زمان : 29 Dey 1390 - 01:04
شناسه : 44560
بازدید : 4318
محيط زيست؛ توسعه پايدار محيط زيست؛ توسعه پايدار

محيط زيست؛ توسعه پايدار

اردشير سعد محمدي

مدير عامل شرکت ملي صنايع مس ايران

شرکت ملي صنايع مس ايران با هزينه نمودن 1200 ميليارد تومان حفاظت از محيط زيست را وظيفه خود دانسته و اعتقاد راسخ دارد که اين حرکت بزرگ،نوعي سرمايه گذاري است.

در دنياي امروز وجود ديدگاه استراتژيک در کشورهاي داراي برنامه ريزي براي حصول به وضعيت مطلوب امري حياتي است. پايه هاي اصلي اين ديدگاه را بايد ها و نبايد ها درکنار فرصتها و تهديدها ي ويژه تشکيل مي دهد.

اگر واژه ارزشمند محيط زيست را بر اساس پايه هاي فوق تعريف نمائيم، خواهيد ديدکه، حفظ منابع، پيشگيري از آلودگي، شناسائي و تعريف منابع جديد، وجود يک زمين و فقط يک زمين براي زندگي و مواردي از اين قبيل، اهميت داشتن نگاه استراتژيک به موضوع محيط زيست را به ما گوشزد مي نمايد.

گرچه پيش از اين حرکت بسمت وضعيت مطلوب با تعريف واژه "توسعه" همراه بود، امروزه کمتر کسي را خواهيد ديد که اين واژه را به تنهايي به زبان آورد، زيرا، با مناسبات امروز توسعه اي که منجر به ماندگاري نشود مردود و غير قابل قبول است، بنابراين ادبيات جديدي به نام توسعه پايدار به جهانيان عرضه شده است که ماندگاري را در مسير حرکت به سمت دستيابي به وضعيت مطلوب و پايدار تضمين خواهد کرد و اين بدين معني است که اقتصاد، اجتماع و محيط زيست با يک فرمول جديد و با ايجاد يک هم پوشاني حداکثري، بقاي سيستم ها را تضمين مي نمايند.

در اين ميان مسؤليت پذيري، محور اين حرکت محسوب مي شود و از آنجا که محيط زيست واجد ارزش ذاتي است اهميت مسائل تأثيرگذار بر آن دوچندان خواهد شد و حفاظت از محيط زيست نه تنها ضامن بقاي ما خواهد بود، بلکه بقاي آيندگان نيز به مسؤليت پذيري توجه ما وابسته است.

شرکت ملي صنايع مس ايران با هزينه نمودن 1200 ميليارد تومان حفاظت از محيط زيست را وظيفه خود دانسته و اعتقاد راسخ دارد که اين حرکت بزرگ براي ما نوعي سرمايه گذاري است و با هم راستا سازي توسعه در شرکت مس، درکنار محترم شمردن محيط زيست،در صدديم تا بعنوان صنعتي پيشرو، همانند فتح قله افتخار صادرات غير نفتي، قله هاي افتخارحفاظت از محيط زيست را نيز، يکي پس از ديگري فتح نمائيم و قطعاً اولين و بزرگترين حرکت در فتح اين افتخار، حذف روغن هاي آسکارل ( PCBS ) از صنعت مس با صرف 8 ميليارد تومان هزينه رخ نمائي مي کند زيرا تا کنون هيچ شرکتي در حوزه معادن و صنايع معدني ايران نتوانسته است بر اين مشکل زيست محيطي فائق آيد، اين اقدام، جديت ما را در اين حرکت به نمايش مي گذارد و تحسين همگان دراين اقدام، ما را در طي نمودن اين مسير بسيار سخت، اما ارزشمند دلگرم خواهد نمود.

اميد است با عنايت خداوند منان و توجهات حضرت ولي عصر(عج) و با استعانت از رهنمودهاي مقام معظم رهبري،در کنار همه دلسوزان و دولتمردان خدوم، افق 1404 را براي کشور عزيزمان ايران دست يافتني و براي سربلندي اين کشور از همه ظرفيتها و منابع موجود استفاده نمائيم.