زمان : 04 Bahman 1390 - 01:40
شناسه : 44806
بازدید : 2125
نگاهي به آيين تعزيه در روستاي توت اردكان نگاهي به آيين تعزيه در روستاي توت اردكان

نگاهي به آيين تعزيه در روستاي توت اردكان


روستاي توت اردكان طي هفته جاري، همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) ميزبان عزاداران حسيني از سراسر كشور است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد "بهرام رضايي" گفت: روستاي توت در شمال شرقي و در فاصله 60 كيلومتري شهر اردكان واقع است.

مديركل ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: اين روستا جمعيتي حدود 50نفر را داراست ولي بسيار جالب است كه بدانيم اين روستا در دهه آخر ماه صفر جمعيتي بالغ بر 20000 نفر را پذيراست و دليل اين ميهماني بزرگ وجود حسينيه‌ و مراسمي است كه در اين روستا برگزار مي‌گردد.

"رضايي" گفت: قدمت اين حسينيه به 150 تا 160 سال پيش بر مي‌گردد و طي زمان‌هاي مختلف بارها مرمت و بازسازي شده كه آخرين مورد آن مربوط به 15 سال پيش است كه حسينيه جديد با زيربناي دو هزار و 500مترمربع احداث شده است.

اين مقام مسئول افزود: مراسم تعزيه‌خواني روستاي توت اسفند سال 88 بعنوان سومين اثر معنوي استان پس از آيين‌هاي عزاداري ندوشن و تفت به شماره 53 در فهرست آثار ملموس معنوي كشور به ثبت رسيده است.

وي افزود: استقبال مردم سراسر ايران در آيين‌هاي عزاداري خاندان عصمت و طهارت در اين حسينيه بويژه در دهه آخر صفر چشمگير است.

"رضايي" خاطرنشان كرد: مراسم تعزيه‌خواني بيشتر در ايام شهادت امام حسين(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، علي اكبر(ع)، مسلم بن عقيل و دوطفلان مسلم برپا مي‌شود.

وي گفت: با توجه به ماندگاري و اهميت اين روستا اين اداره كل اقدام به مرمت و بازسازي برج روستاي توت ، مسجد توت و كاروانسراي آن نموده است.