زمان : 13 Dey 1390 - 13:18
شناسه : 43642
بازدید : 1773
مادران شیرده در صورت عدم تحمل لبنیات، سبزي و كدو حلوائي مصرف کنند مادران شیرده در صورت عدم تحمل لبنیات، سبزي و كدو حلوائي مصرف کنند
کارشناس مادروکودک معاونت بهداشتی استان یزد یادآورشد: در دوران   شيردهي خوردن شير ، ماست ، دوغ ، پنير ، كشك ، ويتامين آ ، هويج ، اسفناج ، سبزيها و كدو حلوائي و قرصهاي كلسيم در صورت عدم تحمل لبنيات  پيشنهادمي گردد.


گیتی قوچانی  ضمن اشاره به رعایت نكات اساسي در تغذيه با شير مادر اظهارداشت:
 شيردهي بلافاصله بعد از تولد شروع شود ، در هفته اول از هر دو پستان به نوزاد شير داده شود که این مهم سبب تحريك ترشح شير مي شود .


وی توصیه کرد: طول مدت شير خوردن از همان روز اول بايد مطابق ميل شيرخوار باشد .

قوچانی تصریح کرد:  در روزهاي اول آغوز ممكن است از يك يا دو قاشق مرباخوري در هر پستان تجاوز نكند ، نياز نوزاد هم در همين حد است .


وی با تاکید بر شستشوی دستها با آب  و صابون قبل از هر بار شيردادن خاطرنشان ساخت:  بعد از شيردادن براي جلوگيري از صدمه به نوك پستان بهتر است يك قطره شير بر روي نوك پستان گذاشته شود تا در معرض هوا خشك شود .


این کارشناس در ادامه با بیان این مطلب که بهترين راه براي تشخيص كافي بودن شير مادر افزايش وزن شيرخوار براساس منحني رشد است عنوان داشت:  نوزاد روزهاي اول كمي وزن از دست مي دهد كه نبايد آن را به حساب كمبود شير مادر گذاشت .


وی افزود:  مدفوع شيرخواراني كه از شير مادر تغذيه مي كنند شل تر و دفعات آن بيشتر است .


این کارشناس  مهمترين عامل در افزايش شير مادر را مكيدن صحيح و مكرر شير از پستان مادر و تخليه پستانها دانست و متذکرشد: اضطراب و نگراني عامل بسيار مهمي در كاهش جاري شدن شير است .


قوچانی ضمن اشاره به این نکته که مراقبت از پستانها نقش ارزنده اي در تداوم شيردهي دارد ادامه داد:  در صورت بروز ترك خوردگي ( شقاق ) در پستان بهتر است مكيدن به طور مكرر انجام شود .


این کارشناس مادروکودک معاونت بهداشتی استان یزد یادآورشد: در دوران شيردهي خوردن شير ، ماست ، دوغ ، پنير ، كشك ، ويتامين آ ، هويج ، اسفناج ، سبزيها و كدو حلوائي و قرصهاي كلسيم در صورت عدم تحمل لبنيات  پيشنهادمي گردد.