زمان : 20 Dey 1390 - 01:22
شناسه : 44023
بازدید : 3905
با کاهش 80 هکتار از بافت تاریخی فاجعه غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد(2) (2 نظر) با کاهش 80 هکتار از بافت تاریخی فاجعه غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد(2) (2 نظر)

یزدفردا :یکی از مخاطبان فردائی در پی انتشار خبر کاهش 80 هکتاری بافت تاریخی یزد   در یزدفردا مطالبی را ارسال نمودند که ضمن تشکر از همراهی این عزیز در مطلبی تحت عنوان " با کاهش 80 هکتار از بافت تاریخی فاجعه غیرقابل جبرانی به بار خواهد آمد(1) "منتشر شد و در ادامه و قسمت دوم ادامه نطرات ارائه شده ایشان در پی می آید .

یزدفردا "وارده :علی یزدی :بافت تاریخی معنایی متفاوت از بنای تاریخی دارد. خانه امام حسینی یزد را تصور کنید که مثلا در میدان امام حسین، کنار بانک قرار گیرد. آیا باز هم شور و نشاط و معنویت سابق خود را خواهد داشت و هیأت های عزاداری را به خود جذب خواهد کرد؟ کوچه پس کوچه های یزد محل عبور علما و صلحا، کسبه، تجار، مردم عادی و اجدادمان در طول تاریخ بوده است. پان ها با ما و فرزندان ما و فرزندان فرزندانمان برای همیشه تاریخ حرف می زنند. از گریه ها و خنده ها از رنج ها و گشایش ها می گویند. حال که یزد توفیق داشته است بر خلاف بسیاری دیگر از نقاط جهان بافت تاریخی خود را حفظ کند و عاملی برای هم گرایی، اصالت و فرهنگ مردمش باشد باید به هر طریق ممکن و با هر هزینه مادی لازم آن را حفظ و احیا کنیم بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود. راه آن خرد جمعی، خلاقیت، بازاندیشی و دوباره فکر و گفتگو کردن در خصوص این میراث گران بهاست.

گاه با خود می گویم ای کاش استعمار انگلیس بازار ما را هم از بین نبرده بود و ای کاش می شد دوباره این بازار را در خیابان قیام فعلی بازسازی کرد. مطمئن باشید با دید اقتصادی هم که نگاه کنیم می توانیم هزینه های آن را جبران کنیم و سودآوری هم داشه باشد. دوباره تأکید می کنم: گفتگو، فکر و خلاقیت.

پس چه خوب بود مسدله ای به این مهمی قبل از اینکه به مشاور سپرده شود با مردم در میان گذاشته می شد چرا که مشاور تنها در فضای ارزشی که مردم و ذی نفعان برایش فراهم می کنند می تواند کار کند نه خارج از آن. اما هنوز هم دیر نشده و هر هزینه ای هم که شده است اگر به کناری بگذاریم از مضاری که در پیش است بسیار کمتر خواهد بود.

اگر به صورت واگرا و خلاقانه فکر کنیم چند راهکار دیگر علاوه بر پیشنهادات فوق می توان ارائه کرد تا بعد با تفکر هم گرا، مهندسی شود و اگر قابل پیاده سازی بود به مرحله اجرا گذاشته شود. از همه خوانندگان عزیز این مطلب و هم شهریان گرامی ام درخواست می کنم برای نجات بافت تاریخی و یا به عبارتی هویت و شناسنامه خود ایده های خلاقانه شان را در اینجا و در این سایت و جاهای دیگر درج کنند.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=44023544.jpg

1- یزد قطب پزشکی در مرکز و شرق کشور است و حتی مراجعه کنندگانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. می توان با طراحی نوعی دیگر از هتل های سنتی با قیمتی ارزان تر، بافت های مخروبه را بازسازی و آن ها را تبدیل به خانه های آرامش و سلامت کرد تا بیماران و همراهان آن ها در آن سکنا گزینند.

2- مسیر قنوات و یا به عبارتی جوی های آب را به عنوان مسیرهای گردشگری می توان بازسازی کرد.

3- می توان علاوه بر کارگران نظافت شهری که در همه مناطق شهر از طرف شهرداری مشغول به خدمتند، کارگران حمل و نقل نیز برای مناطق تاریخی به کار گرفت تا جابجایی وسایل و اشیا که یکی از کارهای سخت در این مناطق عمدتا مسن نشین است با سهولت انجام شود البته به ترتیبات و برنامه ای که شهرداری تعیین می کند.

3- نصب دوربین های امنیتی نیروی انتظامی برای افزایش ضریب امنیت اجتماعی در این مناطق و گذاشتن گشت ویژه برای آن

4- تعیین بخشی از درآمد مالیاتی از شرکت های گردشگری و توریسم به این مناطق

5- آموزش به مردم مناطق بافت تاریخی درخصوص نحوه زندگی در آن

6- اخراج اتباع غیرمجاز از این بافت ها

7- ایجاد پارکینگ هایی در خیابان اصلی برای وسایل نقلیه مردمان ساکن بافت که نمی توانند با اتوموبیل به منزل خود بروند و جابجایی آن ها از پارکینگ به منزل و برعکس با گذاشتن کارت اعتباری ویژه برای آن ها

8- استقرار سازمان های غیردولتی و فضاهای عمومی مردمی در بافت های تاریخی

9- معرفی بیشتر این بافت ها به جهانیان، جذب توریست و کمک گرفتن از سازمان های بین المللی در تعمیر و زنده نگه داشتن آن ها

و