زمان : 14 Dey 1390 - 00:27
شناسه : 43673
بازدید : 3240
بانکداری تعاونی راهکار گروه پیشگامان برای بانکداری الکترونیک در ایران بانکداری تعاونی راهکار گروه پیشگامان برای بانکداری الکترونیک در ایران

بانکداری تعاونی راهکار گروه پیشگامان برای بانکداری الکترونیک در ایران



مدیرعامل گروه پیشگامان پیشنهادی را به عنوان یک راهکار اساسی برای رفع مشکلات بانکداری الکترونیک در ایران ارائه داد که بر مبنای بانکداری تعاونی استوار است.

به گزارش روابط عمومی گروه پیشگامان، مدیر عامل شركت پیشگامان كویر یزد در کنفرانس ملی بانکداری الکترونیک که در یزد برگزار می شد، با تشریح مبحث بانکداری الکترونیک و تلاش گروه پیشگامان برای تاسیس یک بانک الکترونیک در ایران گفت: بانك الكترونیكی مفهومی متفاوت از بانكداری الكترونیكی دارد چرا كه در بانك الكترونیك به دلیل آنكه تمامی خدمات به صورت آنلاین ارائه می شود، هیچ شعبه فیزیكی وجود ندارد و تمامی مبادلات مالی آن به صورت مجازی انجام می گیرد نیازمند تدوین برخی رویه ها و دستورالعمل های حقوقی و فنی در مباحث احراز هویت ، امنیت و امضای الكترونیكی هستیم

وی بیان نمود با توجه به ماده 10 اصل 44 و ماده 17 قانون تعاون با تاسیس بانک در قالب تعاونی سهامی عام می توان مدل جدید ی در بانکداری ارائه نمود که همانگونه که بانکها به مردم وام می دهند به همان صورت با کسر هزینه از مردم در قالب سرمایه کذار تعاونی وام دریافت کنند و با این روش با توجه به اینکه سرمایه گذار تا 49% کل سرمایه می تواند باشد با تضمین موسسین که بیش از 51% سرمایه هستند تصمین وامهای دریافتی در قالی عقود مختلف انجام می شود و در هر مجمع سود قطعی نیز می تواند به سرمایه گذار برای سال مالی پرداخت شود ضمنا سرمایه گذاران می توانند با وثیقه نموده سهام تا 70% مبلغ در بانک بدهکار شود که با این روش مشکل اعتبار در شبکه بانکی حل شده و می توان به سرمایه گذاران پرداختهاب بر روی خط اعتباری نیز اعطا نمود بنابراین با بانکداری تعاونی می توان در رونق بانکداری الکترونیک نیز موثر بود و در واقع سرمایه گذاران دارای کارت اعتباری جهت خرید هستند .



مدیرعامل گروه پیشگامان تاکید کرد: با توجه به تلاش هایی که در گروه تعاونی ی مناسبی هم به وجود امده درخواستی را مبنی بر تاسیس بانک الکترونیک به بانک مرکزی ارائه دادیم و روند اداری در مسیر تکمیل شدن است تا به خواست خدا مجوز نخستین بانک الکترونیک کشور در اختیار این مجموعه تعاونی قرار گیرد و فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سهم شرکت های تعاونی از 25 درصد از اقتصاد کشور در آستانه محقق شدن قرار گیرد.

همچنین در این همایش معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری گفت: نقشه راه دولت الكترونیك بزودی رونمایی شده و با اجرای 260 پروژه و صدها زیرپروژه ادامه خواهد احمد بزرگیان گفت: از سال گذشته 10 برنامه تحول براساس آسیب شناسی صورت گرفته در نظام اداری كشور كلید خورده است كه نخستین و یكی از مهمترین آن دولت الكترونیك است.

وی افزود :سلامت اداری، رضایت عمومی، سرعت در انجام خدمات، كاهش قیمت تمام شده خدمات و فرایندها، اصلاح فرایندها و شفافیت امور انجام شده و خدمات مرتبط همگی آثار توسعه دولت الكترونیك خواهد بود.

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری تأكید كرد: باید از حركت‌های جزیره‌ای در حوزه توسعه فعالیتهای الكترونیك دوری شود و بزودی نقشه راه دولت الكترونیكی رونمایی شده و با اجرای 260 پروژه و صدها زیر پروژه ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شركت مخابرات ایران نیز در این همایش گفت: به دلیل نبود محتوا به فرهنگ الكترونیكی نرسیده و دچار بحران شدیم و تازمانی كه فرهنگ استفاده از محتوا رقابتی نشود به پیشرفت دست نمی‌یابیم.

صابر فیضی با اشاره به شبكه اختصاصی بانكها كه از سوی شركت مخابرات ایران طراحی شده است ،گفت :ایجاد امنیت در شبكه بانكی، افزایش رونق كسب و كار صنعت بانكداری و در نتیجه توسعه اقتصادی كشور، توسعه زیرساختهای ارتباطی سامانه های بانكداری، اخذ رویكرد یكنواخت و متحد در مقابل حملات سایبری و رضایتمندی بیشتر مردم از خدمات بانكداری در كشور از اهداف شركت مخابرات در طراحی و اجرای این سیستم است.

مدیرعامل شركت مخابرات ایران در پایان گفت: شبكه جامع اختصاصی بانكها پروژه‌ای مشترك میان شركت مخابرات ایران و بانك مركزی است و امیدواریم این محتوای تولید شده كه بسیار مورد نیاز كشور است به همین میزان پاسخگو باشد.

در ادامه همایش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد گفت: استان یزد در كشور، نخستین استانی بوده كه نسبت به تدوین سند IT اقدام كرده است.

عباسعلی رضایی افزود : تاكنون حدود 12 سند تدوین و قریب به 12 سند دیگر در حال تهیه شدن است كه از جمله سند‌های تنظیم شده می‌توان به سند توسعه IT استان اشاره كرد كه براساس آن می‌بایست استان یزد به استان الكترونیكی كشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: سند توسعه IT استان در قالب چهار حوزه استراتژیك و شش حوزه كاربردی از سال گذشته در یزد عملیاتی شده و در این رابطه نیز پروژه‌هایی به اجرا درآمده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار یزد گفت: استان یزد از مراكز مختلف آموزش عالی، نیروی كاری متعهد، پرتلاش و توانمند، نظام صنفی رایانه‌ای و بخش‌های مرتبط با آن، كسب رتبه‌های اول در بخش‌های مختلف IT و دفاتر پیشخوان دولت، قرار گرفتن در مركز خطوط داده‌ها و زیرساختی كشور، وجود پارك علم و فناوری و مراكز رشد وابسته به آن در شهرستان‌ها و به ویژه شاخص‌های برتر مخابراتی و ارتباطی برخوردار است.

رضایی در پایان گفت: سند چشم‌انداز كشور در گرو رشد اقتصادی است و قطعاً این رشد نیز نیازمند ابزار مالی خواهد بود كه از طریق سیستم بانكی كارآمد تامین خواهد شد.

در این همایش كه با حمایت شركت مخابرات استان یزد و گروه تعاونی پیشگامان برگزار شد ،150 مقاله تخصصی مرتبط به دبیرخانه این كنفرانس ارسال شده و در فرایند داوری قرار گرفت كه ارائه چند مقاله برتر بخشی از این كنفرانس را به خود اختصاص داد.