زمان : 08 Bahman 1390 - 12:40
شناسه : 44965
بازدید : 1090
یک فیزیوتراپیست: مبتلایان به آرتروز زانو از كفش‌های پاشنه‌دار اجتناب کنند / این افراد از دوزانو یا چهارزانو نشستن بپرهیزند یک فیزیوتراپیست: مبتلایان به آرتروز زانو از كفش‌های پاشنه‌دار اجتناب کنند / این افراد از دوزانو یا چهارزانو نشستن بپرهیزند

یزدفردا :یک فیزیوتراپیست یزدی توصیه کرد: مبتلایان به زانو بهتر است از بالا و پایین رفتن از پله‌ها، دوزانو یا چهارزانو نشستن اجتناب كنند. 
ذبیح الله برجسته  اظهارداشت: آرتروز زانو یكی از عوامل شایع ایجاد درد در افراد میانسال،بویژه در زندگی ماشینی امروز،محسوب می‌شود و شایع‌ترین بیماری تخریبی میان مفاصل بدن است که میزان ابتلا به این بیماری در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

وی افزود: یكی از مشكلات شغلی كه در هر كار و فعالیتی احتمال بروز آن وجود دارد، آرتروز است. آرتروز به معنای تخریب غضروف مفاصل، زودتر از موعد مقرر است که با انجام ورزش‌های ملایم می‌توانیم فشارهایی را كه در طول روز به بدن وارد می‌شود، كاهش دهیم.

برجسته با بیان این مطلب که با ورزش به نوعی بدن را در برابر این فشارها تقویت می‌كنیم تصریح کرد:  البته مهم است بدانیم رفت و آمدها چه از خانه به محل كار و بالعكس و چه در محیط كار و منزل، به هیچ وجه جای ورزش را نخواهند گرفت و حتی می‌تواند فشارهای وارد بر بدن را نیز افزایش دهد.ورزش تعریف مشخص خود را دارد و به معنای همراه كردن جسم و روح با هم است. به همین دلیل فعالیت‌های روزمره نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای ورزش باشد.

وی ضمن اشاره به علائم اولیه آرتروز گفت: از اولین نشانه‌های آرتروز كاهش عملكرد زانوی فرد همراه با درد است. همچنین تورم، خشكی مفاصل در صبحگاه كه كمتر از 30 دقیقه طول بكشد، بدشكلی و ناصافی سطوح مفصلی و وجود صداهای غیرمتعارف از جمله دیگر علائم آرتروز هستند.

این فیزیوتراپیست با اشاره به عوامل موثر در ایجاد آرتروز خاطرنشان ساخت:
عوامل ارثی، جنسیت، عوامل هورمونی، عوامل شغلی، چاقی و پوكی استخوان می‌توانند از جمله علل موثر در بروز آرتروز باشند. به علاوه ورزش‌های شدید، افزایش سن، استعمال دخانیات، یا حتی ضربه نیز می‌توانند باعث بروز این مشكل شوند.

وی عنوان داشت:  باید بدانیم در هر شغلی (در میان افرادی كه زیاد در حالت ایستاده به سر می‌برند یا افرادی كه بیش از حد معمول می‌نشینند) احتمال بروز آرتروز وجود دارد. البته آرتروز زانو در بیشتر اقشار جامعه دیده می‌شود.به علاوه این مشكل میان خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. عوامل هورمونی و كم‌تحركی خانم‌ها نیز می‌تواند از جمله دلایل این مساله باشد. در مورد افراد چاق نیز همین طور است؛ این مشكل میان این گروه بیشتر دیده می‌شود.

برجسته با اشاره به توصیه‌هایی برای مبتلایان به آرتروز گفت:  بهتر است افرادی كه دچار آرتروز زانو هستند در منزل از صندلی‌های بلند استفاده كنند،به این معنی كه هنگام نشستن، كف پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. بعلاوه استفاده از سرویس‌های بهداشتی فرنگی نیز می‌تواند به این افراد كمك كند.

وی همچنین اظهارداشت: كاهش مدت زمان راه‌رفتن و پوشیدن كفش‌هایی دارای كفی نرم نیز می‌تواند كمك موثری باشد.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: همچنین بهتر است این افراد از بالا و پایین رفتن از پله‌ها، دوزانو یا چهارزانو نشستن نیز اجتناب كنند.

وی با بیان این مطلب که ورزش درمانی نیز از دیگر راه‌هایی است كه به این بیماران توصیه می‌شود افزود:
ورزشی كه بعد از انجام آن، درد مفاصل بیشتر از 2 ساعت ادامه پیدا كند، یك علامت هشداردهنده است. در این مواقع باید شدت ورزش را كاهش دهیم. ورزش همچنان كه بر استحكام مكانیكی و تقویت عضلات موثر است می‌تواند روی تغذیه غضروف نیز اثر بگذارد. بعلاوه ورزش باعث افزایش جریان خون می‌شود و به انعطاف‌پذیری مفصل كمك می‌كند.

برجسته افزود: یكی دیگر از فوایدی كه ورزش برای این گروه از افراد در بر خواهد داشت، كاهش وزن است. که تاثیر بسزایی در ارتباط با  كاهش درد دراین بیماری دارد .

وی تاکید کرد: ورزش‌های انعطاف‌پذیری مانند كشش عضلات اطراف مفصل، ورزش‌های قدرتی و ورزش‌های هوازی مانند شنا، ورزش در آب و پیاده‌روی، ورزش‌هایی مناسب هستند؛ البته برای هر نوع از آرتروز و برای هر شخص باید ورزش خاص خود او و اغلب متفاوت با دیگران توصیه شود. بنابراین بهتر است جهت این كار با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت کنید.

وی توصیه کرد: این افراد باید قبل از ورزش و برای شروع آن 5 دقیقه ورزشی ملایم و سبك یا پیاده‌روی انجام دهند. بعد از ورزش‌های سبك باید چند حركت كششی مناسب برای عضلات اطراف مفصل انجام شود. البته این كشش باید حتما 5 تا 10 ثانیه ادامه پیدا كند. حتما باید هر مفصل را در حالت بدون تحمل وزن و در تمام طول دامنه حركتی‌اش حركت داد. در ضمن نباید روی مفاصل ملتهب زیاد فشار وارد كنند.

وی  با تاکید بر این مطلب که در مبتلایان به آرتروز یهتر است از بالا و پایین رفتن از پله انجام نشودگفت:  اما شاید نتوانیم از این كار اجتناب كنیم. در این موارد بهتر است برای بالا رفتن از پله اول پای سالم را بالا بگذارید و برای پایین آمدن از پله ابتدا پای ناسالم را روی پله پایین بگذارید یا اینکه از پهلو و باکمک گرفتن توسط نرده از پله ها بالا وپایین نماییم.

وی همچنین توصیه کرد:  استفاده مداوم از دمپایی و كفش‌های پاشنه‌دار و خواباندن پشت كفش را هم باید كاهش داد. بهتر است این افراد ورزش‌ها را در رختخواب و بلافاصله پس از بیدار شدن انجام دهند و بعد از انجام ورزش از جای خود بلند شوند. این ورزش‌ها باید 3 تا 5 روز در هفته نیز ادامه پیدا كنند.

تمرینات تقویت عضلات رانها بویژه تمرینات ایزومتریک(افزایش تنشن وقدرت عضله بدون ایجاد حرکت در مفصل)را باید درطول روز انجام داد، همچنین در موارد حاد برای کاهش درد و تورم زانو میتوان ازکمپرس یخ یاحوله اب سرد استفاده نمود.