زمان : 25 Dey 1385 - 22:29
شناسه : 4528
بازدید : 855
کشت  گندم دراستان توسعه نمي‌يابدبيش از نيمي از اراضي كشاورزي استان به محصولات باغي اختصاص دارد کشت گندم دراستان توسعه نمي‌يابدبيش از نيمي از اراضي كشاورزي استان به محصولات باغي اختصاص دارد

معاون فني و اجرايي سازمان جهاد كشاورزي استان يزد گفت: به دليل محدوديت آب سطح زير كشت گندم در استان افزايش نخواهد يافت.

غلامرضا برزگري در گفت‌وگو با  (ايسنا) با اشاره به كميت و كيفيت آب موجود در استان افزود: در شرايط موجود و با توجه به منابع آبي امكان حفظ سطح زير كشت فعلي و توسعه آن تا تامين 50 درصد نياز استان وجود دارد.

وي ادمه داد: با توجه به عدم كشت ديم در استان، ‌استان از طريق كشت آبي،‌ حداكثر نياز را تامين مي‌كند، اما با اين وجود در استان يزد نمي‌توانيم از توليد حوزه‌ي خودمان در برخي محصولات خودكفا شويم.

معاون فني و اجرايي سازمان جهاد كشاورزي استان در پايان در خصوص سهيمه‌ي دانه‌هاي روغني گفت:‌ با توجه به سهميه كشوري در 2 سال گذشته بيش از نيمي از سهميه محقق شده است.

و در خبری دیگر از کشاورزی استان 

مدير سازمان تعاون روستايي استان يزد گفت: 133 هزار هكتار از اراضي مستعد كشاورزي استان يزد به محصولات زراعي و باغي اختصاص دارد، كه از اين ميزان 54 درصد محصولات باغي و 46 درصد محصولات زراعي را تشكيل مي‌دهد.

جهان آبادي در جلسه توديع و معارفه رئيس تعاون روستايي مهريز و خاتم ضمن بيان اين مطلب، افزود: علي‌رغم اقليم سخت و خشك استان يزد، به واسطه سخت‌كوشي و پشتكار توليد كننده‌ها، شاهد توفيقات ارزشمندي در عرصه توليد هستيم؛ به طوري كه سالانه بيش از يك ميليون و 200 هزار تن محصولات زراعي، كشاورزي و دامي حاصل توليد كنندگان اين بخش است.

وي تصريح كرد: 70 درصد رناس استان، 23 درصد گياهان دارويي، 62 درصد پسته، ‌37 درصد انار و 80 درصد بذر يونجه و 23 درصد زعفران از جمله قابليت هاي صادراتي استان يزد است.

جهان آبادي در پايان پتانسيل‌ها و قابليت‌هاي ديگراستان را توليد 28هزار تن گوشت قرمز، 40هزار تن گوشت مرغ، 180 هزار تن شير، 930 هزار تن تخم‌مرغ و 175 تن عسل اعلام كرد و افزود: اين توليد مي‌بايست به عنوان يك قابليت ارزشمند حفظ و ساماندهي شود، كه در اين صورت نقش شبكه‌هاي تعاون روستايي در راستاي حمايت از توليدكنندگان پررنگ و دو چندان مي‌شود.

عسكرزاده فرماندار شهرستان خاتم نيز در مراسم گشايش سازمان تعاون روستايي اين شهرستان، ابراز اميدواري كرد كه با افتتاح اين اداره شاهد موفقيت و گسترش فكر تعاوني در اين شهرستان باشيم و خدمت‌رساني به كشاورزان اين شهرستان در اقتصاد و اشتغال تاثيرات مثبتي داشته باشد.

اميرحسين احتشام مديرعامل اتحاديه تعاون روستايي استان نيز در اين جلسه افتتاح و احداث اداره تعاون روستايي در شهرستان خاتم را در جهت توزيع نهاده‌هاي كشاورزان نظير سموم، بذر، آرد روستايي و خبازي و نيز محصولات توافقي و تضميني كمك كار قشر كشاورز اعلام نمود و از كشاورزان و روستائيان خواست تا همكاري خود را با تعاون روستايي ادامه دهند.

گفتني است، مهندس محمد علي برزگر به عنوان رييس اداره تازه تاسيس تعاون روستايي شهرستان خاتم و مهندس فرجام فاضلي به عنوان رييس تعاون روستايي مهريز منصوب گرديدند و از زحمات مهندس احتشام رييس سابق تعاون روستايي مهريز به خاطر زحماتش در طول دوره تصدي‌گري تعاون روستايي حوزه‌هاي مهريز و خاتم تقدير گردي