زمان : 04 Bahman 1390 - 22:33
شناسه : 44835
بازدید : 1635
آشنایی با مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما) آشنایی با مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما)

آشنایی با مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما)

یزدفردا :با عنایت به موارد مطروحه معاونت گسترش فناوری اطلاعات به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از مزایای این فناوری ، تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه ، تحقق بخشیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور و همچنین برای بالا بردن شاخصهای آمادگی الکترونیکی کشور ، در نظر دارد اقدام به ایجاد مرکز توسعه و مدیریت اینترنت نماید .


امروزه استفاده از مزایا و سرویسهای فناوری اطلاعات در جهان بر هیچ فرد ، ارگان و سازمان آگاه پوشیده نبوده و تمامی افراد و دست اندرکاران می دانند که استفاده از آن علاوه بر ســـرعت بخشیدن به انجام فعالیتها تا چه اندازه می تواند در صرفه جویی منابع ملی موثر واقع شود و به همین دلیل است که از نظر سازمانهای بین المللی یکی از پارامترهای رشد یک کشور میزان استفاده آن کشور از فناوری اطلاعات است .


به گزارش یزدفردا : با عنایت به موارد مطروحه معاونت گسترش فناوری اطلاعات به منظور بهره گیری هرچه بیشتر از مزایای این فناوری ، تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه ، تحقق بخشیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور و همچنین برای بالا بردن شاخصهای آمادگی الکترونیکی کشور ، در نظر دارد اقدام به ایجاد مرکز توسعه و مدیریت اینترنت نماید .


از وظایف مهم مرکز توسعه و مدیریت اینترنت می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


۱ – مدیریت و تخصیص آدرسهای اینترنتی

۲ – تمرکز بر محافظت و توسعه فضای سایبر ملی و تبدیل آن به محیطی پر نشاط جهت پیشبرد اهداف ملی مردمی .

۳ - مدیریت موثر و پایدار منابع اینترنت

۴ - بهینه سازی و توسعه اینترنت و فعالیتهای تحقیق و توسعه مربوط به منابع آدرسهای اینترنتی نسل آینده شبکه

۵ - توسعه دامنه های .IR و انجام سیاستهای مربوط به رجیستر و تخصیص آدرسهایIP نسخه ۴ و ۶ .

۶ - همکاری با مجامع بین الملل مربوطه مانند: ICANN,ISOC,IETF,APNIC,APNG, MINC,… و تشکیل سمینارهای داخلی و خارجی با همکاری این نهادها .

۷ – امضاء قرارداد همکاری با سایر کشورها .

۸ – استفاده از امکانات و تواناییهای دانشگاههای داخلی و خارجی .

۹- فراهم آوردن امکان بیشتر جهت بهینه سازی صنعت IT کشور .

۱۰ – فعالیتهای فرهنگی و آموزشی شامل برگزاری دوره های آموزشی ، سمینار و فعالیتهای انتشاراتی .


لذا با عنایت به اهمیت موضوع و عدم وجود دانش لازم جهت ایجاد مرکز مذکور در شرکت ، گسترده بودن فعالیت و اهداف آن ، نیاز به مطالعات تطبیقی گسترده و استفاده از تجربه کشـــورهایی که بصـــورت مشابه این مرکز را پیاده سازی نموده اند ، لازم است کلیه فعالیتهای لازم در خصوص ایجاد مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور و همچنین فعالیتهای اجرائی که مرکز مذکور می بایست انجام دهد توسط یک مشاور دارای صلاحیت و بر اساس شرح خدمات تهیه شده انجام پذیرد .


فعالیتهای اصلی


الف) پروژه اخذ پیمانکار جهت تعیین فرمول ضریب نفوذ کاربران اینترنت (ایجادی):


برآورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور و نیز کاربری های آن یکی از عوامل مهم و دخیل در توسعه برنامه ریزی های توسعه شبکه و ارزیابی آمادگی دیجیتالی و راهکارهای ارتقاء رتبه کشور می باشد. در راستای برنامه ریزی توسعه شبکه های ارتباطی و تدوین طرح های جامع ارتباطی بر اساس تبیین و اندازه گیری پارامترهای سنجش ترافیکی آماری شبکه ، شرکت فناوری اطلاعات در نظر دارد تهیه آمار کاربران اینترنت و همچنین ضریب نفوذ اینترنت در کشور را بر اساس یک روش سیستماتیک و با استفاده از فرمول محاسباتی ضریب نفوذ و همچنین پارامترهای ترافیکی شبکه برآورد نماید.


شرکت فناوری اطلاعات به منظور محاسبه و تعیین شاخص های ضریب نفوذ اینترنت در کشور تصمیم به بهره گیری از توان علمی دانشگاه های کشور دارد.


خدمات مورد نیاز برای برآورد ضریب نفوذ اینترنت بر اساس پارامترهای ترافیکی شبکه به شرح ذیل می باشد:


۲-۱- مطالعه و بررسی روشهای برآورد ضریب نفوذ در ۶ کشور ( ۳ کشور پیشرفته، ۳ کشور درحال پیشرفت) و محاسبه کاربران اینترنتی (مطالعات تطبیقی)

۲-۲- تعیین و تعریف شاخصهای مورد نیاز جهت برآورد ضریب نفوذ اینترنت بر اساس استانداردهای بین المللی

۲-۳- تعیین روش محاسبه ضریب نفوذ اینترنت و ارائه فرمول دقیق محاسباتی بر اساس پارامترهای ترافیکی قابل استخراج از شبکه

۲-۵- قابلیت کالیبره شدن و پویا بودن فرمول نهایی ارائه شده


ب) پروژه خرید خدمات تهیه ،اجراء واستخراج طرح آمارگیری از کاربران اینترنت (اجرایی):


بر اساس تازه ترین آمار اعلامی ITU “اتحادیه بین المللی ارتباطات ” ضریب نفوذ اینترنت در ایران را کمتر از کشورهای پیشرفته گزارش داده است .از سوی دیگر با مراجعه به سایت های خبری متفاوت مقادیر و در صدهای متفاوتی از ضریب نفوذ اینترنت را مشاهده می گردد که گاه امیدوار کننده و گاه غیر مطلوب می نماید .لذا به دلیل وجود این مقادیر متفاوت استخراج شده از منابع مختلف لازم است روشی مطمئن به منظور اندازه گیری دقیق مقدار ضریب نفوذ اینترنت اتخاذ کرد.


- این پروژه در یک مرحله و در سطح کل کشور اجرا می گردد.

- آمار به صورت تصادفی از بین اقشار مختلف جامعه جمع آوری خواهد شد

- پرسشنامه حاوی کلیه سئوالاتی است که بتوان از آن تعداد کاربران اینترنت را مشخص نمود و نیز بتوان از آن با روشهای داده کاوی آمار های مرتبط با کاربران اینترنتی را استخراج نمود


هدف از این پروژه :


- تعیین تعداد کاربران اینترنت در سال اخیر در سطح کشور

- استفاده از آمارهای مرتبط در برنامه ریزی های آتی بخش IT

- استفاده از آمار به دست آمده در فرمول ضریب نفوذ در صورت نیاز