زمان : 13 Bahman 1390 - 02:52
شناسه : 45354
بازدید : 2293
150هکتار بافت تاريخي يزد ثبت جهاني مي‌شود 150هکتار بافت تاريخي يزد ثبت جهاني مي‌شود

150هکتار بافت تاريخي يزد ثبت جهاني مي‌شود


مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: ثبت جهاني بافت تاريخي يزد شامل 150 هکتار فضاي کالبدي سالم اجتماعي زنده و پويا است.

به گزارش روابط عمومي،امورفرهنگي و اجتماعي "بهرام رضايي" با بيان اين مطلب اظهار داشت: بي‌ترديد آنچه ثبت جهاني بافت تاريخي يزد را بي‌نظير و منحصر به فرد خواهد کرد، پويايي و زنده بودن نظام و روحيه اجتماعي اين بخش و البته وسعت و گستردگي بافت است.

وي تصريح کرد: فعاليت‌هاي اجتماعي،‌ فرهنگي، سياسي و اقتصادي در بافت تاريخي شهر يزد مبين زنده بودن و حيات اجتماعي اين محوطه است.

اين مقام مسئول ادامه داد: در واقع برخلاف شهرهايي نظير «ونيز» که ظاهري زنده دارند،‌ بافت تاريخي يزد مجموعه‌اي پويا و در حال رشد است که اهالي آن با پايبندي به سنت‌ها و ارزش‌هاي گذشتگان روزگار را مي‌گذرانند.

"رضايي" به نقش سازمان‌ها و نهادهاي مختلف در تسريع برنامه‌هاي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد اشاره کرد و گفت: پرونده و اسناد اين بافت بي‌بديل در حال آماده شدن و ترجمه است، ولي در عين حال مسئولان ساير نهادها نظير مسکن و شهرسازي، شهرداري، استانداري، فرمانداري، NGOها، تکايا و مساجد و در راس آن‌ها خود مردم شهر يزد بايد با مشارکت در تحقق اين پروژه ملي سهيم باشند.

وي افزود: خانه‌ها سلول‌هاي بافت تاريخي هستند که بيشتر آن‌ها مالکيت خصوصي دارند به همين خاطر براي ثبت جهاني 150 هکتار بافت تاريخي بايد تمامي مردم با احساس وظيفه، ميراث فرهنگي را حمايت کرده و خود را کنار نکشند.