زمان : 13 Dey 1385 - 15:51
شناسه : 4277
بازدید : 823
امام (ره) با توجه به بصيرت و بينايي كه برخاسته از ايمان و تقواي ايشان به خدا بود فرو پاشي نظام كمونيستي را پيش بيني كردند. امام (ره) با توجه به بصيرت و بينايي كه برخاسته از ايمان و تقواي ايشان به خدا بود فرو پاشي نظام كمونيستي را پيش بيني كردند.
استاد علوم سياسي دانشگاه يزد در سالروز ارسال پيام تاريخي امام(ره) به ميخائيل گورباچف رييس جمهوري شوروي سابق، گفت: اين پيام، به عنوان يكي از اسناد سياسي مهم قرن بيستم به شمار مي‌رود.

یزدفردا :دكترحسن غفوري روز چهارشنبه درگفت و گو باخبرنگار ايرنا به اهميت ارسال اين پيام در ‪ ۱۳‬دي ماه سال ‪ ۶۷‬اشاره كرد و افزود: اين پيام در شرايطي از سوي معماربزرگ انقلاب اسلامي براي گورباچف فرستاده شد كه هنوز نظام دو قطبي بر جهان حاكم بود.

وي گفت:در آن برهه تاريخي، هنوز جنگ سرد ميان دو ابر قدرت، رواج داشت و ديوار برلين، به عنوان نماد و سمبل جدايي شرق و غرب، فرو نريخته بود.

به گفته وي در آن زمان، هنوز كمونيسم بر قانون اساسي شوروي و بر مقدرات مردم آن كشور حاكم بود و شاهد سايه شوروي در افغانستان بوديم.

اين استاد دانشگاه گفت:پيام‌امام (ره) به اين دليل اهميت داشت كه به رغم آنكه تحليل گران و نظريه‌پردازان جهان، شاهد بخشي از تحولات در شوروي بودند هيچ كدام قادر به پيشگويي در خصوص آينده اين كشور نبودند.

وي گفت: امام (ره) با توجه به بصيرت و بينايي كه برخاسته از ايمان و تقواي ايشان به خدا بود فرو پاشي نظام كمونيستي را پيش بيني كردند.

دكتر غفوري اضافه كرد: لذا اين پيام با توجه به پيش‌بيني فروپاشي شوروي و كمونيسم و خسارات زيادي كه شوروي به خاطراتكا و روي آوردن به غرب تحمل كرد، به عنوان يكي از اسناد سياسي قرن بيستم مطرح است.

وي اظهار داشت: اين نامه از سويي، بيانگر جهان شمولي دين اسلام است يعني قلمرو اسلام صرفا محدود به مسلمانان و يا ايران نيست و از سوي ديگر اين پيام از مصاديق واقعي صدور انقلاب اسلامي است.

به گفته اين استاد علوم سياسي دانشگاه، صدور انقلاب نيز به معناي واقعي آن همان پاسخگويي به سوالات و نيازهاي بشريت است كه ما در اين پيام شاهد آن هستيم.

غفوري افزود: نوع برخورد گورباچف در آن زمان نشان داد كه او متاسفانه محتواي اصلي پيام امام (ره) را درك نكرده بود.

پيام امام خميني (ره) را سيزدهم دي ماه ‪ ۱۳۶۷‬آيت‌الله‌عبدالله جوادي آملي در مسكو تسليم گورباچف آخرين رييس جمهوري شوروي كرد.