زمان : 12 Bahman 1390 - 19:54
شناسه : 45278
بازدید : 2875
واردات خودرو کاهش یافت واردات خودرو کاهش یافت

واردات خودرو کاهش یافت

معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که مگر خودروی سواری کالای لوکس به شمار می‌رود گفت: خودروهایی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارند کالای لوکس هستند.


فارس: رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی از کاهش ده درصدی واردات خودرو در سال جاری و افزایش صادرات غیرنفتی خبر داد.


عباس معمار‌نژاد امروز در حاشیه همایش روز جهانی گمرک گفت: واردات در ۱۰ ماهه سال جاری 50.3 میلیارد دلار بود که نسبت به مشابه سال قبل 5.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.


وی افزود: دلیل کاهش واردات یکی کاهش مصرف ناشی از هدفمندی یارانه‌ها است که سوخت و غلات کمتر وارد شده و دوم کاهش واردات خودرو در راستای کاهش مصرف کالاهای لوکس است.


رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی یادآور شد: صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماهه سال جاری 35.7 میلیارد دلار بوده که از رشد 31.5 درصد برخوردار بوده و این صادرات با احتساب میعانات و محصولات پتروشیمی بوده است.


معما‌رنژاد گفت: همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری 8.2 میلیون تن کالا از خاک کشور ترانزیت شده است.


وی در مورد واردات خودرو گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته و در واقع به نوعی مدیریت شده که مصرف کالاهای لوکس در کشور کمتر شود.


معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که مگر خودروی سواری کالای لوکس به شمار می‌رود گفت: خودروهایی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارند کالای لوکس هستند.


رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد رسوب کالا در گمرکات کشور گفت: به این معنا رسوب وجود ندارد البته طبق روال مرتب کالا وارد گمرکات شده و ترخیص می‌شود و حجم زیادی از کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در گمرکات کشور اعم از گمرکات اجرایی، مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد که منتظر انجام تشریفات گمرکی است و این طبیعی است که طبق روال وجود دارد.


معمار‌نژاد یاد‌آور شد: مقادیر زیاد کالای اساسی در گمرکات وجود دارد به عنوان مثال 677 هزار تن فولاد و 500 هزار تن جو در گمرکات کشور و همچنین 270 هزار تن روغن خام وجود دارد که در حال ترخیص است و این گونه نیست که با کمبود کالا مواجه باشیم یا اینکه کالا به دلیل ماندگاری در گمرک فاسد شود.