زمان : 11 Dey 1390 - 18:46
شناسه : 43553
بازدید : 3961
عملكرد فوتبال يزد در نيمه راه ليگ يك...(1 نظر) عملكرد فوتبال يزد در نيمه راه ليگ يك...(1 نظر)

عملكرد فوتبال يزد در نيمه راه ليگ يك...


اميد   حسين مرشدي

نيم فصل رقابت هاي ليگ دسته اول فوتبال باشگاه هاي كشور، در حالي به پايان رسيد كه فولادي ها، فوتبال يزد را به آينده اميدوار كردند و در مقابل، تربيت در حد و اندازه هاي خود ظاهر نشد. آنچه مسلم است فوتبال يزد با شرايط كنوني براي صعود به ليگ برتر باز هم بايد دل به اما و اگرها ببندد. تا زماني كه زيرساخت هاي فوتبال مهيا نباشد، تيم ها مدام از مشكل مالي صحبت كنند، بازيكن به خاطر پرداخت نشدن قسط اول سر تمرين حاضر نشود، تعداد جلسه هاي هيئت مديره بعضي باشگاه ها دو رقمي نشود، قهر تماشاگر با ورزشگاه ها، صنايع و معادن استان سرمايه گذاري در ورزش را هزينه بدانند، برخي مسئولان استان با فوتبال نامهربانند و ..، پس آنچنان هم نبايد به ليگ برتري شدن اميدوار بود، گرچه آدمي به اميد زنده است. دوستي مي گفت به راستي اگر تيمي از يزد به ليگ برتر راه يابد، آمادگي برابري از هر لحاظ با غول هاي ليگ برتري را دارد؟! قطعاً هيچ يزدي مايل نيست بسان سال 84، در يك رفت و برگشت كوتاه، ميهمان موقت ليگ برتر فوتبال ايران قلمداد شويم.

 

اما عملكرد فوتبال يزد در نيمه راه ليگ دسته اول 91-90:

هر دو تيم يزدي، رقابت هاي ليگ را با پيروزي آغاز كردند، اما در ادامه فصل، فولادي ها فراتر از انتظار ظاهر شدند و شاگردان زوران اسميلسكي با بهره گيري از امتياز ديدارهاي خانگي و تا حدي نتايج بازي هاي خارج از خانه، خود را به حريفان مدعي شناساندند. اما نكته قابل توجه اينجاست گرچه فولاد از هفته هفتم تا دهم، ليگ را با طعم شيرين پيروزي هاي متوالي پشت سر گذاشت، اما در انتهاي نيم فصل و در سه ديدار پاياني، اين تيم يزدي از تزلزل رقبا مي توانست بهره ببرد و گوي سبقت را بربايد، كه اين مهم ميسر نشد و فولاد تنها از سه ديدار پاياني، دو امتياز كسب كرد و اين شايد گواه آن است كه دست سرمربي مقدونيه اي فولاد، براي حريفانش رو شده و اين تيم براي ماندن در كورس رقابت ها نياز به جذب چند مهره كارآمد و شايد تغيير تاكتيك در ادامه اين راه سخت دارد.

اما عملكرد تيم با سابقه يزدي ها، تربيت، در بازي هاي خانگي و خارج از خانه تفاوتي نداشت. گرچه پيروزي در آخرين ايستگاه نيم فصل رقابت ها مقابل ماشين سازان تبريز، التيامي بر زخم هاي اين تيم بود، بايد گفت مشكلات متعددي كه حاشيه ها را براي اين تيم پر رنگ كرده، نگران كننده است. يك روز گفته شد فلان بازيكن آخر نيم فصل تازه يادش افتاده كه مشكل خانوادگي دارد و خواستار جدايي از تيم است، روز ديگري هادي برگي زر و كادرش با باشگاه تسويه حساب كردند، بعد اظهار شد مديرعامل باشگاه، قرباني، استعفا كرده (گرچه شنيده مي شود هيئت مديره باشگاه نپذيرفته است)، در آخرين خبرها اعلام شد، باشگاه هايي كه بدهي خود را به فدراسيون فوتبال پرداخت نكنند؛ بايد منتظر كسر شش تا نه امتياز باشند، كه مسلماً باشگاه تربيت كه گفته مي شود يكصد و سي ميليون تومان به فدراسيون بدهكار است از اين مهم مستثني نخواهد بود، شايد در ادامه بايد منتظر شنيدن خبرهاي ديگري هم باشيم؛ آيا مي توان اوضاع نابسامان تر از اين را تصور كرد؟!!

اما در اين شرايط بحراني و در فاصله كوتاه بين دو نيم فصل، چيزي كه به نظر مي رسد، ابتدا بايد انسجام بين هيئت مديره و مديرعامل بيش از گذشته باشد، مشكلات مالي باشگاه ساماندهي شود. در حالي كه تيم هاي مدعي به دنبال تقويت تيم خود هستند، تازه تيم تربيت به دنبال جذب يك سرمربي كاربلد است، تا شايد در يك سناريوي تكراري، اين شخص هدايت تيم را در نيم فصل دوم و شايد فصل آينده برعهده گيرد. بنابراين با شرايط پيش رو آنچنان نبايد به وضعيت ايده آل و به كام اين تيم خوش بين بود؛ اما بايد به آينده اميدوار بود.

با بررسي ادوار گذشته ليگ دسته اول كشور، اين نكته قابل ذكر است كه به جايگاه تيم ها در نيم فصل اول خيلي نبايد اكتفا كرد، چرا كه برخي تيم ها با عملكردي متفاوت در نيم فصل دوم و با ايجاد تغييراتي در تيم خود، غير قابل پيش بيني خواهند بود و چشم ها را به خود خيره مي كنند.

اما از مسئولان عالي رتبه استان، مديران ورزش و همه دست اندركاران انتظار مي رود، از نظرات دلسوزان، پيشكسوتان و صاحب نظران براي ساماندهي اين فوتبال كه سال هاست بيمار است، كاري كنند كارستان، وگرنه اين ره كه مي رويم به تركستان است؟!!

 

در ادامه نگاهي گذارا به عملكرد يزدي ها در نيم فصل اول ليگ دسته اول، مقايسه آنها با رقباي صدرنشين همگروه و كارنامه مربيان اين تيم ها داريم.

 

امتياز

تفاضل

گل خورده

گل زده

باخت

مساوي

برد

بازي

تيم

رتبه در گروه

23

7

10

17

2

5

6

13

فولاد يزد

2

27

11

11

22

2

3

8

13

پيكان (قهرمان نيم فصل

ليگ دسته اول، گروه الف)

1

 

امتياز

تفاضل

گل خورده

گل زده

باخت

مساوي

برد

بازي

تيم

رتبه در گروه

17

3-

16

13

4

5

4

13

تربيت يزد

8

24

8

6

14

1

6

6

13

آلومينيوم هرمزگان (قهرمان نيم فصل ليگ دسته اول، گروه ب)

1

 

درصد موفقيت

متوسط امتياز در هر بازي

امتياز

باخت

مساوي

برد

بازي

نوع بازي

تيم

81%

2.43

17

0

2

5

7

خانگي

فولاد يزد

33.3%

1

6

2

3

1

6

خارج از خانه

42.9%

1.29

9

2

3

2

7

خانگي

تربيت يزد

44.4%

1.33

8

2

2

2

6

خارج از خانه