زمان : 09 Dey 1390 - 17:08
شناسه : 43402
بازدید : 2494
پست‌ها و مسئوليت‌ها مي‌روند،‌آنچه مي‌ماند عمل ماست پست‌ها و مسئوليت‌ها مي‌روند،‌آنچه مي‌ماند عمل ماست

پست‌ها و مسئوليت‌ها مي‌روند،‌آنچه مي‌ماند عمل ماست

رضا سلطان زاده

مدير مسئول آیینه یزد

روز پنج شنبه 1/10/90 جلسه توديع و معارفه در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار گرديد. محمود عاليشوندي مديركل سابق به سمت مديركل استان فارس منصوب و بهرام عبدالحسيني به جاي وي انتخاب و معرفي شد. معمولاً در اين گونه مواقع بايد براي مدير قبلي آرزوي موفقيت نمود و از خداوند خواست كه به مديريت جديد توان انجام وظيفه در سمتي كه عهده‌دار گرديده عطا نمايد. نگارنده نيز همين آرزو را دارد و در پي انتقاد از كسي كه از اين شهر و ديار رفته است و يا بدنبال تعريف و تمجيد بي‌جا از فردي كه او را نمي‌شناسد و با كار اجرايي و اداري و روش و منش وي آشنا نيست نمي‌باشد.

از آنچه كه به وسيله مديركل سابق ارشاد و معاون سياسي استانداري مطرح گرديد و بعد معاون حقوقي و پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مطالبي به آن افزود چنين استنباط مي‌گردد كه از ماهها قبل هماهنگي لازم بين مديريت ارشد اجرايي و فرهنگي استان نبوده است؟ عاليشوندي در مراسم توديع گفت: بايد مسئولان سعي كنند ظالم فرهنگي نباشند، در عمل دغدغه فرهنگي داشته باشند فقط شعار ندهند و حرف نزنند بلكه عمل كنند. در آغاز نيز از مظلوميت سرور شهيدان حضرت سيدالشهدا(ع)، سخن گفت و از مظلوميت آن امام همام (ع) و از بي‌وفايي كوفيان كه نامه‌هايي براي آن حضرت نوشتند و به قول خود وفا ننمودند و مهمتر آنكه موضوع شهادت سالار شهيدان را با خط كوفي بر قبرش نگاشتند به حق از صدا و سيماي يزد انتقاد كرد. در همان جلسه معاون سياسي استانداري به نحوي پاسخ بخشي از گفته‌هاي او را با اشاره و كنايه و گاه با صراحت داد.

به يقين در موارد متعدد مي‌توان از صدا و سيماي يزد انتقاد كرد كه بايد در جايي و مقالي ديگر بدان پرداخت اما معاونت سياسي استانداري مناسب ديد كه از پخش فيلم‌هاي عزاداري و هيات‌هاي سينه زني بگويد و باب تعريف در اين زمينه را بگشايد و بعد هم از صدا و سيماي يزد سپاسگزاري و تشكر نمايد ضمن اينكه به نحوي مستقيم پاسخ عاليشوندي هم داده شده باشد، به ويژه آنگاه كه اعلام كرد استانداري هر كمكي به مساجد و تكايا و هيات‌ها و گروههاي مذهبي بنمايد در نهايت كمك به فرهنگ جامعه است...

حجت الاسلام علي اكبر مسعودپور معاون حقوقي و پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه زحمات- به قول خود- ارزشمند عاليشوندي را ارج نهاد. بسياري از اقدامات او را از نخستين‌ها دانست و براي اينكه ديگر استان‌ها از وجود چنين مدير توانمند و لايقي بهره ببرند اظهار داشت وي را به استان فارس اعزام نموده‌اند اما از استانداري و معاونش درخواست نمود 18% بودجه فرهنگي را آزاد كنند و گفت مسئولان استان بايد توجه داشته باشند در آينده از طرف ديوان محاسبات و حسابرسي با مشكل مواجه خواهند شد.

عاليشوندي در آن جلسه به هفت دور سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو سال فعاليتش در يزد اشاره كرد. اين سئوال را بايد آگاهان جواب دهند كه در دو سال 7 بار به يزد آمدن وزير براي چه بوده و اگر سفر جنبه اداري داشته و مي‌خواسته عدل و انصاف را رعايت كرده باشد سزاوار آن بود كه حداقل 200بار از استانهاي ديگر بازديد به عمل آورده باشد. آنچه به عنوان مدير مسئول نشريه‌اي بايد درج نمود اين كه در 7 بار بازديد، مقام وزارت حتي نيم ساعت با مديران رسانه‌هاي محلي جلسه‌اي تشكيل نداد تا مشكلات فراوان مطبوعات استان به سمع و نظر آن مقام برسد.

در اين دو سال كه فرهنگ و هنر يزد از آخرين رديف استان‌هاي كشور در عملكرد به رتبه اول دست يافت چرا مسئولان وزارتخانه نتوانستند هماهنگي‌هاي لازم را با مديريت اجرايي استان بر قرار نمايند؟ تاسف بيشتر و نگران كننده‌تر اين است كه مي‌گوئيم يزد داراي غناي فرهنگي و صاحب مديران لايق و كاردان است چرا نتوانستيم يك نفر از آنها را پيدا و يا راضي كنيم كه مديريت ارشاد را به عهده بگيرد؟ تا معاونت پارلماني ناچار نشود بگويد مدير فعلي از اهالي رسانه و هنر مي‌باشد، چند روزي نيز در امور استان‌هاي وزارت ارشاد با وضعيت اداره ارشاد آشنا شده و داراي سوابق مديريتي است.

اما آن چه ادامه كار مديريت جديد را مشكل مي‌كند اين است كه بايد به كارمندان ارشاد و اهالي هنر و فرهنگ و رسانه استاني نه تنها وانمود نمايد بلكه با اقدامات خود ثابت كند براي پيشرفت برنامه‌هاي فرهنگي استان بنا به وظيفه‌اي كه دارد با مديران ارشد اجرايي استان همگام و همراه است اما مجري دستورات اين و آن نيست تنها قانون را معيار و ملاك قرار مي‌دهد و بنابر آنچه از گوشه و كنار شنيده مي‌شد سليقه خاص بعضي از افراد نبايد ملاك و ميزان قرار بگيرد.

در يك كلام بايد گفت: تنها با دستور و بخشنامه و آيين نامه فرهنگ جامعه به معني واقعي كلمه به پيشرفت مورد خواست مردم نائل نخواهد شد. مديران بايد با آگاهي و علم و فن اداري و هنري و سليقه خاص كه هر مدير فرهنگي بايد داشته باشد، با توكل به خداوند اين استعدادها را بكار بگيرند تا توفيق نصيبشان بشود و بتوانند صادقانه به مردم خدمت نمايند.

نكته قابل توجه اينكه جلسه مذكور به جاي راس ساعت 8 صبح كه در دعوت نامه قيد شده بود دقيقا ‌ساعت 9 شروع گرديد و مجري و برگزاركنندكان و سخنرانان حتي از يك جمله عذرخواهي و سپاسگزاري از حاضران دريغ كردند.