زمان : 11 Dey 1385 - 16:59
شناسه : 4236
بازدید : 3113
انتقاد شدید نماینده پارلمان عراق از مواضع کشورهای عربی در قبال اعدام صدام  انتقاد شدید نماینده پارلمان عراق از مواضع کشورهای عربی در قبال اعدام صدام
انتقاد شدید نماینده پارلمان عراق از مواضع کشورهای عربی در قبال اعدام صدام 
حامیان دیروز صدام امروز تظاهر به گریه بر انسانیت و عدالت می کنند
یکی از نمایندگان پارلمان عراق با ابراز شگفتی و تنفر از مواضع برخی کشورهای عربی در قبال اعدام صدام اظهار گفت : این کشورها در گذشته در برابر جنایتهای فراوان صدام سکوت اختیار می کردند و اکنون به صورت کورکورانه علیه منافع ملت عراق موضع گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سامی العسکری در گفتگو با شبکه العالم، اظهار داشت : طرف های عربی درقبال جنایت هایی که صدام علیه ملت عراق مرتکب می شد، سکوت اختیار و آن را تایید می کردند و امروز نیز همین کشورها تظاهر به گریه کردن بر آزادی انسان وعدالت می کنند .

وی افزود: رژیم صدام، گورستان های دسته جمعی ایجاد کرد وازسلاح های شیمیایی علیه ملت خود استفاده کرد وهمقطارانش در درون حزب بعث واعضای خانواده خود را نیز به قتل رساند، اما این جنایت ها از سوی طرف های عربی محکوم نشد.

العسکری با اشاره به برپایی دادگاهی نمونه در منطقه و بی نظیر در تاریخ عراق برای صدام گفت : در این دادگاه صدام عادلانه قصاص شد و جنازه اش نیز به خویشاوندانش تحویل داده شد؛ درحالی که رژیم صدام حتی از برگزاری مجالس فاتحه برای کسانی که اعدام می کرد؛ جلوگیری می کرد و اجساد آنها را مخفیانه به خاک می سپرد.

وی درباره تاثیر اعدام صدام بر پرونده امنیتی عراق افزود : اوضاع امنیتی وسیاسی کشور پس از اعدام صدام رو به بهبودی خواهد رفت،زیرا برخی گروه های مسلحی که مرتکب جنایت می شوند؛ صدام را به عنوان یک سنبل می دانستند که می توان بر سر او با آمریکا داد وستد سیاسی کرد. به همین خاطر آنها حاضر نبودند سلاح خود را زمین گذاشته و وارد روند سیاسی شوند، و این گروهها پس از اعدام صدام چه بسا در مواضع خود بازنگری کنند، زیرا به خوبی می دانند که قدرت دولت عراق به افزایش است .

نماینده پارلمان عراق افزود: دولت عراق درهای آشتی را به روی کسانی سلاح را بر زمین می گذارند؛ بازگذاشته واعدام صدام به عنوان فاکتور مثبتی جهت پشت سر گذاشتن وقایع گذشته وبازگشایی صفحه جدیدی برای همه ملت عراق خواهد بود.

واکنش منفی جهان عرب به اعدام دیکتاتور خونخوار سابق عراق

به استنثای کویتی ها که کشورشان در برهه ای از حکومت دیکتاتور سابق عراق به اشغال این کشور در آمد و از اعدام صدام به شادمانی پرداختند،بیشتر کشورهای عربی به بهانه انجام آن در ایام عید قربان، واکنش منفی به آن نشان داده اند.

مواضع برخی کشورهای عربی در قبال اعدام دیکتاتور سابق عراق به این شرح است :

* تونس

وزرات امور خارجه تونس در بیانیه از اعدام صدام در اولین روز عید قربان ابراز تاسف کرد و اجرای حکم اعدام در این روز را خدشه آشکار به احساسات ملت های اسلامی در این مناسبت دینی مقدس دانست.

تونس با ابراز امیدواری از اینکه این اعدام سبب افزایش بحران اوضاع و افزایش شدت خشونت ها در عراق نشود، بر ادامه حرکت ملت عراق برای تحقق آشتی ملی بین خود تاکید کرد.

* مصر

وزارت امور خارجه مصر نیز از اجرای حکم اعدام صدام از سوی مقام های عراقی و همزمانی آن با اولین روز عید قربان بدون رعایت احساسات مسلمانان! ابراز تاسف کرد.

"علا الحدیدی" سخنگوی وزارت امور خارجه مصر ابراز امیدواری کرد که اجرای حکم صدام در این زمان به افزایش شدت بحران اوضاع و انتقام جویی منجر نشود.

گروه اخوان المسلمین مصر نیز انتخاب روز عید قربان برای اعدام صدام را از نظر زمانی اشتباه دانست.

* اردن

دولت اردن ابراز امیدواری کرد که اجرای حکم صدام پیامدهای منفی و اثر گذار بر وحدت و انسجام ملت عراق نداشته باشد.

* مغرب

وزارت امور خارجه مغرب بدون ارایه تفسیری درباره اجرای حکم اعدام صدام خواستار ضرورت تحقق آشتی و وفاق در بین اقشار مختلف مردم عراق در راستای همزیستی در صلح، امنیت و شکوفایی شد.

حدود 200نفر در اعتراض به اعدام صدام در شهر رباط تظاهرات کرده و آمریکا را محکوم کردند و تظاهرات مشابهی نیز در برابر کنسولگری آمریکا در شهر "دار البیضاء" در جنوب رباط برگزار شد.

* عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان (سپا) که منعکس کننده دیدگاه رسمی این کشور است، اشاره کرد که احساس شگفتی و تقبیح در پی اجرای حکم اعدام صدام در اولین روز عید قربان حاکم شده است.

تحلیلگر این خبرگزاری نوشت: احساس شگفتی و تقبیح به خاطر اجرای حکم در ماههای حرام و در اولین روز عید مبارک قربان که تجلی کننده وحدت مسلمانان است، حاکم شد و بسیاری از ناظران امور عراق پیش بینی می کردند که محاکمه رئیس جمهوری سابق برای زمانی طولانی تر ادامه یافته و از رسیدگی مفصل، تدابیر قانونی محکم ودقیق و بدور از سیاسی کاری برخوردار باشد.

این خبرگزاری همچنین از شرایط محاکمه صدام در مرحله گذشته انتقاد و به ویژه به تغییر قضات و اجرای آن در زمان اشغال عراق و و همزمانی آن با خشونت طائفه ای و مذهبی و اختلاف سیاسی درصحنه این کشور اشاره کرد.

* کرانه باختری و نوار غزه

حدود 200فلسطینی روستای "الخضر" در اعتراض به اعدام صدام تظاهرات کردند و برخی از ساکنان غزه نیز اندوه خود را از اعدام صدام ابراز داشته و صدام را با توجه به حمایت وی از ملت فلسطین "قهرمان و سمبل" خواندند.

* سوریه

"محسن بلال" وزیراطلاع رسانی سوریه از اعدام صدام در اولین روز عید قربان ابراز "شگفتی" کرد و این اقدام را "دردناک و غم انگیز" توصیف کرد.

روزنامه "البعث" سوریه به نقلا ازبلال نوشت که وی " از زمان اجرای حکم اعدام صدام ابراز شگفتی کرده و آن را دردناک و غم انگیز توصیف کرد زیرا در اولین روز عید مبارک قربان صورت گرفته است".

بلال همچنین افزود: "تصاویر هولناک اعدام صدام حسین نقض کمترین مبانی و توافقنامه های بین المللی به حساب می آید".

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که اجرای حکم اعدام به معنای ریختن نفت روی آتش نباشد و موجب برهم خوردن دوباره ثبات و روند سیاسی در عراق نشود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه همچنین درخصوص حرکت رو به جلوی روند سیاسی عراق برای ساختن عراقی واحد، مستقل، سرافراز و ایفای نقش فعال در سازمان ملل و اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد.

* مطبوعات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

روزنامه های الوطن، عکاظ، و الجزیره عربستان و الرایه قطردر مطالب روز یکشنبه خود، اعدام صدام در اولین روز عید قربان را در پی برگزاری محاکمه ای که به گفته آنها "سیاسی" است، تقبیح کردند و پرسش هایی را درباره این مسئله که آیا اعدام وی به عراق کمک خواهد کرد، مطرح کردند.

روزنامه الرای العام کویت ابراز امیدواری کرد که اعدام صدام صفحه مرگ و نیستی در عراق و منطقه را بسته و صفحات زندگی براساس ارزشهای عدالت، صلح و آزادی را بگشاید.

این روزنامه افزود: اعدام صدام سرآغاز دوره جدیدی است که اگر عراقی ها فرصت را غنیمت شمرند، عملا الگویی تمدنی خواهد شد.

دیکتاتور سابق عراق روز شنبه 9 دی به سبب محکوم شدن در پرونده کشتار مردم دجیل در سال 1982، به دار مجازات آویخته شد.