زمان : 08 Bahman 1390 - 00:49
شناسه : 44938
بازدید : 4234
در حاشیه اقدام شرم آور هنرپیشه سینما(2 نظر) در حاشیه اقدام شرم آور هنرپیشه سینما(2 نظر)

در حاشیه اقدام شرم آور هنرپیشه سینما

یزدفردا :مرتضی رضائیان:معضل بی حیایی و زیرپاگذاشتن هنجارهای دینی، عقلی و عرفی در عرصه سینما واقعیتی دردناک است که توده های جامعه و خانواده های اصیل و متدین را به شدت آزرده ساخته و پیامدهای جبران ناپذیری را موجب شده است.

عمق این فاجعه هنگامی بهتر روشن می شود که بدانیم افراد سطحی نگر و فاقد تحلیل، برخی بازیگران و هنرپیشه ها و دست اندرکاران این صنعت را به نوعی الگوی خود قرار می دهند و از رفتار و گفتار و حتی کوچک ترین حرکات و سکناتشان چنان تقلید می کنند که گویی بدین وسیله پله های ترقی را به سرعت طی می کنند! در روزهای اخیر وقوع حوادثی تلخ در این عرصه بار دیگر نگاه های دلسوزان را به سوی متصدیان مربوطه در دستگا ه های اجرایی و نظارتی نشانه رفت تا آنان را به دلیل کوتاهی در سالم سازی فضای هنری کشور مورد بازخواست جدی قرار دهند: اخیرا وب‌سایت فرانسوی‌زبان «مادام لا فیگارو» کلیپی ویدئویی روی وب‌سایت خود قرار داد که در آن هفت بازیگر نامزد جایزه سزار، اسکار سینمای فرانسه، در حال برهنه شدن دیده می‌شوند.

"گلشیفته فراهانی" هم یکی از این بازیگران است.

در این کلیپ سیاه ‌وسفید که تصویری از آن نیز در صفحه فیس‌بوک "گلشیفته" قرار داده شده این بازیگران در حال برهنه کردن نیم‌تنه بالایی خود دیده می‌شوند! در سال 2011 نیز این بازیگر ایرانی در فیلم "جای اژدها" به راحتی بازیگر مرد فیلم "دوگاری اسکات" را می بوسد و در تختخواب هتل با لباس خواب در کنار اومی خوابد و صحنه های نیمه برهنه وی با دوگاری اسکات ، سکانس های دیگر فیلم را شکل داده اند!


چندی پیش اعتراض یکی از کارگردانان متعهد سینمای کشورمان به وضعیت نابسامان سینما و هنجارشکنی های برخی اهالی این صنعت، واکنش هایی را به دنبال داشت وحتی چند تن از بازیگران زن درنامه ای سرگشاده اعتراض خود را اعلام کردند اما تامل در بی حیایی فوق الذکر – به عنوان نمونه – و پرده دری های رفتاری و گفتاری که هر از گاه اذهان را به خود معطوف می کند تردیدی باقی نمی گذارد که فضای غالب در عرصه سینما به ویژه در محدوده بازیگران زن، بسیار شرم آور و دور از شان جمهوری اسلامی و خانواده های ایرانی است.

چه این که بسیاری از این به اصطلاح هنرمندان ، حتی از رعایت برخی مسائل ابتدایی اخلاقی و عرفی مورد احترام قشرهای گوناگون هم خودداری می کنند و با بی اعتنایی به هنجارهای مورد احترام جامعه ایرانی، به نوعی نگرش و شخصیت نامناسب خود را به نمایش می گذارند.

کسانی که می کوشند تا واقعیت های دردناک در این عرصه را پنهان و یا توجیه کنند کافی است با جست و جویی اجمالی به تصاویر بازیگران زن در فضای مجازی بنگرند تا عمق فاجعه را به روشنی ببینند ودریابند که فضائلی انسانی و فطری چون حجب و حیا،عفاف، اخلاق،ادب و ... برای برخی حاضران در این عرصه هیچ محلی از اعراب ندارد.

در این باره اگر چه برخی معترضان به علت غلیان خشم درونی از این همه افسارگسیختگی و هنجارشکنی، گاه از مرز انصاف گذشتند و در استخدام واژگان مناسب برای بیان مقصود خویش موفق نبودند اما نمی توان در صداقت و تعهد آن ها و درستی جان مایه اعتراضشان تردید کرد.

در هر صورت، به نظر می رسد راه حل مناسب برای رهایی از وضعیت تاسف بار عرصه سینما در ایران و جلوگیری از روند شتابان بی حیایی و ترویج پیدا و پنهان اباحی گری، تلاش همه جانبه نهادهای مسوول و در راس آن ها شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق انقلابی فراگیر در این عرصه باشد؛ انقلابی که نخستین گام در تحقق آن، پذیرش درد موجود و در ادامه تلاش همه جانبه در سطح کلان برای درمان آن باشد.

ترسیم نقشه راه واقع بینانه و عملی، سرمایه گذاری هوشمندانه برای پرورش نیروهای متعهد و متخصص در این زمینه و میدان دادن به آنان برای حضور فعال در این عرصه از جمله راه های ممکن برای مقابله با سیل بی حیایی موجود است.

بی گمان هرگونه سستی در این وادی و یا تلاش برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت های دردناک این عرصه، پیامدهایی جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت و نسل کنونی و نسل های آینده را به شدت تهدید می کند؛ همان گونه که برخی پیامدهای شرم آور وادادگی و سهل انگاری در این زمینه، انکارشدنی نیست.

واگویه ها دراین باره فراوان است و حتی اشاره به آن ها نیز در این مجال نمی گنجد.

بهتر آن است کـزیـن مـساله دور و دراز/ رشــته کـوتاه شود ورنه سخن بسیار است.