زمان : 09 Bahman 1390 - 15:08
شناسه : 45022
بازدید : 2524
دارچین ضد نفخ و اشتها آور! دارچین ضد نفخ و اشتها آور!
دارچین درختی است به ارتفاع 12 - 8 متر ، همیشه سبز ، دارای تاج پوششی متراکم و گسترده . تنه کوتاه ، سبز و راست با یک سیستم ریشه ای حجیم . برگها همیشه سبز متناوب یا تقریباً متقابل ، دمبرگدار ، براق و سبز روشن ، بدون کرک با بافتی بشدت چرمی ، تخم مرغی یا تخم مرغی - سرنیزه ای . گل آذین خوشه محور ، گلها کوچک ، کرمی رنگ و میوه کشیده و زیتونی شکل ، خشک و نوکدار به رنگ آبی تیره  می باشد. 


به گزارش پایگاه خبری و ب دا، دفتریزد، پوست دارچین دارای 2.5 - 0.5 درصد اسانس بوده که جزء اصلی آن را سینام آلدئید ، اوژنل و ترانس -اسید سینامیک تشکیل می دهد. علاوه بر آن شامل ترکیبات ترپنی مثل لیمونن ، تانن ها ، موسیلاژ ، مقادیر ناچیزی کومارین و اگزالات کلسیم ، نشاسته و رزین می باشد. 


 از دارچین بعنوان ادویه و طعم دهنده در فرآورده های دارویی و غذایی استفاده می گردد. ضد نفخ ، اشتها آور ، ضد اسهال و تهوع  ، محرک گردش خون ، ادرار آور ، رفع مشکلات هاضمه و محرک انقباض رحم می باشد . در طب سنتی بعنوان نیرودهنده ، قابض ، بادشکن ، قاعده آور و معرق توصیه شده است .    آثار فارماکولوژیکی : آثار ضد میکروب ، ضد انگل ، بادشکن و ضد اسپاسم که در مورد دارچین مشهور است احتمالاً بواسطه اسانس آن است ، اسانس آن دارای آثار ضد میکروبی و قارچ کشی است که احتمالاً مربوط به محتوای ارتو-متوکسی سینام آلدئید آن است.


علاوه بر آن اسانس دارای خاصیت ویروس کشی و لارو کشی نیز می باشد.