زمان : 03 Dey 1390 - 19:28
شناسه : 43118
بازدید : 1951
چنته‌بافي يزد به فهرست ميراث ملي ناملموس مي‌پيوندد چنته‌بافي يزد به فهرست ميراث ملي ناملموس مي‌پيوندد

چنته‌بافي يزد به فهرست ميراث ملي ناملموس مي‌پيوندد

معاون صنايع‌دستي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد از تهيه پرونده‌هاي سه رشته صنايع‌دستي اين استان براي ثبت در فهرست ميراث معنوي کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومي «محمد بهشتي‌نژاد» اظهار داشت: پرونده‌‌هاي رشته‌ زيلوبافي، چنته‌بافي و سفالگري در چهارمين دوره همايش ثبت مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به اين که در سال‌هاي 88 و 89 موفق به ثبت ملي دو هنر دارايي‌بافي و ترمه‌دوزي شده، ادامه داد: اميد است با ثبت ملي سه هنر ديگر شرايط حفظ آن‌ها براي نسل‌هاي آتي مهيا شود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: پرونده‌هاي تهيه شده در بردارنده مواردي از قبيل مواد اوليه، شيوه توليد، قدمت و تاريخچه سه رشته مذکور است.

معاون صنايع‌دستي استان يزد يادآور شد: زيلوبافي، چنته‌بافي و سفالگري از جمله رشته‌هاي بومي و قدمت‌دار اين استان به شمار مي‌آيند.

وي تأکيد کرد: ثبت ملي اين رشته‌ها به معناي حفظ آن به نام استان يزد است و استان ديگري نمي‌تواند رشته مذکور را به نام خود به ثبت برساند.

چهارمين اجلاس ملي ثبت از تاريخ 4 تا 8 دي‌ماه در جزيره قشم برگزار مي‌شود و در اين اجلاس پرونده ميراث منقول، غيرمنقول و طبيعي استان‌هاي سراسر کشور بررسي و به ثبت ملي مي‌رسد.