زمان : 28 Dey 1390 - 14:48
شناسه : 44508
بازدید : 1991
توصیه یک متخصص طب کار جهت کاهش آلاینده های داخل منزل؛گیاهان آپارتمانی در منزل نگهداری کنید/استفاده از خوشبوکننده های هوا ممنوع! توصیه یک متخصص طب کار جهت کاهش آلاینده های داخل منزل؛گیاهان آپارتمانی در منزل نگهداری کنید/استفاده از خوشبوکننده های هوا ممنوع!
یک متخصص طب کار در یزد: یکی از راههای افزایش کیفیت هوای داخل منزل استفاده از گیاهان آپارتمانی در فضای خانه است چرا که این گیاهان نوعی فیلترهای طبیعی جهت تصفیه هوا محسوب می شوند و در کاهش آلودگی هوا بسیار موثرند بنابراین توصیه می شود افراد انواع گیاهان و گل های آپارتمانی را در منزل نگهداری کنند.

دکتر زیبا لوک زاده  ضمن اشاره به 29 دی ماه روز هوای پاک اظهارداشت: وقتی صحبت از هوای پاک میشود الاینده های هوا از جمله خیابان های شلوغ و پر ترافیک سطح شهر ودر کل هوای بیرون از منزل در ذهن تداعی می شود درحالی که هوای داخل منزل نیز از اهمیت به سزائی برخوردار می باشد.


به عبارتی؛ 80 تا 90 درصد افراد جامعه همچون بیماران، سالمندان، زنان خانه دار و اطفال بیشترین زمان و وقت خود را در فضاهای بسته همچون منزل می گذراند بنابراین افزایش کیفیت داخل منزل اهمیت دوچندانی پیدا می کند.این متخصص طب کار ضمن اشاره به راهکارهایی جهت کاهش آلودگی داخل منزل تصریح کرد: افرادسعی کنند رطوبت هوای داخل منزل را 30 تا 50 درصد حفظ کنند و در فصل تابستان از دستگاههای مرطوب کننده در منزل استفاده کنند.

وی توصیه کرد: افرادی که در مناطقی که دارای اب و هوای خشک می باشد نیز می توانند در فصل زمستان از دستگاههای مرطوب کننده استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: از دیگر راههای افزایش کیفیت هوای داخل منزل استفاده از گیاهان آپارتمانی در فضای خانه است چرا که این گیاهان نوعی فیلترهای طبیعی جهت تصفیه هوا محسوب می شوند و در کاهش آلودگی هوا بسیار موثرند بنابراین توصیه می شود افراد انواع گیاهان و گل های آپارتمانی را در منزل نگهداری کنند.

دکتر لوک زاده با اشاره به این مطلب که لوازم و وسایل داخل اتاق خواب به لحاظ جذب گرد وغبار نیز می توانند از دیگر آلایند ه های هوای منزل می باشد توصیه کرد: ملحفه ها و رختخواب مرتب شستشو داده شود و لوازم اتاق، مبلمان و فرش مرتب گردگیری و جارو شوند.

این استادیاردانشگاه ادامه داد: اتاق نشیمن نیز از دیگر مکان های تجمع آلاینده های می باشد که جهت افزایش کیفیت هوای آن باید تهویه مناسب صورت گیرد و هوا مرتب جریان داشته باشد.

این متخصص طب کار در ادامه با اشاره به دود سیگار به عنوان دیگر آلاینده هوای داخل منزل گفت: استعمال سیگار منجر به بیماریهای تنفسی برای کودکان می شود و از طرف دیگر مبتلایان به بیماری تنفسی بیماریشان تشدید  شود بنابراین توصیه می شود به هیچ عنوان داخل فضای بسته استعمال سیگار صورت نگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که بعضا افراد برای خوشبو نمودن فضای داخل منزل از اسپری های خشبوکننده هوا استفاده می کنند  بیان داشت: از آنجا که این اسپری ها دارای الاینده های شیمیایی حساسیت زا می باشند لذا توصیه می شود افراد برای خوشبو نمودن فضای داخل منزل از این اسپری ها استفاده نکنند.

این متخصص طب کار در ادامه با اشاره به آلاینده منوکسیدکربن خاطرنشان ساخت: این آلاینده از آلاینده های خطرناک داخل منزل است که در اثر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد تولید می شود بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از مسمویت با منوکسیدکربن روزی چند مرتبه پنجره ها را باز نموده تا هوا در فضای داخل منزل جریان پیداکند.

وی همچنین متذکرشد: درصورت استفاده از شومینه از خروج هوا  و مسدود نبودن دودکش ها مطمئن شوید. و همچنین افراد از استاندارد بودن اجاق گاز نیز مطمئن شوند و مرتب نیز از هود استفاده کنند.

دکتر لوک زاده متذکرشد: رطوبت داخل حمام نیز از دیگر مواردی است که باید دقت لازم در ان صورت بگیرد .

این متخصص طب کار افزود: افراد ضمن رعایت تهویه مناسب حمام رطوبت موجود در فضای حمام را با خشک کردن سطوح حمام کاهش دهند چرا که رطوبت داخل حمام باعث رشد قارچ ها می شود.

دکتر لوک زاده تصریح کرد: بعضا مشاهده می شود افراد برای از بین بردن حشرات و جوندگان داخل آشپزخانه از حشره کش ها استفاده می کنند که این مواد باعث تحریک چشم، بینی و گلو می شود .


توصیه می شود برای کنترل حشرات و جوندگان مواد غذایی را در فضای بیرون نگهداری نکنند ودر صورتی که افراد مجبور به استفاده از حشره کش ها شدند حتما پنجر ه ها را باز نموده و بلافاصله از محیطی که حشره کش زده شده خارج شوند  .