زمان : 12 Dey 1390 - 23:01
شناسه : 43623
بازدید : 1626
اراده مسئولین استان گلستان و مدیران شهر گنبد کاووس نمونه ای برای اراده مسئولین یزد و جهانی شدن بافت تاریخی آن خواهد بود. اراده مسئولین استان گلستان و مدیران شهر گنبد کاووس نمونه ای برای اراده مسئولین یزد و جهانی شدن بافت تاریخی آن خواهد بود.


گزارش از: علیرضا صادقی :
از صحنه های جذاب و دیدنی در چهارمین همایش ثبت آثار عزم جدی استاندار – مدیران شهری و مسئولین استان گلستان و شهر گنبد کاووس بود که چگونه نظر به ضرورت و ارزش گذاری ثبت ملی  و جهانی برج قابوس در شهر گنبد کابوس با عزم دیدنی و باور نکردنی که گزارش آن بزودی منتشر خواهد شد این اثر را به فهرست آثار ملی کشور افزودند.
این که چگونه چند هکتار اراضی که ساخت و سازی های گوناگون نهادهای دولتی و مردمی و حتی جدید در آن شده است با عزم جدی استاندار و مسئولین استان و شهر با رعایت قوانین و موارد مهم قابل لحاظ  آزاد سازی و تعیین حریم می شود .

اما در حاشیه نشست چهارمین همایش ثبت آثار فرصتی حاصل شد نمایندگان انجمنهای دوستدار میراث فرهنگی کشور جلسه ای با آقای علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور داشته باشند.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=43623_IMG_2968.jpg

در قسمت نخست این جلسه آقای علویان صدر به نکات ذیل اشاره نمود:


1. در حوزه میراث فرهنگی باید سازمان‌های مردم نهاد متخصص تربیت شوند.

2.  تفکر میراثی باید در تمام کشور و بین آحاد مردم نهادینه شود.

3. باید مفهوم واقعی میراث در زندگی روزمره تجلی یابد.

4. انجمن‌ها می‌توانند در بحث توانمندسازی جوامع محلی رابط میراث فرهنگی با مردم باشند.

5. باید به شیوه‌ای حرکت کنیم که میراث فرهنگی کشورمان را به دنیا بشناسانیم.

6. ثبت آثار فرهنگی ایران در یونسکو باعث افتخار ملی می‌شود.

7.  باید هر چه سریع‌تر تشکل‌ها هم در بحث ثبت آثار چه در زمینه ملی چه بین المللی وارد شوند.

8. آرزوی من این است که انجمن‌های ایران به عنوان بازوی فنی و تخصصی در مجامع جهانی در کنار ما باشند.

در این نشست صمیمی و دو ساعته بخشی از زمان که به بیان دغدغه ها فعالان و نمایندگان انجمنهای میراث فرهنگی پرداخته شد .
علیرضا صادقی مدیر و نماینده انجمن دوستداران و حافظان خشت خام  خطاب  به معاون میراث فرهنگی کشور بیان داشت: خواسته و آرزوئی که می خواهم بیان کنم نه خواست شخصی و نه خواست دوستان حاضر در جلسه و دوستداران میراث فرهنگی کشور بلکه  یک دغدغه جهانی ایرانیان می باشد.

وی گفت :باید بگویم آرزوی جهانی شدن بافت تاریخی یزد دارد تبدیل به آرزوی کهنه و قدیمی می شود و شاید کهنه شدن آن بعد از ثبت آثار جهانی در همه این سالها باعث فراموشی آن شده باشد.

ایشان افزود:  بافت ارزشمند و نمونه ملی و  تاریخی یزد به همت بی توجهی مسئولین استان و کشور از زیر زمین و آسمان و اگر به دریا هم متصل بود از دریا هم در تعرض قرار می گرفت و آیا بهتر آن نیست که شاید عزم جدی میراث فرهنگی کشور برای الویت جهانی شدن بافت تاریخی یزد باشیم؟

علیرضا صادقی اضافه نمود: هرگز این انتظار را نداشتیم که محدودیتها مدیریت میراث فرهنگی استان یزد را به سمتی ببرد تا ثبت ملی یک اثر تاریخی در ابرکوه یزد (خانه شمس) توسط همکاران استانی و دفتر ثبت آثار معاونت حفظ و احیا را زیر سوال ببرد و فاقد ارزش ثبتی اعلام نماید و سیاست و حاشیه های غیر فرهنگی سایه سنگین بر هویت و اصالتهای تاریخی مردم یک سرزمین بیاندازد.

علویان صدر بیان داشت: مصاحبه مدیر میراث فرهنگی استان یزد صد درصد اشتباه و تذکر لازم به ایشان داده شده است همچنین در حالی که رئیس جمهور در نشست با استانداران بر حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی تاکید نموده است در خصوص استاندار یزد و توجه و عملکرد ایشان در حوزه میراث فرهنگی گزارش تنظیم  و ارسال و در حال پیگری می باشد.

معاونت میراث فرهنگی کشور بیان داشت: همه اظهار نظر ها و رفتارهای ضد و نقیض مسئولین استان و مدیران شهر تاریخی یزد در خصوص بافت تاریخی آن توسط کارشناسان یونسکو رصد می شود و سخنان ضد و نقیض و رفتارهای متناقض ما را در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد  با همه ارزشهائی که بر آن واقفیم مردد نموده است .

و  باید در پایان اضافه کنم: این پرسش مهم و قدیمی را دوباره تکرار کنیم زمانی  خواهد رسید استاندار محترم یزد و مسئولین استان و مدیران شهر یزد با تکیه بر ارزشهای بافت تاریخی و کاستن مشکلات گوناگون آن به یک برنامه مشخص و جامع و مدیریت واحد و همدل در بافت تاریخی یزد برسند؟ و مثل مسئولین استان گلستان و شهر گنبد کاووس مشکلات جهانی شدن یزد را به سمت صحیح هدایت نمایند یا باید مصاحبه افراد ناتوان در حل مشکلات را دوباره مطالعه کنیم که به فکر فقط حذف صورت مسئله هستند.