زمان : 08 Bahman 1390 - 13:04
شناسه : 44969
بازدید : 3878
جبران خلیل جبران/تلویحات وتمهیدات سید محمد آتشی(6 نظر) جبران خلیل جبران/تلویحات وتمهیدات سید محمد آتشی(6 نظر)

جبران خلیل جبران/تلویحات وتمهیدات

سید محمد آتشی

 ابرکوه نمایندگی یزد فردا/سید محمد آتشی:جبران خلیل جبران درسال1928علی رغم وخامت اوضاع سلامتی اش دست به باده گساری می زند!ودرسال1931دربیمارستانی در نیویورک درمی گذرد.مجله ی نیویورک سان اعلام می کند:پیامبری مرده است.چطور می توان این جریان را هضم کرد.باده گساری ان هم برای یک پیامبر!!!

جبران ازخانواده طبقه متوسطی درالبشرا ،شهری درلبنان زاده می شود.پدرش خواربارفروشی بود که به قمار روی آوردوبه زندان افتاد وخانواده اش مجبور به مهاجرت به بوستون آمریکا شدند.

درنوزده سالگی (1902) عاشق ژوزفین پیبادی می شود ومادرش راازدست می دهد.دو سال بعدعاشق! ماری هکسل مدیر یک مدرسه آمریکایی می شود وبه خاطر او نقاشی می کند.تاحدی که بعدهادر سال1908تحت حمایت ماری به پاریس می رود وبه آموزش نقاشی می پردازد.مکتب رایج در آن زمان سمبولیسم است.

درسال1910رابطه عاطفی اش باماری هسکل شدت می یابد ،طوری که ماری ازترس به خطر افتادن جایگاهش در جامعه خودراواپس می کشد!درسال1923ماری ازدواج می کندوجبران را ازدوستی نزدیک وهمکاری ادبی خود محروم می کند.درواقع هم ماری هسکل وهم ژوزفین پیبادی به جبران جواب منفی می دهندواودررابطه اش با زنان شکست می خورد.

به راستی پس چرا جبران با این شرایط مالی وعاطفی بد چنین مطرح می شود!؟

این موضوع دلایلی داردکه من به آن می پردازم:مورد مهم مهاجرت او به آمریکا است ،جایی که روزنامه ها ومجلات ورسانه وجوددارندواین درمطرح شدن جبران به شدت موثراست،دلیل دیگراین است که ماری هسکل اوراتشویق می کند که به انگلیسی بنویسد نه عربی که طبیعی است چاپ کتابهای او به انگلیسی چقدر می توانسته بازتاب مثبتی داشته باشد،واز همه اینها مهمتر اودرمتن تمدن لائیک غرب به طرز یک شرقی معنا گرا چنان کلمات را به کار می گیرد که خواننده غربی تحت تاثیر قرار می گیرد.


امادرایران جبران چطور مطرح می شود...بعدازانقلاب درزمینه هنرهای مختلف بنا به دلایلی که همه می دانیم مثل انقلاب فرهنگی ،ممنوعیت فعالیت گروه های هنری ،و..سکوت و خلایی به وجود آمد،مثلادر موسیقی این خلا باعث شهرت کسی چون شجریان شد ،دررشته های دیگر هم همینطور .یکی از کسانی که بعدازانقلاب مطرح شد وخود ما اورا بزرگ کردیم جبران است.وگرنه سهراب سپهری ما نه تنها از او چیزی کم ندارد که من معتقدم برتر هم هست !چرا که سهراب مسلمان وعارف صادقی است ،ولی جبران مسیحی مارونی معتقدی هم نیست .( از رفتارهایشان می توان این مسائل را فهمید) پس چرا سهراب جهانی نشده؟...چون سهراب نه در غرب زیست نه کتابهایش رابه انگلیسی منتشر کرد ونه حمایت کننده مهمی داشت..حمایت کننده که هیچ! دشمنانی از طبقه خودش هم داشت که سنگ جلو پایش می انداختند! و می گفتند این شاعر نما کیست که می گوید آب را گل نکنیم !؟،اورا مطرح نمی کردند تا خودشان مطرح بمانند!اما جبران درجریانی بود که تقویت می شدنه تخریب....مثل دانش آموزی با اغماض و استمالت بالا می آمد...

باری همه این تلویحات وتمهیدات دست به دست هم دادند تا جبران چیزی شد که اینک هست.اوالان پیامبری شده است که همه در موردش با ملاحظه صحبت می کنند.