زمان : 27 Dey 1390 - 02:15
شناسه : 44385
بازدید : 3509
نگاهي به كتاب افسانۀ طبس (تازه هاي كتاب يزد) نگاهي به كتاب افسانۀ طبس (تازه هاي كتاب يزد)

نگاهي به كتاب افسانۀ طبس (تازه هاي كتاب يزد)



كتاب افسانۀ خراسان (جلد 10، طبس) توسط حميدرضا خزاعي گردآوري و ويرايش شده است و از سوي انتشارات ماه جان شهر مشهد در قطع رقعي در سال 1385منتشر شد. اين كتاب 407 صفحه دارد.


حسين مسرت نويسنده يزدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه يزد، گفت: پژوهشكدۀ مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي خراسان، سلسله كتاب هايي به نام «افسانۀ خراسان» را در حوزۀ افسانه ها و قصه هاي خراساني چاپ كرده است.


وي افزود: جلد دهم اين مجموعه كتاب به شهرستان طبس اختصاص دارد كه اكنون يكي از شهرستان هاي يزد محسوب مي شود.


وي ادامه داد: مولف اين كتاب، 43 افسانۀ بومي طبس و روستاهاي آن را از زبان مردم محل ضبط كرده است. اما به گويش (زبان) معيار تهراني دركتاب آمده است. اين در حالي است كه كلماتي هم به گويش طبسي در كتاب ديده مي شود كه گردآورنده، آن ها را با آوانويسي انگليسي توضيح داده است.


مسرت تصريح كرد: گردآورنده اثر، كلمات محلي را در پاورقي توضيح داده و در پايان هر افسانه، نام راوي، محل افسانه و سال ضبط نيز ذكر شده است.


وي افزود: تمام افسانه ها با يك تصوير نقاشي شده شروع مي شوند و در برخي افسانه ها كه ترانه ها و اشعار بومي مرتبط با افسانه وجود داشته است، با گويش محلي همراه با معرب و مشكول كردن كلمات و نيز آوانويسي انگليسي آمده است.


اين نويسنده اظهار كرد: اي كاش مولف براي اصالت دادن به افسانه ها متن بومي هر افسانه را مي آورد و در زيرنويس، معني واژه هاي محلي آن ها را توضيح مي داد.


وي اضافه كرد: با اين حال وجود چنين كتاب هايي حتي با اين سبك و سياق براي ديگر شهرستان هاي استان يزد كه سرشار از افسانه هاي بومي هستند، شايسته و بايسته است.


وي در پايان با اظهار خرسندي گفت: اخيرا گروهي به سرپرستي اسد ا... شكرانه و همراهي مهدی آرايي و ديگر قصه گويان و علاقه مندان يزدی به گردآوري افسانه هاي يزد مشغول هستند.