زمان : 16 Dey 1385 - 15:36
شناسه : 4340
بازدید : 824
روايت ري‌شهري از ناگفته‌هاي ترور خونبار نماز جمعه تهران روايت ري‌شهري از ناگفته‌هاي ترور خونبار نماز جمعه تهران
روايت ري‌شهري از ناگفته‌هاي ترور خونبار نماز جمعه تهران





جلد سوم خاطرات حجت الاسلام و المسلمين ري شهري منتشر شد. وي در اين مجلد از خاطرات خود، داستان تأسيس وزارت اطلاعات را که در مرداد ماه 1362 رخ داد شرح داده‌اند. ابتدا آقاي فردوسي پور براي وزارت معرفي شد که رأي لازم را در مجلس به دست نياورد و سپس ري شهري از سوي ميرحسين موسوي براي اين کار معرفي شد. از آن پس وزارت اطلاعات کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» به نقل از کتابخانه تاريخ اسلام و ايران، ري شهري در اين بخش، شرحي از مبارزه مستمري که وزارت اطلاعات با عوامل منافقين و گروه‌هاي چپ داشته، به دست داده است. اين موارد تلفيقي از مطالبي است که در روزنامه‌هاي وقت بوده و البته با خاطرات وي تلفيق شده است.

يک بخش شرح ماجراي انفجار نماز جمعه تهران است که قاليچه زير پاي نمازگزاران منفجر شد و افراد روي آن تا ده متر آن سوتر پرتاب شدند و خود او هم در چند صف جلوتر حضور داشته است. آقاي ري شهري شرحي در باره دستگيري اين افراد که دو نفر به نام‌هاي مصطفي لطفي و خالد وزيري بوده‌اند به دست داده و ماجرا را شرح داده است.
برخلاف آن که تاکنون بيشتر برداشت مي‌شد اين ترور که منجر به شهادت چندين نمازگزار شد، کار مجاهدين خلق بوده، به گفته او اين اقدام کار عوامل عراق و حزب بعث بوده است. اين افراد پس از بازگشت به عراق هشتصد هزار تومان پاداش گرفته بودند. بار دوم که براي ايجاد انفجار ديگري به تهران مي‌آيند در اول ارديبهشت 1364 دستگير مي‌شوند.

اين زمان فعاليت سازمان منافقين بسيار گسترده بوده و آقاي ري شهري مروري هم بر تحولات اين سازمان و فعاليت‌هاي آن در داخل ايران و موفقيت‌هاي وزارت اطلاعات در برخورد با آنان آورده است. اشاره به جريان مرصاد آخرين مطالب مربوط به اين قسمت است.
بخشي از کتاب مربوط به برخورد با فدائيان خلق شاخه اکثريت است که ايشان مروري بر مواضع و تحولات اين گروه در يک دوره پس از انقلاب داشته و سپس درگير شدن نظام را با آنان آورده است.
بخشي هم به کشف شبکه‌هاي جاسوسي امريکا اختصاص يافته است.

ري شهري پس از وزارت اطلاعات به سمت رياست دادگاه ويژه انتخاب شده و بنابراين بخش اخير کتاب مربوط به اين دوره از فعاليت‌هاي وي است. تشکيل دادگاه ويژه پس از يک مورد تخلف رخ مي‌دهد و آيت‌الله خامنه‌اي با امام در اين باره صحبت مي‌کند و ايشان مي‌فرمايد که بارها به آقاي اردبيلي گفته‌ام که اين دادگاه را تشکيل بدهند اما نداده‌اند. اکنون تشکيل بدهيد و آقاي ري شهري هم اداره آن را در اختيار داشته باشد (ص 249) . ايشان توضيح مي‌دهد که آقاي منتظري سخت مخالف تشکيل دادگاه ويژه بود (ص 243). وي در اين باره نامه‌اي هم به امام نوشت که امام درخواست وي را رد کرد. ري شهري فصلي را به رد استدلال‌هاي آقاي منتظري در باره دادگاه ويژه اختصاص داده است (ص 255 ـ 259).

در پايان کتاب 16 پيوست از اسناد و نامه‌ها و متوني که شرح آن در کتاب آمده، درج شده است. در پيوست 13 فهرست و اسامي 99 سازمان مارکسيستي و 69 سازمان غير مارکسيستي که عليه نظام فعاليت مي‌کردند، به دست داده شده است.
یزدفردا -بازتاب