زمان : 29 Dey 1390 - 00:06
شناسه : 44549
بازدید : 2141
آيا  علاقمند به ثبت  پسوند عمومي و جغرافيايي در اینترنت هستید؟ آيا علاقمند به ثبت پسوند عمومي و جغرافيايي در اینترنت هستید؟
آيا  علاقمند به ثبت  پسوند عمومي و جغرافيايي در اینترنت هستید؟

یزدفردا :علی آبادی:موسسه نام‌ها و اعداد تخصيص يافته اينترنتي (ICANN) براي سومين بار در تاريخ اينترنت و پس از 9 سال وقفه، اقدام به پذيرش درخواست ثبت دامنه هاي سطح بالا يا TLD نموده است. نمونه هايي از دامنه هاي سطح بالا .org , .com , .net هستند. اين پسوندها يا TLDها پيش از سال 1998 و در زمان‌هاي متفاوت ايجاد شدند و پس از آن نيز در سال 2000 پسوندهاي .aero .biz, .coop, .info, .museum, .name, .pro و در دوردوم كه در سال 2003 برگزار شد نيز پسوندهاي .asia, .cat, .jobs, .mobi .travel, .tel پا به عرصه وجود نهادند. اين بار براي سومين بار امكان ارايه درخواست، بدون هيچ گونه محدوديتي در خصوص تعداد درخواست‌ها و تعداد حروف و خط و زبان به‌كار‌رفته در TLD‌مورد تقاضا (مثلأ .تهران و يا 伊朗.)فراهم شده است. ثبت نام متقاضيان از طريق تكميل فرم‌هاي اينترنتي خواهد بود. شروع ثبت درخواست از تاريخ 12 ژانويه 2012 مصادف با 22 دي ماه 1390مي باشد و در تاريخ 12 آوريل مصادف با 23 فروردين 1391 پايان خواهد يافت. هزينه ثبت هر TLD جديد 185.000 دلار آمريكا مي باشد كه بايد به موسسه آيكان پرداخت شود. شایان ذکر است هر متقاضي در طي مراحل ثبت نام ملزم به ارايه مستنداتي در خصوص اثبات توان مالی و توان فنی و مدیریتی برای TLD جدید مي باشد. در اين راستا شركت ها به منظور تهيه فرم درخواست و ارايه مستندات مربوطه مي توانند از مشاوره شركت هاي موجود در اين عرصه بهره مند شوند كه اين خود هزينه اي بين100 تا 300 هزار دلار در بر خواهد داشت.

پيش بيني مي شود كه در اين دور درخواست ثبت بيش از 500 پسوند عمومي و جغرافيايي و بيش از 1000 پسوند تجاري به آيكن ارايه شود. از ويژگي‌هاي دور جديد ثبت TLD ، ورود دامنه هاي بين المللي (IDNs) به عرصه اينترنت
مي باشد.

آيكن دركتاب راهنمايي كه بدين منظور تدوين شده است، مراحلي را جهت ارايه هشدار و اعتراض براي دولت ها در نظر گرفته تا آنها بتوانند از ثبت TLDهاي موردنظر و حساس خود از طريق ارايه هشدار و يا توصيه اصلاحي و يا طرح دعواي حقوقي جلوگيري نمايند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر دراين خصوص به آدرس هاي زیر مراجعه فرمایید:

http://www.icann.org/en/topics/new-gtlds/rfp-clean-19sep11-en.pdf

http://www.itc.ir/Default.aspx?tabid=365