زمان : 03 Bahman 1390 - 22:30
شناسه : 44762
بازدید : 1978
وزارت کشور در تایید صلاحیت‌ها نقشی ندارد وزارت کشور در تایید صلاحیت‌ها نقشی ندارد
صولت مرتضوی:
وزارت کشور در تایید صلاحیت‌ها نقشی ندارد
یزدفردا :رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور هرگونه نقش این وزارتخانه و دولت در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد کرد و گفت: این امر در حیطه اختیارات هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان است.

 صولت مرتضوی دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: وزارت کشور طبق وظیفه قانونی خود اطلاعات و سوابق نامزدها را از ثبت احوال، دستگاه قضایی و نهادهای مربوطه جمع آوری و آن را به صورت محرمانه در اختیار کمیته های اجرایی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: هر فردی می تواند درباره رد صلاحیت خود در سه مرحله شکایت کند که رسیدگی به این امر نیز از اختیارات شورای نگهبان است و دولت در آن دخالتی ندارد.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: نهادهای دولتی اعم از رادیو و تلویزیون یا دولت و سایر نهادهای اطلاع رسانی رسمی حق ندارند از هیچ یک از نامزدهای انتخابات مجلس حمایت کنند.

مرتضوی فرایند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را شامل ۲۵ مرحله عنوان کرد که ۲۴ مرحله آن در نهمین دوره انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی برگزار می شود.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر دو رکن جمهوریت و اسلامیت است و جمهوریت از طریق آرای مردم تبلور می یابد و در این زمینه همه مسئولان از طریق مردم انتخاب می شوند.

وی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب که در راس قرار دارند نیز مردم ایشان را از طریق مجلس خبرنگان رهبری انتخاب می کنند و همچنین رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس وشوراهای شهر نیز به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

مرتضوی گفت: ماموریت نمایندگان مجلس مطابق قانون اساسی، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین وعمکرد دولت است به گونه‌ای که می تواند از دولت و اعضای آن سلب اعتماد کند.

وی هشدار داد: استبکار جهانی به دنبال موج بیداری اسلامی در منطقه که الهام گرفته از انقلاب اسلامی درایران است، در صدد برهم زدن اوضاع داخلی کشور است و نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت فراوانی برای مقابله با این امر برخوردار است.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: ملت ایران مدیریت همه مراحل انتخابات را برعهده دارد و وزارت کشور فقط مسئولیت اداره، اجرا و نظارت بر آن را برعهده دارد و هیات های اجرایی انتخابات نیز متشکل از اقشار مختلف مردم است.

مرتضوی تصریح کرد: ۲۰۷ مرکز انتخابات اصلی به همراه یکهزار مرکز فرعی وجود دارد و یکهزار هیات اجرایی در سراسر کشور فعال هستند که ۲۰۷ نفر از آنها مسئولیت های بزرگی را برعهده دارند و بر اطمینان یافتن از صلاحیت افراد خواهان نامزدی تمرکز می کنند اما سایر هیات های اجرایی مسئولیت تعیین محل مراکز رای گیری و انتخاب پرسنل آن و سایر امور اجرایی را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: سیستم دیگری در انتخابات است که وابسته به شورای نگهبان می باشد و این شورا مستقل از قوای سه گانه کشور است و ناظران تعیین شده از سوی هیات های اجرایی و شورای نگهبان بر همه مراکز انتخاباتی نظارت دارند.