زمان : 09 Dey 1390 - 00:18
شناسه : 43385
بازدید : 1621
لاریجانی:‌آمریکایی‌ها خود اعتراف کردند که جریاناتی از جمله جریان جهادی القاعده وجود دارد که پول و عقبه آن‌ها آمریکاست لاریجانی:‌آمریکایی‌ها خود اعتراف کردند که جریاناتی از جمله جریان جهادی القاعده وجود دارد که پول و عقبه آن‌ها آمریکاست

لاریجانی:‌آمریکایی‌ها خود اعتراف کردند که جریاناتی از جمله جریان جهادی القاعده وجود دارد که پول و عقبه آن‌ها آمریکاست


رئیس مجلس و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قم یک مدینه باهویت است، تاکید کرد: قم باید شهری برازنده مرکز تشیع باشد.

 دکتر علی لاریجانی قبل از ظهر پنج شنبه در مراسم رونمایی آثار قم پژوهی و تجلیل از پیشگامان قم پژوهی که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در تعریف شهر و مدینه باید شهر با هویت و بی‌هویت را از یکدیگر متمایز کرد، یادآور شد: بسیاری از شهر‌ها کارخانه و امکانات دارند، اما روح همبستگی در آن‌ها جاری و ساری نیست.


وی با انتقاد از اینکه در دهه‌های اخیر از این مسئله فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: قم یکی از شهرهای با هویت است و وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و حوزه علمیه از ارکان مهم قم هستند و اینکه قم جایگاه اهل بیت (ع) نام گرفته است یک ویژگی ممتاز این شهر است، لذا قم یک مدینه باهویت است و لازم است تا برای آینده آن فکر جدی شود.


لاریجانی با اشاره به رشد جمعیت قم در سال‌های اخیر و تنوع جمعیتی در آن، متذکر شد: ‌ برای آینده قم باید دو بخش را از هم متمایز کرد؛ یکی وضع اقتصادی آنکه این شهر باید آباد و مشکل بیکاری نداشته باشد چرا که جوانان نمی‌توانند بیکار و در عین حال از یک هویت برخوردار باشند و دیگری بحث حیثیتی و کانون تشیع بودن قم است.


وی افزود: لذا باید در توسعه قم طرحی وجود داشته باشد تا ضمن آباد کردن آن، برازندگی مرکز تشیع در آن نمود داشته باشد.


کارهای اقتصادی در شهر قم باید از نظمی خاص برخوردار باشد


رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارهای اقتصادی در شهر قم باید از نظمی خاص برخوردار باشد، اظهار داشت: وضع کسبه و کارخانه‌ها در قم باید طوری به هم منسوج باشد که شهر دچار به هم ریختگی نشود و به همین دلیل نیز احداث شهرک‌های صنعتی در قم مد نظر قرار گرفت و حتی یک شهرک برای چاپ و نشر در نظر گرفته شد و همه این‌ها برای این بود که هویت شهر قم مخدوش نشود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود قم را جایگاه علما و تحقیق و همه نگاه‌ها را متوجه این شهر دانست و افزود: برای قم یک ماموریت بزرگ‌تر است و آن اینکه نقش قم در صیانت از انقلاب اسلامی باید بارز‌تر باشد.


تفکر اسلامی باید در همه زمینه‌ها جاری و ساری باشد


لاریجانی یادآور شد: جایگاه اینکه چگونه تحولات اقتصادی و اجتماعی از نظر اسلام باید نظاممند باشد از قم است که این قم است که باید تفکر اسلامی را در همه زمینه‌ها جاری و ساری کند، البته مراکزی به این منظور در قم وجود دارد اما باید کارهای بزرگتری انجام شود.


وی ادامه داد: اینکه بدانیم نظام اسلامی درباره مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی چه رویکردی دارد، نیازمند یک مرکز مطالعات اسلامی است که در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قم ایجاد شد تا با حضور صاحب نظران این خلاء را برای مجلس آینده جبران کند.


تحولات اخیر منطقه در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط فعلی که تحولات بزرگی در منطقه اتفاق افتاده است، یادآور شد: ادله زیادی وجود دارد که این تحولات در طول تاریخ بی‌نظیر و مردمی است اما عده‌ای می‌خواهند سوار موج شوند و نگذارند این تحولات بالغ شوند.


وی در ادامه تاکید کرد: در قم باید افرادی باشند که حرکت‌های اصیل را بشناسند.


لاریجانی همچنین به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص ماهیت گروه القاعده اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در سخنانی گفت که ما خودمان القاعده را طراحی و آن را تامین مالی کردیم تا در مقابل شوروی بیاستد و آن‌ها را از افغانستان خارج کند.


آمریکا می‌خواهد حرکت اصیل اسلامی در منطقه به بلوغ نرسد


وی ادامه داد: آمریکایی‌ها خود اعتراف کردند که جریاناتی از جمله جریان جهادی القاعده وجود دارد که پول و عقبه آن‌ها آمریکاست و تضمینی هم وجود ندارد که از این به بعد جنس‌های بدلی را به وجود نیاورند شاید نه حتما از جنس جهادی بلکه ممکن است یک جریان لیبرالی باشد و به وسیله آن نگذارند این حرکت اصیل اسلامی در منطقه بالغ شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز این تفکر اسلامی می‌تواند این خلاء را جبران کند، البته باید از جنس دولت خارج شود و یک جنس مردمی و نهادی داشته باشد.


مسئله فرهنگی در قم باید مورد توجه باشد


وی با تاکید بر اینکه قم به غیر از آبادانی ماموریت‌های دیگری هم دارد که باید به آن توجه کند، یادآور شد: مسئله فرهنگی در استان قم باید مورد توجه باشد و همه کار‌ها با هم یک پیوست فرهنگی داشته باشند که انشاء الله این مسئله مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


منبع: مهر