زمان : 13 Bahman 1390 - 21:06
شناسه : 45377
بازدید : 2457
جلسه گزينشي مشاور استاندار با خبرنگاران جلسه گزينشي مشاور استاندار با خبرنگاران

بشارت نو-شماره 372
جلسه گزينشي مشاور استاندار با خبرنگاران
موضوع نشست‌هاي خبری که به میزبانی مشاور و روابط عمومی استانداری یزد که از بدنه دولت در استان است گويا قرار است همواره باحاشيه همراه باشد.
زمانی که سید عبدالمجید قائم محمدی از برگزاری نشست‌های خبری مدیران استان و ادارات تابعه استانداری با خبرنگاران به عنوان برنامه‌های پیش روی خود خبر داد، بسياري از رسانه‌ها از اين امر استقبال کردند که بالاخره می‌توان با مدیران گریزان از خبرنگاران نیز دیدار و گفتگویی داشت و خوشحال بودند که دولت فکري اساسي براي سيستماتيک کردن پاسخگويي در استان اتخاذ کرده است.
اما گذشته از اين نكته و همچنين كدورت و اختلافي كه به هر دليل بين رئيس روابط عمومي استانداري يزد با برخي از روابط عمومي ادارات استان وجود دارد، نفس همين جلسات نيز از همان ابتدا با پاره‌اي حاشيه و تبعيض برگزار شد. چنانچه اين تبعيض در يكي از جلسات با شخص استاندار به عنوان مقام عالي اجرايي مورد انتقاد وي قرار گرفت و همانجا رئيس روابط عمومي استانداري را مجبور كرد تا به خاطر فشار استاندار هم كه شده در حين مصاحبه به برخي نشرياتي كه در جلسه نماينده نداشتند تماس بگيرد و از آنها براي شركت در جلسه دعوت كند! اما مرور زمان باعث شد كه دوباره در روي همان پاشنه بگردد به طوري كه بارديگر شاهديم این جلسات خبری با چند خبرگزاري و جریده گلچين شده برگزار مي‌شود و هم‌اكنون برخي نشريات ازجمله بشارت‌نو در گروه نشریات مشمول تحریم قرار گرفته‌اند. گرچه در مقابل بودند كساني كه مي‌گفتند مگر روابط عمومي ادارات خود توان برپايي يك نشست خبري ندارند به گواهه اينكه برخي حتي اين نحوه برخورد با ادارات و نشستن رئيس روابط عمومي و استانداري در كنار مديران ادارات در جلسات آنها و در صدر جلسات را نوعي كوچك شمردن آنها مي‌دانستند. تحریمی که بدون شك با توجه به جايگاه مشاور استاندار و رئيس روابط عمومي استانداري اين تعبير از آن مي‌شود كه تحريم برنامه‌ريزي شده‌اي عليه اين نشريه توسط دولت اعمال مي‌شود و همين نكته‌اي است كه بايد مسئولان رده بالاي استان به ويژه استاندار يزد نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند و زيردستان خود را از برخوردهاي سليقه‌اي و گزينش شده برحذردارند، چرا كه مي‌تواند حداقل اثرات مخرب و سوئي بر اقتصاد اين نشريات در حال حاضر بگذارد. حال اثرات آني آن چيزي است كه جداگانه جاي بحث و بررسي دارد، وگرنه حضور در اين جلسات باري جز نوشتن اخبار ادارات در قبال دريافت برخي هداياي نه چندان قابل توجه براي حداقل بشارت‌نو ندارد. همچنان‌ كه برخي نشريات حتي با وجود دعوت و اصرار رئيس روابط عمومي و استانداري به دليل بار سنگين تبعات ناشي از حضور خود در اين جلسات كه همانا درج خبر مربوطه در نشريه خود مي‌باشد ابا دارند.
اخراج تلويحي خبرنگاران بشارت نو در نشست مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، عدم دعوت و جلوگیری از حضور در جلسات هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته از جمله جلسه اداره اوقاف، محيط‌زيست و... عليرغم تعامل بسيار خوبي كه برخي از اين ادارات و سازمان‌ها با این جریده دارند، همگي با اعمال سليقه مدير روابط عمومی مشاور استاندار يزد انجام گرفته است كه همگان آن را از چشم دولت مي‌بينند.
چه آنكه در پاره‌ای موارد هم دعوت به صورت تلفنی از سوي ادارات برگزار كننده انجام می‌شد اما شاهد رفتار تند و غيراخلاقي در جلوگيري از حضور نماينده اين نشريه در جلسات بوديم.
اما عدم دعوت از برخي روزنامه‌ها و خبرنگاران، براي اين نوع نشست‌ها، موضوع مهمي نيست كه بخواهد اين نشريه براي ‎آن سر و دست بشكند. چنانچه گفته شد اين حضور مي‌تواند توقع درج اخبار را هم در ازاي هدايايي ناچيز به دنبال داشته باشد.
روابط عمومي‌ برخي ادارات و نهادها چون بنیاد شهید و امور ایثارگران، شرکت آب و فاضلاب یزد، شرکت توزیع برق و حتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان و ... براي نشست خبري و حتي پوشش خبري خود در طول سال پيگيري و اقدامات لازم را صورت مي‌دهند كه جاي تقدير و تشكر دارد.
اما گزينشي کردن رسانه‌ها بيش از آن که اقدامي حرفه‌اي در دنياي ارتباطات تلقی شود، امري غير حرفه‌اي و حتي غير اخلاقي در عرصه رسانه است که به پاي نماينده دولت در استان نوشته مي‌شود. البته مهم نیست چه کسی دعوت بشود یا نشود بلكه شیوه رفتاری که به عنوان الگوهای جامعه به شهروندان ارائه می‌شود بيشتر به چشم مي‌آيد. شيوه‌اي كه به وضوح نشان از آستانه پايين تحمل مسئولان در مواجهه با منتقدان دارد. اين در حالي است كه الگو و منش حضرت علي (ع) در مواجهه با منتقدان و حتي مخالفان خود كه همواره مورد تاكيد مسئولان نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده است چيز ديگري است.
هدف از اين يادداشت نيز التماس و شكوه براي حضور در جلسات نيست اما سؤالي كه مطرح است آيا مسئول ارشد اجرايي استان كه اگر رابطه خويشاوندي با مدير روابط عمومي خود نداشته باشد حداقل رابطه همشهري بودن را باور داشته و به وي نيز بسيار اعتماد دارد، آيا از اين نحوه برخورد در مجموعه زيردست خود آگاه است يا اينكه زير مجموعه‌هاي وي به صورت ايالتي و مستقل عمل مي‌كنند؟
چنانچه در موضوع شكايتي كه به عنوان استانداري يزد چند سال پيش از سوي همين فرد عليه بشارت‌نو صورت گرفت، پيگيري‌ها همواره به كسب رضايت از شاكي ختم مي‌شد و در نهايت هم آن روزگار گذشت.
اين دوران نيز مي گذرد، شايد اين يادبود در اين دوران تاثير مناسب در گوش مناديان عدالت و پيروي از اسوه عدالت در تاريخ نداشته باشد و توقعي از آنها هم در اين سطح نيست. اما اين خود نشاني است براي آيندگان، حداقل اگر كاري نمي‌توانيم بكنيم و با خوانندگان كنوني درد دل كنيم و به آيندگان بگوييم چه شرايطي را گذرانديم.باشد تا بماند!

مطلب دوم و سوم

بشارت نو شماره 372
ایمیل :
آزاد راه، در نيمه راه
موضوع احداث آزادراه نطنزـ سيرجان به عنوان بخشي از پروژه آزاد راه تهران ـ بندر عباس و انحراف آن از مسير يزد يكي از موضوعات مهم و قابل توجه براي حيات مردم كوير يزد بود. چنانچه شهرت و حتي آباداني يزد از ديرباز به دليل قرار داشتن آن درمسير جاده ابريشم بوده است. اما با مطرح شدن انعقاد قرار داد آغاز عمليات اجرايي از مسيري ديگر؛ روزنامه پيمان يزد به انتشار مطلبي در اين زمينه اقدام كرد كه عينا در شماره 331 بشارت نو نيز چاپ و منتشر شد. با توجه به حساسيت موضوع و قول پيگيري مسئولان مربوطه براي عدم انحراف آزادراه از مسير يزد، اين نشريه نسبت به درج هرگونه مطلبي در اين مورد تاكنون خودداري كرد
در اين زمينه مصاحبه هاي متعدد با نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي، رئيس شوراي اسلامي شهر يزد، رئيس شوراي اسلامي استان يزد و ... انجام شده و اخبار و گزارش ها هم حاكي از پيگيري مقامات استان در زمينه احداث آزادراه است، كه البته با توجه به اينكه اين پروژه جزو مصوبات سفر دوم رياست جمهوري است از ديدگاه مقامات مسئول نيز جايگاه ويژه‌اي دارد.
مطمئنا مسئولان استان هم همچنان براي رسيدن مردم يزد به حق شايسته خود آنچنان كه عدالت براي مردم شريف ساير شهرهاي استان هم برقرار شود، از هيچگونه تلاشي فروگذاري نمي كنند.
بديهي است اخبار و گزارش هاي اختصاصي جمع آوري شده نيز در فرصتي مقتضي در آينده جهت اطلاع و ثبت در تاريخ منتشر خواهد شد.
نظر :


بشارت نو شماره 372 
آواي شهرداري از گلوي مردم و به نام يزد آوا
نشريه يزد آوا نشريه داخلي شهرداري يزد است كه سالهاست انتشار آن با فراز و نشيب و گاه انتقادهايي همراه بوده است.چه آن كه اين فراز و نشيبها روزگاري مرتضي شايق شهردار سابق يزد را برآن داشت تا عطاي آن را به لقايش بخشيده و به جاي آن با همكاري نشريات محلي عملكرد خود را به اطلاع مردم رسانده و در تاريخ مثبت و ماندگار كند.
اما در طول سالهاي اخير كه به نوعي يزد آوا احياء شده است اين روزها باز نام اين نشريه بر سر زبانها افتاده است.
علت آن هم نه محتوا يا مطالب خاص از اين نشريه، بلكه هزينه بسيار بالاي صرف شده براي انتشار آن است.
در اين زمينه وبلاگ يزد خبر از صرف هزينه‌اي به مبلغ يك ميليون و هشتصد هزار تومان آن‌هم در ازاي چاپ يك شماره 4 صفحه‌اي در قطع نصف روزنامه و با تيراژ 4 هزار نسخه داد.
اولين نكته‌اي كه در اينجا قابل توجه است اينكه، نشريات داخلي ادارات و نهادهاي دولتي مشمول قوانين خاص هستند از جمله اينكه مطالب آنها صرفا در حوزه خود آن دستگاه بوده و از نظر گستره توزيع نيز تنها حق توزيع در محدوه كارمندان خود را دارند.
لذا آيا تعداد پرسنل شهرداري يزد 4 هزار نفر هستند يا انتشار اين شمارگان غير واقعي است و يا اينكه مابقي آن كجا توزيع مي‌شود؟
نكته ديگر اينكه، آيا هدف از انتشار چنين نشرياتي جز اطلاع رساني و ارائه اخبار و گزارشهاي آن نهاد مي‌باشد؟
پس به نظر ميرسد اين كار با هزينه بسيار كمتر مي‌تواند توسط مطبوعات محلي و حتي ويژه نامه نشريات سراسري در استان يزد انجام شود و عملكرد شهرداري و شورا شهر را به نحو بهتري به اطلاع مردم كه مخاطبان اصلي شهرداري و شورا هستند برساند نه اينكه نشريه‌اي داخلي كه صرفا مي‌تواند براي كارمندان شهرداري منتشر شود.
از سوي ديگر يزد آوا در حالي با اين هزينه غير معقول و نامتناسب منتشر مي‌شود كه نشريات زيادي در استان اخبار و گزارشهاي عملكرد شهرداري را منتشر ميكنند و شهرداري يزد در مقابل، حتي از دادن آگهي‌هاي خود نيز به آنها جز در موارد بسيار معدود و با هزينه‌هاي نسبتا ناچيز خودداري ميكند،چنانچه به وفور ديده شده است .
آگهي‌هاي فروش املاك و مستغلات و يا مزايده و ساير موارد ضروري توسط شهرداري توسط پارچه‌هاي و بيلبوردهاي سطح شهر اطلاع رساني مي‌شود.
البته تا وقتي چنين ديدگاهي توسط شهرداري وجود دارد و مطبوعات هم حق دارند در مقابل از شهرداري بخواهند اخبار و گزارشهاي خود هم توسط همين پارچه‌ها در سطح شهر اطلاع رساني نمايد.