زمان : 25 Dey 1385 - 22:45
شناسه : 4538
بازدید : 1111
توصيه يك متخصص علوم تغذيه به دانش‌آموزان در فصل امتحانات بيشتر آب بنوشيد توصيه يك متخصص علوم تغذيه به دانش‌آموزان در فصل امتحانات بيشتر آب بنوشيد
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد و phD علوم تغذيه نوشيدن مايعات را در شادابي بدن و كمك به سيستم عصبي موثر دانست و اظهار داشت: دانش آموزان در دوره امتحانات قبل از احساس تشنگي، آب بنوشند.

خبرعلمی یزدفردا :ایسنا :دكتر حسن مظفري افزود: به دنبال قرار گرفتن دانش‌آموزان در شرايط استرس‌زاي امتحانات، يك سري تغييرات در حالات فيزيكي و رواني آنها رخ مي‌دهد و متعاقباً وضعيت تغذيه‌ي فرد تحت تاثير مي‌گيرد، لذا توصيه مي‌شود دانش‌آموزان در دوره امتحانات وعده‌هاي اصلي غذايي روزانه خود را فراموش نكند.

وي متذكر شد: تغيير در وضعيت وعده‌هاي غذايي روزانه و يا حذف بعضي وعده‌هاي اصلي مي‌تواند منجر به بروز مشكلات و عوارضي براي دانش‌آموزان از قبيل كاهش توانايي يادگيري گردد.

دكتر مظفري ضمن تاكيد بر خوردن صبحانه بويژه در دوران امتحانات، اذعان داشت: دانش‌آموزان علاوه بر صرف صبحانه، مي‌بايست از ميان وعده‌هاي غذايي مناسب و مواد مغذي و قندي كه در كارآيي سيستم عصبي و عملكرد مغز موثر هستند، استفاده نمايند؛ چرا كه با تغذيه صحيح، كارآيي سيستم عصبي افزايش و يادگيري مطالب نيز افزايش مي‌يابد.

اين phD علوم تغذيه با تاكيد بر نوشيدن آب و نوشيدني‌هاي گوناگون و حاوي مواد قندي، ابراز داشت:‌ نوشيدن مايعات و مواد قندي ضمن تامين انرژي لازم جهت مغز و ايجاد شادابي در بدن، افت تحصيلي را كاهش مي‌دهد.

وي يادآور شد: عوارض همچون كمبود يد، كمبود آهن و يا بيماري كم خوني فقرآهن در دانش آموزان در فصل امتحانات مي‌تواند منجر به كاهش توانايي ذهني، كم حوصلگي و كاهش يادگيري و كاهش عملكرد سيستم عصبي گردد.

دكتر مظفري ادامه داد: در صورتي كه فرد به بيماري كم خوني و سوء‌ تغذيه مبتلا گردد، به طور معمول ظرفيت‌هاي دماغي و مغزي كاهش ‌يافته و در نتيجه از مقاومت بدن در مقابل استرس‌ها كاسته مي‌شود، لذا توصيه مي‌گردد چنين افرادي با مشورت پزشك بيماري خود را بهبود بخشند.

وي اجتناب از مصرف مواد غذايي دير هضم، ‌مواد غذايي سرخ شده و ‌توجه به سلامت مواد غذايي را از جمله مهمترين نكات قابل توجه دانش آموزان و دانشجويان در فصول امتحانات ذكر كرد و افزود: ناسالم بودن مواد غذايي مي‌تواند باعث ايجاد مسموميت‌هاي گذرا در فرد و در نهايت كاهش ميزان مطالعه وي و همچنين منجر به غيبت فرد از جلسه امتحان ‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان با تاكيد بر رعايت نظم وعده‌هاي غذايي در دوره امتحانات، يادآور شد: با رعايت نمودن نظم وعده‌هاي اصلي غذايي،‌ مصرف با حجم زياد غذا در يك وعده را كاهش دهيد؛ چرا كه زياده خوري در يك وعده غذايي منجر به فشار بر دستگاه گوارش و بروز اختلالات و ناراحتي‌هاي گوارشي مي‌