زمان : 27 Dey 1390 - 12:22
شناسه : 44411
بازدید : 2386
تنفس در هوای مرطوب و نوشيدن مايعات گرم آنفلوآنزا را سریع تر بهبود می بخشد تنفس در هوای مرطوب و نوشيدن مايعات گرم آنفلوآنزا را سریع تر بهبود می بخشد
کارشناس مبارزه با بیماریهای (بیماری آنفلوآنزا) مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: استفاده از غذاهاي بدون ادويه، تنفس در هواي مرطوب و فيزيوتراپي تنفس می تواند موجب بهبودي سريعتر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا گردد.

دکتر علی سعادت یار در گفت و گو با خبرنگار وب دا، دفتر یزد، اظهارداشت:  نوشيدن زياد مايعات گرم ، استراحت در منزل، تغذيه مناسب، برگشت تدريجي به فعاليت روزمره ، استفاده از غذاهاي بدون ادويه، تنفس در هواي مرطوب و فيزيوتراپي تنفس می تواند موجب بهبودي سريعتر مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا گردد.

این کارشناس مسئول عنوان داشت: واكسن آنفلوآنزا بيش از 60 سال است كه در دسترس ميباشد. تجربيات گسترده در طي اين مدت ايمني و اثربخشي آن را به خوبي نشان داده است.

وی افزود: درجمعيتي كه در معرض خطر عوارض شديد بيماري است اثر واكسيناسيون در كاهش بستري شدن و ميزان مرگ بخوبي نشان داده شده است.

سعادت یار خاطرنشان ساخت: توليد واكسن ساليانه محدود بوده ودر همه نقاط دنيا به يك اندازه در دسترس نيست. واكسن در افراد سالم 70 تا 90 در صد در پيشگيري موثر است و موارد بستري ناشي از بيماري را تا 50 در صد كاهش ميدهد.

وی در پاسخ به این سوال که "چه كساني نمي توانند از واكسن آنفلوآنزا استفاده كنند.؟" عنوان داشت: افرادی که به تخم مرغ حساسيت دارند، بيماران تب دار و  افرادي كه در موارد قبلي تزريق واكسن نسبت به آن حساسيت داشته اند نمی توانند از این واکسن استفاده کنند.

دکتر سعادت یار تصریح کرد:  بيماران ضعيف و ناتوان،  سالمندان (افراد بالاي 60 سال ) ، ساكنين آسايشگاهها و كاركنان آن در اولويت تزريق واكسن آنفلوآنزا می باشند.

وی همچنین  بيماران مبتلا به بيماريهاي مزمن (ريوي . قلبي عروقي . كليوي . متابوليك ) ،  كاركنان حرفه هاي پزشكي و بهداشتي بخصوص افراد در تماس مستقيم با بيمار ،  خانمهاي بارداري كه سه ماهه دوم و سوم حاملگي آنان مقارن با فصل شيوع آنفلوآنزا مي باشد و همچنین  كودكان و نوجوانان 6 ماهه تا 18 ساله اي كه تحت درمان طولاني مدت با آسپيرين هستند از دیگر افرادی هستند که در اولویت این واکسن قراردارند.وی همچنین مراقبين اعضاي خانواده بيماراني كه جزو گروه در معرض خطر به حساب مي آيند و  كودكان 6 ماه تا 23 ماه  را از دی کر افرادی عنوان کرد که بایستی اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا نمایند.

وی توصیه کرد: در زمان انتشار بيماري يكي از راههاي بسيار موثر در جلوگيري از ابتلا رعايت اصول بهداشت فردي  از جمله شستشوي مكرر دست ها با آب و صابون ، استفاده از دستمال كاغذي و دفع بهداشتي آن ، پوشاندن دهان به هنگام سرفه و عطسه است.

وی یادآورشد: در هنگام بيماري بایست بیمار در منزل استراحت نموده  و از دست زدن به چشم ها و بيني اجتناب و همچنین ازاز دست دادن و روبوسي خودداری کند.