زمان : 30 Azar 1390 - 13:29
شناسه : 42941
بازدید : 975
مبتلایان به تبخال از قاشق و لیوان شخصی استفاده کنند مبتلایان به تبخال از قاشق و لیوان شخصی استفاده کنند
یک متخصص پوست در یزد توصیه کرد: شخص بيمار در مدت بيماري براي خشك كردن نمي تواند از حوله استفاده نمايد و حتما از دستمال كاغذي استفاده كند. همچنين از قاشق، ليوان و ظرفي كه به دهان زده شده است افراد ديگر استفاده نكنند و همچنين از رفتن به استخر و اماكن عومي پرهيز نمايند.

دكتر نصرت پوسينا گفت: تبخال يا هرپس سيمپلكس يك بيماري عفوني ويروسي است كه به دو دسته نوع يك يا هرپس سيمپلكس لبيالي و نوع دو يا هرپس سيمپلكس ناحيه تناسلي يا ژنيال تقسيم مي شود كه هر دو نوع آن واگير شديد دارد و ممكن است از فردي به فرد ديگر منتقل شود.

وي گفت: ويروس نوع يك در دوران كودكي بصورت يك عفونت اوليه حاد با تب زياد، حال عمومي بد، آبريزش شديد از دهان و سوزش در ناحيه حلق همراه است.

وي ادامه داد: اين عفونت به مدت 3 تا 5 روز طول مي كشد و پس از آن كودك بهبودي مي يابد اما عفونت بطور كامل ريشه كن نمي شود و اين ويروس يك پناهگاه در بدن كه پناهگاه آن عقده هاي عصبي يا گره هاي عصبي است بخصوص گره هاي عصبي كه در اطراف دهان قرار دارند مي يابد.

وي ادامه داد: بعدها در سنين بزرگسالي، ويروس هايي كه در گره هاي عصبي پناه گرفته اند، در اثر كاهش سطح ايمني، تب، سرماخوردگي و مصرف داروهاي كاهش دهنده سطح ايمني، دوباره فعال شده و اين بار با تب و حال عمومي بد همراه نيست و فقط ضايعات تبخال را در اطراف دهان لب و گاهي هم خيلي كم در اطراف چشم داريم البته هيچ نقطه اي از بدن در برابر اين ويروس مصون نيست و گاهي ممكن است در نواحي پوشيده مانند شكم، ران، باسن و ... پديدار شود.

وي گفت: تبخال به شكل دانه هاي پرآب گروهي نزديك به هم است به عنوان مثال فرد بعد از سرماخوردگي يا همزمان با سرماخوردگي بعد از احساس سوزش، دانه هاي پر آب نزديك به هم كه آنها را با نام وزيگول مي شناسيم پديدار مي شوند.

دكتر پورسينا توصيه كرد: شخصي كه تبخال دارد از بوسيدن بخصوص در كودكان خودداري كند و تبخال را دست كاري نكند چرا كه باعث پخش شدن در بقيه نواحي مي شود. 

وي اضافه كرد: زماني كه شدت تبخال زياد نيست مي توان از داروهاي موضعي مانند بتادين، كرمهاي مخصوص تبخال استفاده كرد.

وي خاطرنشان كرد: شخص بيمار در مدت بيماري براي خشك كردن نمي تواند از حوله استفاده نمايد و حتما از دستمال كاغذي استفاده كند. همچنين از قاشق، ليوان و ظرفي كه به دهان زده شده است افراد ديگر استفاده نكنند و همچنين از رفتن به استخر و اماكن عومي پرهيز نمايند.