زمان : 02 Bahman 1390 - 19:05
شناسه : 44699
بازدید : 2289
انتشار فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک توسط کتابخانه‌ مجلس انتشار فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک توسط کتابخانه‌ مجلس
انتشار فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک توسط کتابخانه‌ مجلس
یزدفردا :فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک به همت مجموعه‌ ملک و با همکاری کتابخانه‌ مجلس توسط انتشارات این کتابخانه‌ به چاپ می‌رسد.
موزه و مرکز اسناد رسمی مجلس، رضا کوچک‌زاده٬ ‌پژوهش‌گر٬ گفت: فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک دربرگیرنده‌ فهرست توصیفی و جزیی‌نگر ۱۵۰ شبیه‌نامه‌ خطی کتابخانه‌ ملک است که در دو کتاب مستقل و به شکل جُنگ نگارش شده‌اند.

وی با بیان اینکه انتشار کتاب پس از پایان مراحل فنی آماده‌سازی خواهد بود٬ اضافه کرد: یکی از این کتاب‌ها، نگاشته‌ محمدتقی نوری مازندرانی٬ ‌‌دایی و پدرخانم شیخ‌فضل‌اللـه نوری‌٬ به سال ۱۲۶۰ ق. شامل ۳۲ شبیه‌نامه‌ گوناگون است که مهم‌ترین ویژگی آن٬ غالب بودن زمینه‌ حماسی نسبت به سوگواری است؛ ضمن آنکه واژه‌گزینی و اوزان عروضی‌اش نیز پیرو شاهنامه‌ فردوسی‌ دیده می‌شود.

کوچک‌زاده ادامه داد: مجموعه‌ دیگر شامل ۱۱۷ شبیه‌نامه و بدون زمان و نام نگارنده است اما به نظر در دوره‌ اوج گسترش شبیه‌خوانی نوشته شده و ویژگی آن نیز پیراستگی٬ ویراستگی و بدون اشتباه نگارشی بودن آن است.

وی تصریح کرد: در این کتاب شبیه‌نامه‌های هم‌نام با روایت‌ها، ساختار یا شعرهای متفاوت به دنبال هم آمده‌اند و چگونگی قرارگیری شبیه‌نامه‌ها در کتاب، به ترتیب تاریخی رویدادها انجام شده است.

کوچک‌زاده سال گذشته، کتاب فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دوره‌ قاجار را در نشر کتابخانه‌ مجلس به چاپ رساند.
خانه ملت