زمان : 11 Dey 1390 - 11:10
شناسه : 43522
بازدید : 1741
در انتخابات انجمن صنفي مرتعداران استان يزد عنوان شد:انجمن صنفی مرتعداران نقطه عطفی درحفظ مراتع است در انتخابات انجمن صنفي مرتعداران استان يزد عنوان شد:انجمن صنفی مرتعداران نقطه عطفی درحفظ مراتع است
رئيس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد گفت: انجمن صنفی مرتعداران به عنوان نقطه عطفی در مدیریت و حفظ مراتع استان می باشد.  

مهندس "محمدحسين نوري زاده "  با اشاره به اهمیت تشکیل انجمن صنفی مرتعداران استان افزود:این انجمن با هدف توسعه مشارکت و ارتقای سطح آگاهی و جایگاه قانونی مرتعداران و استاندارد سازی مرتعداری به عنوان یک شغل در قالب ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در این استان تشکیل شده است .

وی در مراسمي كه به واسطه برگزاري انتخابات انجمن صنفي مرتعداران استان يزد در محل آمفي تئاتر مركز آموزش ملاصدرا يزد برگزار شد اظهار داشت : این امر در راستای بسترسازی جهت تحقق اصل 44 قانون اساسی و ایجاد محیط مطلوب و شرایط لازم برای تصمیم سازی و تصمیم گیری مردم در امور مربوط به خودشان صورت گرفته است.

نوري زاده تمرکززدایی و واگذاری امور به بخش خصوصی را از جمله اهداف بلند مدت تشکیل انجمن های صنفی کارفرمایی مرتعداری عنوان کرد.

وی در ادامه تصویب و تعیین طرحهای مختلف برای تبدیل شدن به قانون، توانمند سازی جوانان و مجامع محلی مرتعداران ، احیا و توسعه بخش های اکولوژیکی و بهبود کمی و کیفی مرتعداری را ازدیگر اهداف تشکیل این انجمن عنوان کرد.

وي ادامه داد: با توجه به نقش غیر قابل انکار مراتع در توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی و همچنین حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی ، تدوین و تشکیل انجمن های صنفی مرتعداری دراولویت قرارگرفت .

او تصریح کرد: برای کاهش تصدی دولت درامور و واگذاری کارها به مردم و ارتقای توان مهارتی ، فنی ، مدیریتی و مالی مرتعداران و همچنین ایجاد زمینه لازم جهت ورود دانش و سرمایه به عرصه های مرتعی و هماهنگی و هدفمند سازی اقدامات حمایتی ، هدایتی و قانونی ، تشکیل انجمن های صنفی مرتعداران شکل گرفت.

رئيس اداره مرتع اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد تاکید کرد: با تشکیل انجمن صنفی مشکل عدم سازمان دهی مرتعداران که در گذشته کاملاً مشهود بود، رفع و مرتعداران در قالب این انجمن می توانند علاوه بر دفاع از حقوق خود در تصمیم گیری های کلان و برنامه ریزی های بلند مدت حضور داشته و ایفای نقش کنند .

به گفته وی این انجمن ها با برگزاری کارگاهها و با آموزش حرفه ای، حقوقی و فنی در راستای آشنا کردن مرتع داران می توانند گام موثری در جهت استفاده بهینه از استعدادهای مرتع را داشته باشند.

وي در پایان استقبال مرتعداران از تشکیل انجمن صنفی را مطلوب ارزیابی كرد و گفت در استان يزد 5هزارو 337 خانوار به مراتع استان وابسته هستند.

گفتنيست مراتع استان يزد 6/5 ميليون هكتار وسعت دارند و يك ميليون واحد دامي از اين مراتع تعليف ميشوند.