زمان : 04 Bahman 1390 - 00:32
شناسه : 44775
بازدید : 1560
عبدالله صالح از مردم کشورش بابت 33 سال حکمرانی عذرخواهی کرد! عبدالله صالح از مردم کشورش بابت 33 سال حکمرانی عذرخواهی کرد!
خداحافظی دیکتاتور به سبک قهرمان ها
خاورمیانه - عبدالله صالح از مردم کشورش بابت 33 سال حکمرانی عذرخواهی کرد!

داستان علی عبدالله صالح هم تمام شد. مردی که بیش از سه دهه بر یمن حکمرانی کرد و خاطره خوبی از خود در واپسین سالهای حضور در قدرت باقی نگذاشت به یک عذرخواهی ساده اکتفا کرد،حلالیت طلبید و رفت. از 24 ساعت پیش تاکنون که عبدالله صالح پس از دریافت کارت سبز مصونیت قضایی از پارلمان کشورش به رهبری می ماند که گویا نه خونی ریخته و نه شاهد قتل عامی بوده است اوضاع در یمن تلفیقی از شادی و خشم است. رفتن عبدالله صالح با آن مانورهای دم به دمی و سخن گفتن از رفتن و نرفتن تبدیل به روندی فرسایشی شده بود که ظاهرا به پایان رسیده است.صالح تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مانند قهرمان ها مقابل دوربین ظاهر شود.


به گزارش آسوشییتدپرس،ديكتاتور مخلوع يمن ضمن "عذرخواهي از هرگونه كوتاهي" در دوران حكومت 33 ساله‌اش يمن را به مقصد آمريكا ترك كرد.وی در يك سخنراني تلويزيوني قبل از ترك يمن خطاب به مقام‌هاي دولتي و اعضاي ارشد حزبش گفت: به خواست خدا من براي انجام معاينات پزشكي به آمريكا مي‌روم و پس از بهبودي به عنوان رئيس حزب كنگره عمومي مردم به صنعا بازمي‌گردم.
خروج صالح از يمن به دنبال تصويب قانون مصونيت قضايي رئيس‌جمهوري و معاونانش در پارلمان اين كشور صورت گرفت. تصويب اين قانون، يکي از شروطي بود که عبدالله صالح حاضر شده بود قدرت را ترک کند.
احمد الصوفي، يکي از سخنگويان صالح، گفت که وي عصر روز يکشنبه به عمان پرواز کرده است تا از اين کشور عازم آمريكا شود. همزمان واشنگتن اعلام كرد كه دولت آمريكا با سفر عبدالله صالح به آمريکا "براي درمان" موافقت کرده است. وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌اي اعلام كرد: عبدالله صالح تا زماني در آمريکا مي‌ماند که درمانش در جريان است.


عبدالله صالح در پيامش هنگام خروج از يمن گفت: از تمام مردم کشورم، مردان و زنان، به دليل هر قصوري در دوره زمامداري 33 ساله‌ام عذر مي‌خواهم.يک مقام يمني که در مراسم خداحافظي علي عبدالله صالح حاضر بود، گفت که در مراسمي با حضور سران سياسي و نظامي و امنيتي کشور، عبدالله صالح خطاب به حاضران گفته که : امروز من کشور را به دستان شما مي‌سپارم.
وي پيش از ترک کشور، معاونش را به جاي خود منصوب كرده و به وي مقام ارتشبدي اعطا کرد. همزمان با خروج صالح از يمن و پايان دوران رياست جمهوري‌اش، معترضان بار ديگر به خيابان‌ها آمده و خواهان دستگيري و محاکمه رئيس جمهوري شدند. معترضان همچنين پلاکاردهايي در دست داشتند که از نمايندگان مجلس مي‌خواستند تا قانون مصونيت قضايي صالح را لغو کنند.
معترضان شعار مي‌دادند: اين وظيفه ماست که قصاب را محاکمه کنيم.


به موجب قانوني كه پارلمان يمن تصويب كرد، عبدالله صالح از هرگونه تعقيب قضايي و حقوقي مصون خواهد ماند، اما مسئولاني كه با رئيس جمهوري يمن در موسسات مدني ، نظامي و دولتي همكاري كرده‌اند ، فقط از تعقيب كيفري درخصوص اقداماتي كه با اهداف و انگيزه‌هاي سياسي درهنگام انجام ماموريت آنان صورت گرفته ، مصون خواهند ماند. به موجب اين قانون، اين مصونيت شامل حال همدستان صالح كه در اقدامات تروريستي دست داشته‌اند، نمي شود. معاون رييس جمهوري يمن قدرت اجرايي را تا زمان انتخاب شدن بر اساس انتخابات زودهنگام بدست مي گيرد.
پیش بینی ها در خصوص آینده یمن آن هم در شرایطی که هیچ جریان اپوزیسیون قوی و تشکیلاتی در صنعا وجود ندارد اندکی سخت است.حضور پررنگ نیروهای القاعده در این کشور و تبدیل شدن آن به بهشت امنی برای جیان افراط از یک سو و فشارهای اقتصادی و شکست های مالی از سوی دیگر آینده صنعا را پس از خروج عبدالله صالح از قدرت با نگرانی های بسیار همراه کرده است.