زمان : 20 Mehr 1384 - 07:23
شناسه : 429
بازدید : 1832
توقف تخريب بازار سنتي يزد عامل جذب گردشگر توقف تخريب بازار سنتي يزد عامل جذب گردشگر
واحد تامين خبر يزدفردا" با توقف تخريب بازار پنجه علي يزد يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر نجات پيدا كرد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد در اين مورد گفت: «طي گزارش واحد حقوقي سازمان مالك مغازه‌اي واقع در حريم بازار پنجه علي كه از بناهاي ثبتي استان يزد است، طبق هماهنگي كه با سازمان كرده بود، قصد مرمت مغازه خود را داشت. اما بر خلاف مقررات و ضوابط سازمان، از اسكلت فلزي استفاده كرد و باعث تخريب شد كه با اخطار و عدم توجه به مهلت يك هفته‌اي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، واحد حقوقي اين سازمان با گرفتن دستور از دادگاه براي جمع كردن اسكلت فلزي و شكستن قفل با هماهنگي كلانتري محل اقدام به توقف ساخت و ساز غير مجاز كرد.»
«محمدرضا سيدحسيني» تاكيد كرد: «اين امر منجر به جلوگيري از الگوسازي نامناسب و تخلف از ضوابط مصوب بافت قديم در آينده خواهد شد.»
در دوره پهلوي اول با احداث خيابان قيام در حد فاصل حسينيه شاه طهماسب تا ميدان امير چخماق، بازار تاريخي شهر يزد به نام بازار خان از هم گسست و اين كار موجب تخريب حسينيه و بخشي از بازار خان شد.
اما هنوز اين بازار را مي‌توان يكي از ارزشمندترين تجربه‌هاي شهرسازي و معماري محسوب كرد. اصول حاكم بر معماري اين بازار معماري كويري است و به همين دليل در فهرست آثار ملي و تاريخي ثبت شده. اين بازار كه در جنوب خيابان قيام واقع شده و به بازار تبريزيان ختم مي‌شود از اواخر دوره افشاريه و اوايل دوره زنديه به جاي مانده است.
به اعتقاد سيدحسيني حفظ بازار پنجه علي مي‌تواند يكي از جاذبه‌هاي گردشگري مهم يزد را از تخريب حفظ كند و محلي را كه سالانه هزاران گردشگر از آن بازديد مي‌كنند به عنوان يك بناي قديمي و باستاني براي آيندگان نگاه دارد.
يزد فردا از ميراث خبر