با تشکیل ستاد حاكميت خدمات باليني در دانشگاه اقداماتی انجام شد:
در زمينه شناسايي و تعيين اولويت هاي اجرايي حاكميت باليني در دانشگاه موضوعات گزارش دهي خطا و رسيدگي به شكايت به عنوان اولويت اجرايي حاكميت باليني دانشگاه تعيين گرديد.
در زمينه منظور نمودن CG در برنامه ريزي استراتژيك دانشگاه برنامه استراتژيك و عملياتي دانشگاه با توجه به حاكميت خدمات باليني تهيه گرديد
در زمينه ترويج گزارش دهي خطا اعلام سناريوي مرگ همراه با ذكر قصورات رخ داده به مراكز درماني صورت گرفته است.
در زمينه هماهنگي برون بخشي با سازمان هاي مرتبط ، مكاتبه مقتضي با وزارت متبوع درخصوص اعمال شاخصهاي توانايي جسمي و روحي در پذيرش دانشجويان گروه پرستاري صورت گرفته است.
اقدامات انجام شده در مسير حساس سازي اعضاي هيات علمي شامل برگزاري جلسه مشترك با مديران گروه هاي درماني و بيان موضوع و درخواست تهيه گايدلاين بيماريهاي شايع بوده است .
در حيطه تعامل با بيمار همراهان و جامعه
- نصب الگوريتم رسيدگي به شكايات و منشور حقوق بيمار در محل هاي در معرض ديد
- تهيه و ارائه بروشور اطلاع رساني به مراجعين نيازمند بستري شامل تعهدات بيمار، تعهدات بيمارستان،اطلاعات ضروري و خدمات قابل ارائه در مركز تهيه شده و ارائه مي گردد
- دلجويي از بيماران خارج از استان توسط رياست،مديريت يا مترون
- ارائه شماره تلفن داخلي جهت هرگونه سئوال در مورد مراقبتهاي بعد از ترخيص بيمار
- آموزش چهره به چهره به بيمار در حين بستري و ترخيص
- تهيه و ارائه پمفلت هاي آموزشي جهت بيماران سرپايي و بستري بخصوص در زمينه بيماريهاي سوختگي رواني و ديابتيك
- اجراي طرح Follow up سلامت بيماران بعد از ترخيص
- آموزش لازم جهت ترخیص بیماران با بیمه تکمیلی از سوي كارشناسان واحد ترخيص
- تهيه دو نمونه بنر از سوي دفتر پرستاري و ارسال به مراكز درماني " براي حفظ سلامتي خود و ديگران كمتر از تلفن همراه استفاده نماييم " " با رفتار خود خوشنامي حرفه پرستاري را تاييد و حمايت كنيم "
در زمينه آموزش و مهارت
- استفاده از سيستم مدار بسته آموزشي در بخشهاي زنان،اتاق زايمان و اطفال
- برگزاري كلاسهاي آموزشي جهت نيروي انساني در رسته هاي مختلف با توجه به حيطه هاي حاكميت باليني
در زمينه مديريت خطر و ايمني بيمار
- تهيه و انتشار گاهنامه حاكميت باليني و مديريت خطر
- تهيه الگوريتم مديريت بيماران دچار سوختگي
- نصب صندوق گزارشات خطاها تحت عنوان صندوق خاطرات پزشكي و پرستاري
- گذاشتن صندوق ثبت خاطرات ناخوشایند درمانی
- بررسي شكايات بيماران و ترويج آن
- تهيه و ارسال سناريوي مرگ در يك مركز و ارسال آن به كليه مراكز درماني
- الزام پرستاران بخشها به گزارش موارد مشكوك به دفتر پرستاري
- تغيير 3 ماه يكبار مواد ضدعفوني كننده و گندزدا در اتاق عمل و بخشها جهت گيري
- توزیع جزوات و مطالب جمع آوری شده با زونکن های مخصوص در زمینه ایمنی بیمار در کلیه بخش های درمانی بیمارستان.
- اقدام در جهت تهیه بورد مشخصات بالای سر بیماران و نصب آن
- هماهنگی باکارشناس تغذیه جهت انجام مشاوره غذایی به بیماران و تکمیل فرم مشاوره و رژیم درمانی در زمان حضور در بیمارستان
تهيه و توزيع بروشور " مواردي كه هرگز نبايد اتفاق بيفتد " جهت مراكز درماني -
تهيه لیست خطرات آینده نگر و گذشته نگر در کلیه بیمارستانهای استان
- ارسال چک لیست های استاندارد بخش ها به کلیه واحد ها جهت بررسی وضع موجود با وضع ایده ال.
- تهيه و توزيع بولتن مديريت ريسك و گزارش نمودن چند مورد خطا به مراكز درماني
- ارائه تمهيدات لازم جهت استقرار دستگاه هاي امحاء زباله در مراكز در ماني
- ثبت CPR های انجام شده در بیمارستان با ذکر اعلام اسامی افراد، زمان شروع و پایان آن و ذکر موفقیت با عدم موفقیت آن در دفتر CPR
- اقدام در جهت نصب پوستر مراحل صحیح شست و شوی دست در کلیه اتاقهای بیماران
- طرح برجسته نمودن آزمايشهاي غيرطبيعي در برگه هاي جواب آزمايش استفاده از اطلاعات
- استقرار سيستم HIS در كليه مراكز درماني و توانايي كاربرد آن از سوي كليه پرسنل
- امكان استفاده از مفاهيم حاكميت باليني توسط پرسنل از طريق HIS اثربخشي باليني
- تهيه گايدلاين سوختگي اطفال ، سوختگي در مواجهه با مواد شيميايي ، برخورد با سوختگي ماژور ، فيزيوتراپي در سوختگي و راهنماي پانسمان سوختگي
مميزي باليني
- تقسیم کار به صورت case method
- به جای دفتر گزارش نویسی کلی پرستاران موظف شدند گزارش هر بیمار را به صورت جز به جز در پرونده بیمار ثبت نمایند.
مديريت كاركنان
- بازنگري و تصحيح شرح وظايف پرسنل مراكز درماني
- آموزش و آشنايي 15 روزه نيروهاي كادر پرستاري مشمول طرح و يا جديدالاستخدام با محيط بيمارستان و قوانين حاكم بر سازمان HIS و ساير امور مربوطه از طريق انتشار و توزيع به نيروهاي جديدالورود
- شناسنامه مهارتهاي باليني جهت پرسنل مراكز درماني تهيه گرديده است.