زمان : 19 Dey 1390 - 07:36
شناسه : 43962
بازدید : 2276
بهره برداري از خط انتقال آب به شهر مهريز در يزد +عکس خبری بهره برداري از خط انتقال آب به شهر مهريز در يزد +عکس خبری
با حضور مشاور وزير،رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور، استاندار يزد، امام جمعه شهر مهريز و مديران عامل شركتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و آب منطقه اي و جمعي از مسئولين مهريز از خط انتقال آب به شهر مهريز بهره برداري شد.
به گزارش یزدفردا : سيد مهدي ثمره هاشمي در اين مراسم در سخناني گفت: در دولت نهم و دهم به بخش آب عنايت ويژه اي شده بخصوص در سال 90 كه اين مهم در بخش آب روستايي بشتر بوده است.
وي در اين مراسم اظهار داشت: درقانون بودجه سال 90 -500 ميليارد تومان بودجه فقط براي مجتمع هاي روستايي اختصاص داده شده كه از محل مازاد درآمدهاي نفتي حدود 350 ميليارد تومان آن تاكنون پرداخت شده و اميد داريم كه 150 ميليارد تومان مابقي نيز تا پايان سال به شركتهاي آب و فاضلاب روستايي تخصيص يابد.
وي اظهار داشت: از محل خشكسالي نيز اعتبارات خوبي دراختيار استانداري ها قرار گرفته و بخش هايي نيز در بين شركتهاي آب و فاضلاب توزيع شده است.
وي خاطر نشان ساخت: اعبتارات ويژه اي نيز به وزارت نيرو اختصاص خواهد يافت كه اين اعتبار در اختيار شركتهاي آب و فاضلاب قرار خواهد گرفت.
وي اضافه كرد: حجم كارها در بخش آب و فاضلاب زياد است يعني طرح ها و پروژه هايي كه بايد دركشور در اين بخش اجراء شود زياد مي باشد كه بودجه هاي دولت پاسخگو و جوابگوي نيازهاي ما جهت اجراي اين پروژه ها نمي باشد.
اين مقام مسئول گفت: وزارت نيرو در بخش آب 65 هزار ميليارد تومان پروژه در دست اقدام و در بخش آب و فاضلاب نيز 20 هزار ميليارد تومان پروژه در دست اجراء دارد.
وي اشاره كرد: همه بودجه تخصيص يافته شده در بخش آب 5 هزار ميليارد تومان مي باشد كه در واقع براي اجراي كل اين پروژه ها زماني حدود 14 سال طول خواهد كشيد.
وي با اشاره به كمبود بودجه و اعتبارات در اجراي اين پروژه ها اضافه كرد: .ما بايد بدنبال تأمين منابع مالي از طريق راه هاي ديگر باشيم كه يكي از اين راه ها ، تأمين بودجه از طريق سرمايه گذاري بخش خصوصي در كشور مي باشد.
مشاور وزير نيرو،رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: وزارت نيرو در جلب سرمايه گذاري در بخش خصوصي و استفاده از تسهيلات داخلي و خارجي در صنعت آبفا نسبت به ساير بخش هاي وزارت نيرو پيشرو است .
سيد مهدي ثمره هاشمي با اشاره به اينكه در كشور سالهاست با خشكسالي دست و پنجه نرم مي شود افزود: در استان يزد نيز 15 سال است كه خشكسالي مي باشد.
وي اظهار داشت: منابع آب سطحي و زير زميني بشدت در حال كاهش است ما بايد منابع آبي را بدرستي مديريت كنيم كه اگر مديريت صحيح صورت گيرد مي توانيم با همين منابع پاسخگوي 2 برابر جمعيت باشيم.
وي گفت: 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه راندمان استفاده از آن در حدود 30 تا 35 درصد مي باشد و مابقي آن نيز به هدر مي رود.
وي افزود: ساليانه 90 تا 95 ميليارد متر مكعب آب در بخش كشاورزي با راندمان 30 درصد مصرف مي شود روش كشاورزي بايد به گونه اي شود كه اين آبها به هدر نرود.
ثمره هاشمي بيان كرد:از راه هاي ديگر تأمين آب،استفاده از منابع آبي جديد مثل آبهاي خاكستري مثلا استفاده از آب درياها ، آب هاي شور و لب شور مي باشد كه در كشور ما در شمال و جنوب آب دريا به وفور يافت مي شود.
وي اضافه كرد: طرح هايي نيز در اين زمينه تهيه شده كه در حال حاضر ما 350 هزار متر مكعب در شبانه روز آب دريا را شيرين مي كنيم و در اختيار مردم قرار مي دهيم.
اين مقام مسئول اضافه كرد: طرحي هم انشاء ا... در دست اقدام داريم كه توسط اين طرح آب درياي بندر عباس، شيرين شده و سپس به جنوب كرمان و يزد و شهرهاي ديگر انتقال داده خواهد شد.
وي گفت: تمام بودجه اين طرح نيز با سرمايه بخش خصوصي انجام مي شود و سرمايه گذاري بخش دولتي در اين زمينه وجود ندارد.
سيد مهدي ثمره هاشمي راه دوم براي تأمين آب را ساماندهي و تصفيه فاضلاب عنوان كرد و افزود: كه با اجراي اين طرح مي توانيم بخشي از آب كشاورزي و صنعت را تأمين بكنيم.
وي اذعان داشت: سالانه حدود 6 ميليارد متر مكعب آب شرب در كشور توليد مي شود كه اگر 80 درصد آن را با تصفيه بازيافت كنيم حدود 4 ميليارد و 800 متر مكعب آن را مي توانيم بازيافت كنيم تا در بخش صنعت و كشاورزي مورد استفاده قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه پروژه هاي فاضلاب بسيار پر هزينه و زمان بر است اضافه كرد: ما نمي توانيم پروژه هاي بخش فاضلاب را با اين ميزان بودجه انجام بدهيم.
وي اظهار داشت: ما به كمك بخش خصوصي در جهت شيرين كردن اين آبها و جهت استفاده در بخش خصوصي مانند صنعت و كشاورزي نيازمند مي باشيم.
http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=43962_13.JPG
وي در پايان گفت: ما در كشور مشكل آب داريم بايد آبهاي موجود را خوب مديريت كنيم.
در ادامه اين مراسم همچنين محمدرضا فلاحزاده استاندار يزد ضمن تشكر از كارنان شركت آب و فاضلاب استان يزد از از دست انداركاران اجراي اين پروژه نيز تقدير و تشكر كرد.
در اين مراسم علي اسلامي مدير عامل شركت آبفاي استان يزد در سخناني گفت: عمليات خط انتقال آب به شهر مهريز كه از تيرماه سال 88 آغاز شده كه پروژه شامل ساخت.4 باب مخزن ذخيره آب و43 كيلومترخط انتقال با
0 12 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبري و سفر هيات دولت به استان يزد انجام شده است.
وي اظهار داشت:فاز اول اين پروژه شامل5/7 كيلومتر لوله گذاري به همراه ساخت يك باب مخزن 5000 مترمكعبي وحصاركشي مخازن بوده كه از خرداد ماه 89 آغاز شده و در اسفند ماه 89 به پايان رسيده است.
اسلامي خاطر نشان ساخت: فاز دو و سه اين پروژه بطول 28 كيلومتر لوله گذاري وبهمراه دوايستگاه پمپاژو ساخت سه باب مخزن 500 متر مكعبي جهت تعديل فشار مي باشد كه اجراي آن ازديماه 88 شروع و در مرداد ماه 89 به پايان رسيده است .
وي ادامه داد: فاز چهارم اين پروژه نيز بطول 5/7 كيلومتر خط انتقال در تير ماه 88آغاز و در آذر ماه همان سال به پايان رسيده است.
وي بيان كرد:اميد داريم با بهره برداري از پروژه خط انتقال آب به شهر مهريز مشكلاتي كه مشتركان اين شهر در زمينه كمبود آب داشته اند مرتفع شود.
اين مقام مسئول خاطر نشان كرد:هم اكنون (فصل زمستان) آب شرب مشتركان شهر مهريز ازهشت حلقه چاه در مدار و دو حلقه چاه استيجاري با مجموع آبدهي 131 ليتر بر ثانيه تأمين و بين مشتركين اين شهر توزيع مي شود.
وي اضافه كرد:هم اكنون امور آبفاي مهريز با 13 هزار و 250 اشتراك جمعيتي افزون بر 32 هزار و 583 نفر را تحت پوشش قرار داده است.