زمان : 17 Dey 1390 - 11:00
شناسه : 43841
بازدید : 3979
به بهانه برگزاری اولین نمایشگاه روباتیک در ابرکوه آیا به پژوهش بها می دهیم؟+عکس(3 نظر) به بهانه برگزاری اولین نمایشگاه روباتیک در ابرکوه آیا به پژوهش بها می دهیم؟+عکس(3 نظر)

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا :با نگاهی به وضعیت پژوهش سرای دانش آموزی این سوال مطرح می شود که آیا واقعأ به پژوهش بها می دهیم؟

برگزاری اولین نمایشگاه روباتیک خبر خوبی بود که ما را به طرف محل برگزاری آن در محل پژوهش سرای دانش آموزی شهید میربقائی کشاند.

انبوه دانش آموزانی که در این محل به بازدید مشغول بودند و فضای بسیار کم برگزاری این نمایشگاه، ما را به تفکر واداشت که آیا جایگاه تحقیق و پژوهش در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته است؟

استقبال از برگزاری کلاس های روباتیک

مدیر پژوهش سرای دانش آموزی ابرکوه در گفتگو با خبرنگار ما در مورد استقبال از برگزاری کلاس ها اظهار داشت: اولین سطح کلاس های رباتیک متود کایمکس در غالب 4 کلاس در مقاطع ابتدائی و راهنمائی برگزار گردید  که بعد از پایان دوره با حضور خانواده ها و مسئولان گواهینامه پایان دوره که در کل کشور قابل ارائه است به دانش آموزان اعطاء شد.

طاهره احمدی افزود:بعد از پایان این کلاس ها و برگزاری اولین نمایشگاه روباتیک در شهرستان ،استقبال بسیار زیادی از کلاس ها به عمل آمده است و با افزایش یک کلاس پیش دبستانی و 3 کلاس دبیرستانی، تعداد کلاس های دوره بعد به 8 کلاس افزایش پیدا کرده است.

کمبودها

وی یادآور شد:یکی از اصلی ترین مشکلات ما کمبود وسائل و تجهیزات است که بچه ها را ناگزیر از خراب کردن وسائل ساخته شده می کند و امکان نمایش آثار ساخته شده در نمایشگاه ها به وجود نمی آید.

احمدی تأکید کرد:بسیاری از بچه ها با ذهن خلاقانه خود وسائلی را بدون استفاده از کتاب های آموزشی طراحی می کنند و به نمایش گذاشتن این آثار، تشویق دیگر دانش آموزان را به دنبال دارد که در حال حاضر با توجه به گرانی و کمبودها این امکان فراهم نمی شود و یکی از گلایه های دانش آموزان همین مسئله است.

دانش آموزان چه می گویند؟

علی نعمتی دانش آموز ابتدائی نیز به خبرنگار ما گفت: کلاس ها بسیار خوب است و دیگر دوستان من هم می خواهند در این کلاس ها شرکت کنند.

وی با ناراحتی به صحبت های خود این مسئله را نیز اضافه کرد:من هم یک وسیله ساخته بودم اما ناگزیر شدم آن را خراب کنم و هیچ وسیله ای در نمایشگاه ندارم.

سید مجتبی میرزا ابراهیمی نیز دیگر دانش آموز بازدید کننده از نمایشگاه نیز ضمن ابراز رضایت از کلاسی که در آن شرکت کرده است ربات ساختن را سرگرمی بسیار خوبی ذکر می کند که خانواده اش نیز از وجودش در این کلاس ابراز رضایت کرده اند.

آیا اهداف پژوهش سرا محقق می شود؟

یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش ایجاد شرایط و امکاناتی است که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها فراهم کند. تحقق این اهداف با توجه به علایق متفاوت و توانمندی های دانش آموزان و نیز کثرت جمعیت دانش آموزی کشور، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است.

پژوهش سرای دانش آموزی مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تاسیس می شود  و بنا است که در این راستا گام بردارد.

 به نظر شما اهدافی مانند شناسایی، جذب و هدایت دانش آموزان مستعد و علاقمند به مطالعه و تحقیق، اشاعه و نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان،ایجاد زمینه بروز و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان و...... که از جمله اهداف ارزشمند محسوب می شوند با این امکانات امکان پذیر است؟