگ‌نيا را مي‌بينم طعم «كشتي آنجليكا» را از ياد نمي‌برم. اميدوارم بزرگ‌نيا عزيز «كشتي آنجليكا» سينماي ايران را به جايي كه شايسته است برساند.
عليرضا زرين دست يكي ديگر از سينماگراني بود كه افتتاحيه جشنواره سي‌ام بزرگداشت او برگزار شد. محمدعلي باشه آهنگر سازنده كليپ او و مجيد انتظامي براي تقدير از زرين دست روي سن آمدند. وي بعد از گرفتن هديه خود گفت: با تشکر از آقای دکتر حسینی و آقای شمقدری و تمام عواملی که این بزرگداشت را برای من در نظر گرفتند، امیدوارم در سال‌های آتی برای کسانی که سال‌ها در سینمای ایران فعالیت کردند مراسم بزرگداشت برگزار شود. میان بزرگان سینمای ایران باید به نام‌هایی چون ناصر تقوایی و بهرام بیضایی اشاره کنم.
حسین زندباف پس از پخش کلیپ بزرگداشت‌اش در آیین افتتاحیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درسخنانی گفت: از همه عزیزانی که مرا لایق این بزرگداشت دانستند، تشکر می‌کنم و امیدارم لیاقت لایق بودن را داشته باشم. امیدوارم این پیوندی که در فیلم بزرگداشت میان سینماگران وجود داشت برای همه ما مبارک باشد. دلم درد است برای مسائلی که وجود دارد و باید از بزرگانی که مرا یاری کردند تشکر کنم و یادشان را گرامی بدارم. مانند مرتضی افشار و روح‌الله امامی که در بین ما نیستند. همچنین دوست گرامی و از دست رفته‌ام مهدی رجائیان، گل‌افشان و مهرزاد مینویی که یکی از آزادمردهای سینمای ایران بود.
یدالله صمدی کارگردان سینما نيز كه براي تقدير از زندباف روي سن آمده بود، گفت: سالیان سال در کنار حسین زندباف فعالیت کردم. زندباف تدوین فیلم‌های نادر ابراهیمی را انجام می‌داد و من دستیار مرحوم ابراهیمی بودم. این دو در فیلم‌سازی من سهیم بودند، من می‌خواستم دستیار خوب بمانم اما آن‌ها مرا تشویق کردند فیلم بسازم و زندباف ۹ یا ۱۰ فیلم مرا مونتاژ کرد.
ابوالقاسم طالبي جايزه يك عمر فعاليت سينمايي زندباف را به وي اهدا كرد.
آيين افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با اجراي كنسر رضا يزداني به پايان رسيد. در پايان اين مراسم از مهمانان پذيرايي شد و پس از آن نورافشاني در محوطه بيروني تالار وحدت آغاز سال نو سينماي ايران را باشكوه‌تر كرد.
در آیین افتتاحیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی و جمعی از مدیران سینمایی کشور هنرمندانی چون کوروش تهامی، محمد بزرگ‌نیا، مهدی کرم‌پور، علیرضا سرتیپی، محمدرضا سکوت، محمد نشاط، رضا یزدانی، مجید مشیری، علیرضا امینی، محمود پاک نیت، رضا توکلی، مجید انتظامی، مجید مظفری، سروش صحت، امید زندگانی، امین زندگانی، علیرضا زرین درست، مسعود فراستی، عباس بابویهی، سید ضیاء هاشمی، حسین علیخانی، شبنم قلی خانی، محمدعلی باشه آهنگر، جهانگیر الماسی، منوچهر هادی، مهدی فیوضی، رزیتا غفاری، رسول صدرعاملی، مرتضی شایسته، علیرضا رئیسیان، حبیب‌الله کاوش، محمدحسین فرح‌بخش، بهرام عظیمی، محمدرضا شریفی‌نیا، جمال شورجه، مینو فرشچی،هوشنگ گلمکانی، همایون ارشادی، سامان مقدم، علی قربان زاده، ابراهیم اصغری، رضا عطاران، ماشاءالله شاهمرادی‌زاده، عزت‌الله جامعی ندوشن، مسعود اطیابی، نسرین مقانلو، یدالله صمدی، داود رشیدی، حسین زندباف، حسن نجفی، میلاد کی‌مرام، ابوالقاسم طالبی، داود میرباقری و ... حضور داشتند.