زمان : 18 Dey 1390 - 20:45
شناسه : 43933
بازدید : 2082
تابش:افکار اصلاح طلبی حتما دارند ؛ اما با تابلوی آن نیامدند تابش:افکار اصلاح طلبی حتما دارند ؛ اما با تابلوی آن نیامدند

گفتگوي  محمدرضا تابش نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس شورای اسلامی با هفته نامه  آسمان مستقل ها مي آيند

آقای تابش چه شد که در انتخابات ثبت نام کردید؟


انتخابات تجلی حضور مردم است و هر که کار سیاسی را برای دست یابی به مقاصدی که دارد انتخاب کرده، باید فرصت حضور در انتخابات را قدر بداند و از این فرصت برای پیشبرد خواسته ها و مطالبات مردم و افکار و اعتقاداتی که دارد، استفاده کند . من نیز به رغم محدودیت ها و دل نگرانی های فراوان سیاسی و اجتماعی باز به میدان انتخابات وارد شدم.



-شما از مدافعان و حامیان شروط آقای خاتمی بودید.با توجه به اینکه از نزدیک ترین افراد به ایشان هم هستید ثبت نام شما بحث برانگیز شده است.


ببینید آن موارد را بیشتر رسانه ها به عنوان شروط آقای خاتمی مطرح کردند. آقای خاتمی انسان منصف و واقع بینی هست، یک واقعیاتی درجامعه وجود داشت، یک زخم هایی بر پیکره جامعه، علی الخصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 وارد شده بود که آقای خاتمی به بیان این واقعیات پرداخت و از سر دلسوزی برای نظام این مسایل و مواردی را به عنوان حداقل های حضور مردم در انتخابات بیان کرد و خواستار این شد که زخم ها و جراحات وارد شده به پیکره جامعه ترمیم یابد تا شاهد مشارکت و حضور گسترده تر مردم در انتخابات باشیم.


- این زخم ها التیام یافت؟


هر فردی یک وظیفه ای دارد.آقای خاتمی به عنوان کنشگر اجتماعی و سیاسی ، این مسایل را بیان کردند و به نظر من حاکمیت می توانست به نحو بهتری در مقام رفع این معضلات و کاستی ها و التیام این جراحات بر بیاید که خیلی توفیقی حاصل نشد. آنها که می توانستند از سر دلسوزی نسبت به این مقوله نگاه کنند،متاسفانه نکردند . با تاسف شرایط عمومی و سیاسی کشور به گونه ای پیش نرفت که دغدغه های واقعی و خواست های اصلاح طلبانه فرزندان انقلاب و امام و دلسوزان دین و سرزمین در آستانه ی برگزاری انتخابات به واقع پاس داشته شود و همه جریانها و شخصیت های دلسوز و توانمند و متعهد کشور قدم در عرصه انتخابات بگذارند. فکر می کنم یک مقدار کاهش مشارکت مردم که پیش بینی می شود در انتخابات پیش رو داشته باشیم ناشی از همین مساله و موضوعی هست که بیان شد.


- درباره حرکت انفرادی شما برای ثبت نام در انتخابات ؛ با وجود آنکه نه شروط آقای خاتمی محقق شد و هم جبهه اصلاحات از عدم حضور در انتخابات خبر داد، نظرتان چیست؟


ببینید نه آقای خاتمی و نه سایر بزرگان اصلاحات، هیچ وقت این موضع را نداشتند و در واقع هرگاه خبرنگاران درمواجهه با ایشان و یا درمواجهه با آقای موسوی خویینی ها و سایر عزیزان موضوع تحریم را مطرح می کردند، به شدت آقایان موضع می گرفتند.


- من صحبتی از تحریم نکردم.


شما که اینطور سوال را مطرح می کنید که اینها گفتند شرکت نکنید،خب این شاید در بطنش همین تحریم نهفته باشد .ولی من تا موضوع تحریم را مطرح می کنم شما موضع می گیرید که نه مقصودم این نبود.شما مقصودتان را شفاف مطرح کنید تا من توضیح بدهم.


- جبهه اصلاحات اعلام کرد شرکت نمی کنیم و شما حضور یافتید؟


من همین موضوع را توضیح می دادم.هر وقت مساله تحریم مطرح شد آقایان موضع گرفتند چون خودشان از موثرین انقلاب و از دوستداران نظام و انقلاب هستند و گفتند چون شرایط برای ما مهیا نیست ،ما "به عنوان جبهه اصلاحات" لیست نمی دهیم. دقت کنید گفتند "لیست نمی دهیم" اما اگر در شهرها و عمدتا شهرستانهای کوچک نمایندگان خصوصا در ملاقات هایی که بود، این مساله مطرح شد "نمایندگان اصلاح طلب که شانسی برای حضور دارند نه به عنوان نماینده اصلاح طلب و یا لیست اصلاح طلبان ؛به طور مستقل حضور یابند". تکمیل کننده صحبتهای ایشان صحبتهای آقای موسوی خویینی ها بود که افراد در عرصه شرکت کنند اگر توانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؛شرکت کنند مانعی ندارد.


بنابراین شما ! جبهه بندی جدیدی در اصلاحات ایجاد نکنید.هیچکس صحبت از تحریم نکرده است.


در واقع تفاوت اصلاح طلبان و محافظه کاران هم در همین سیاست هایشان است. هیچ وقت اصلاح طلبان روش قیم مابانه را بر نمی گزینند و به دوستان شان برنامه ای را تحمیل نمی کنند.در جامعه افکارشان را عرضه می کنند اگر افکار عمومی آن را پسندید همراهی می کنند؛هیچ کدام درصدد تحمیل نظر و عقیده شان نبودند. افتخار جبهه اصلاحات به این است که بحث ها و نظرها و سلایق مطرح می شود ، هیچ تحمیلی نیست و در یک محیط باز و با آزادی کامل، دوستان بنا بر وظیفه و تکلیفی که احساس می کنند عرصه و راهی را که می خواهند برای تحقق خواسته ها و مطالبات مردم بکاربگیرند.


- الان شما با چه عنوانی نامزد شدید؟مستقل؟


بله دیگر .اصلا بنا بود اصلاح طلبان فهرست انتخاباتی نداشته باشند و به عنوان لیست اصلاح طلبان شرکت نکنند. بنده و دیگر دوستان همه مستقل شرکت کردیم ، ولی این مستقل شرکت کردن نافی این نیست که مشی و افکار اصلاح طلبانه خود را کنار بگذاریم .



- پس کسی با تابلوی اصلاح طلبی ثبت نام نکرده است؟


افکار اصلاح طلبی حتما دارند ؛ اما با تابلوی آن نیامدند.


- چه تعداد از اصلاح طلبان مجلس آمدند؟


از گروه 60 تا 70 نفری ما در مجلس فقط 11 نفر ثبت نام نکردند.


- آیا فراکسیون اقلیت جلسه ای داشت برای تعداد این گروه در انتخابات؟توافقی شد؟


نه ؛ در جلساتی که داشتیم تصمیم گیری این بود آن چیزی که جبهه اصلاحات به جمع بندی رسید در قالب آن کارهای خود را انجام دهیم و همین اتفاق هم افتاد.


- چه اتفاقی؟


خب ، قرار نشد لیستی بدهند.قرار نشد به عنوان اصلاح طلب بیایند و به عنوان کاندیدای مستقل حضور یافتند.


- فکر می کنید چه تعداد از صافی شورای نگهبان عبور کنند؟


اگر در هر صورت ؛ مر قانون مدنظر قرارگیرد و انشا الله اعمال سلایق کنارگذاشته شود، من فکر می کنم بایستی تمام دوستان تائید صلاحیت شوند. در هر صورت برای حضور و مشارکت بیشتر مردم به حضور افکار و سلایق مختلف بها بدهند تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند.


-نگران نیستید رد صلاحیت های گسترده مجلس ششم در همین تعداد محدود اقلیت ، دوباره تکرار شود؟


خیر ما وظیفه و مسئولیت خود را انجام می دهیم؛جای نگرانی نیست. ولی در هر صورت بخشی ازهمین جناح اقتدارگرا که تریبون شان روزنامه کیهان است با زیاد نشان دادن درصد کاندیداهای وابسته به اصلاح طلبان سعی دارند که تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان را برنده کنند تا رد صلاحیت بیشتری را شاهد باشیم.امیدواریم شورای نگهبان با تکیه بر قانون عمل کند تا این شائبه تقویت نشود که اینگونه تفاسیر و نگاه تقویت گردد؛تفکری که سعی در انفکاک دارد تا اتصال.


- ممکن هست مستقل ها انصرافی هم داشته باشند؟


ممکن است ؛ باید دید.


- ازهمان حوزه سابق کاندیدا شدید؟


بله از حوزه انتخابیه اردکان [استان یزد] . برای حضورم در انتخابات ، در یک جلسه 4 ساعته که همه حامیان ما از اقشار مختلف حضور داشتند، بعد از بحث های بسیار و رای گیری ، بیش از 90 درصد حاضرین که نمایندگان دیدگاههای مختلف مردم بودند، تاکید بر حضور مجدد من در انتخابات داشتند. چطور می توانم پس از سه دوره نمایندگی مردم ؛ یک سری کارهای زیربنایی و انجام وظیفه آن هم در شرایط نه چندان راحت؛ سالها با مردم و در کنار مردم بودن ، به نظر آنها بی تفاوت باشم. در این شرایط دشوار برای من هم ورود به این صحنه حقیقتا امری سخت بود که سعی کردم با واگذار کردن سرنوشت به خداوند متعال و اراده مردم از دشواری آن بکاهم.


قضاوت در انتخابات نیز با حضور مردم و رای آنهاست.


- شما و همفکرانتان از نظر مشورتی ایشان استفاده کردید؟


همراه با دوستان نماینده با ایشان ملاقات داشتم.در مواردی هم که دیدگاه ایشان در رسانه ها منعکس شد ؛ نظرشان مغایر با تصمیمی که دوستان نماینده ما -که نماینده مردم در مجلس هم بودند- گرفتند، نیست.شاید افرادی که نماینده نبودند و یا در سطوح بالاتر بودند برداشت دیگری از حرفهای آقای خاتمی داشته باشند. اما نامزدی ما در انتخابات ؛ مغایرتی با نظر آقایان و دوستان اصلاح طلب ندارد.


- چرا اصولگرایان با نداشتن رقیب همیشگی خود باز از وحدت بازماندند و هنوز بر سر رفتن و ماندن در کدام جبهه اختلاف دارند؟


درهر صورت نفس قدرت و تعدد دیدگاه هایی که آقایان دارند باعث این تشتت شده و خب تا حالا قابل رفع هم نبوده است.نهله های فکری مختلفی در اصولگرایان وجود دارد که وقتی یک رقیب جدی مثل اصلاح طلبان داشته باشند می تواند آنها را ، هم به وحدت مقطعی برساند.ولی وقتی جای رقیب خالی باشد تشتت بیشتر خواهد شد همچنان که الان این تشتت خود را بروز و ظهور داده است.


- علت این همه نگرانی این طیف را در چه می بینید؟


این نگرانی بیشتر به واسطه جو سرد و مایوس کننده ای است که بر جامعه حاکم است. نظرسنجی ها تاکنون نشان می دهد که درصد مشارکت مردم علی الخصوص در کلانشهرها کمتر از دوره های گذشته خواهد بود. اصلاح طلبان هم وقتی این جو را مشاهده کردند تذکر دادند و خواستار رفع برخی محدودیت ها شدند که بدون شک تحقق آن در مشارکت حداکثری مردم موثر بود ، اما متاسفانه آنها که می توانستند چاره اندیشی کنند وقعی ننهادند و الان هم نگران مشارکت مردم اند. ما هم که در این عرصه آمدیم علی رغم تنگناهایی که وجود دارد و گله هایی که هست از سر دلسوزی برای نظام و انقلاب آمدیم. ما یک آبرویی داریم که آن را به قول شهید رجایی تقدیم انقلاب می کنیم که برای پیروزی و استمرار آن مردم از جان و مال خود کم نگذاشتند.به هر حال امیدواریم در این رویه ها تجدید نظر کلی صورت بگیرد و جو و نشاط و شادابی و طراوت بر جامعه حاکم شود.


- فکر می کنید با تخریب ها و هجمه هایی که هست رقابت برابر ، برای شما تعداد محدود مستقل ها فراهم باشد؟


این را باید از تخریب کنندگان بپرسید. رعایت انصاف، مروت و اخلاق در جامعه ای که جامعه دینی اسلامی و متکی به آموزه های رسول اکرم (ص) است از ضروریات است.این رویه ها با چنین جامعه ای سازگار نیست.امیدوارم افرادی که با بداخلاقی ، با تهمت و انگ زدن سعی درتخریب شخصیتهای موثر در انقلاب و مقبول مردم دارند،متنبه بشوند و متوجه حرکات غیراخلاقی خود باشند و توجه داشته باشند که تقاص این بداخلاقی ها را مسلما و قطعا در همین دنیا پس خواهند داد.بخشی از ناملایماتی که جناح اصولگرا با آن مواجه است الان بواسطه همین رویه است.امیدواریم اخلاق را وجهه همت خود قرار دهند و در اعمال رویه های غیراخلاقی تجدیدنظر کنند و بدانند دنیا دار مکافات است ؛ هر عملی عکس العملی دارد.


- الان فضای مجلس نسبت به اصلاح طلبان فعلی مجلس چگونه است؟چون بیرون از مجلس فضای محدودی برای کار و فعالیت و .. دارند؟


ببینید مجلس هم برشی از وضعیتی هست که درجامعه حاکم است. همین فشاری که بر مطبوعات و رسانه ها، روشنفکران ،احزاب، اهالی علم و فرهنگ و هنر در جامعه و دانشگاهها و ..هست را در مجلس هم شاهد هستیم.در هر صورت نمایندگان اصلاح طلب مجلس که دل بسته نظام و انقلاب هستند به واسطه حفظ منافع ملی بخصوص در شرایط حاد و حساس فعلی دم فرو می بندند و از بیان برخی گلایه ها که ممکن است مورد سواستفاده بدخواهان انقلاب قرار بگیرد می گذرند اما در هر صورت فشار زیادی را دارند متحمل می شوند و به خاطر حفظ مصالح انقلاب از بازگو کردن آن دم فروبستند که امیدواریم این فشار و محدودیت ها کم شود و نمایندگان مردم بتوانند راحتر و وسیع تر بازگو کننده خواسته و مطالبات مردم باشند و د ر راستای سوگندی که در جهت حفظ این ارزشها و بیان مطالبات و خواسته ها ادا کردند، وفادار باشند.


- با راه یابی به مجلس قرار هست با عنوان چه فراکسیونی فعالیت کنید؟


حالا اجازه بدهید ببینیم چه تعداد به مجلس می آیند.آن وقت تصمیم می گیریم چکار کنیم.


- آیا با حجم اندکی که شرکت کردید فکر می کنید اصلا امکان فعالیت خواهید داشت؟


من و دوستانم در حد بضاعت و توان خود تلاش خواهیم کرد چون معتقد به راه و روش خود هستیم.