هفته نامه بشارت نو در شماره339 در واکنش به مطلب یکی از مخاطبان یزدفردا اینگونه نوشت :چندی پیش نقشه ای بدون هویت و سابقه قبلی در سایت خبری یزدفردا از نشریه بشارت نو اسکن و به صورت ناشیانه مورد تحریف و جعل قرار گرفته و درکنار نقشه چاپ شده در بشارت نو آن که (همانند نقشه سمت چپ است) قرارداده شد که مسیر سیرجان به نطنز به صورت مستقیم و دربیابانهای نامعلوم و حتی از میان کوهها می گذشت! در مطلبی که در کنار این دونقشه آورده شده بود ادعا شده که بشارت نو نقشه را تحریف کرده است! در این نقشه که هیچ منبع و سابقه ای از آن ذکرنشده مسیر آزادراه به طور ناشیانه و از روی غرض ورزی به صورت مستقیم از سیرجان به کاشان عبور می کند! این مسیر بدون گذشتن از شهرهایی که در طرح پروژه آزادراه سیرجان- اصفهان تعریف شده کشیده شده است در صورتیکه چنین پروژه ای تعریف بیرونی به عنوان مصوبه نداشته است بلکه مسیر صحیح طرح آزادراه سیرجان- اصفهان در نقشه سمت چپ و با خط قرمز نمایان است که ادعا می شود طرح مطالعاتی آن در دولت اصلاحات انجام گرفته است. همچنین یکی از معاونین استاندار یزد در جمع روابط عمومی های استان در اقدامی غیراخلاقی طی سخنانی به طور غیرمستقیم روزنامه بشارت نو را دروغگو خوانده است و گفته:” بشارت نو اقدام به نشر نقشه جعلی در خصوص آزادراه کرده است.” مسلما ادعای آنها غیرواقعی است و به نظر نمی رسد که اصلا پروژه آزادراه سیرجان- اصفهان تعریف شده باشد. مسیری که با خط سبز رنگ در نقشه بشارت نو نمایان بود مصوب هیئت دولت در سفردوم به استان یزد می باشد.
بشارت نو ضمن چاپ مجدد نقشه قبلی بر صحت گزارش قبلی خود تاکید میکند و آماده درج پاسخ منطقی و مستدل منتقدین می باشد.
تمام کسانی که درمورد احداث راه تخصص دارند میدانند که برای احداث راه از هرنقطه به نقطه دیگر بی نهایت خط می توان ترسیم کرد که همه آنها در قالب پروژه مطالعاتی تعریف می شود اما آنچه موردنظر بشارت نو بوده کدامیک از این طرحهای مطالعاتی مصوبه کمیسیون ماده 32 داشته و همچنین مصوبه سفر دوم رئیس جمهور فعلی (و نه اصلاحات) کدام است؟ مسئولین برای مصوبه سفراستانی هیئت دولت چه کرده اند؟ گذشته از آن نه بشارت نو هرگونه عملکرد دولت اصلاحات و یا هردولت دیگری است و نه مردم اینگونه بهانه ها را به صرف اینکه منتسب به دولت اصلاحات و یا غیره باشد می پذیرند.
در این زمینه با وجودیکه قصد ادامه بحث را نداشتیم در صورت لزوم توضیحات بیشتر و سایر واکنش ها را در شماره های آینده منتشر می شود.(پایان مطلب منتشره بشارت نو)
اما مطلب یزدفردا که در بشارت نو به آن اشاره شده است چه بوده است :
مطلبی وارده به یزدفردا که به بررسی یادداشت بشارت نو پرداخته شده بود و دیدگاه نویسنده به موضوع انعکاس یافته و البته برای مخاطبان و حرفه ای ها این نکته مسلم خواهد بود که زمانی که مطلبی با نام نویسنده ای در رسانه ای انعکاس می یابد به عنوان دیدگاه فرد نویسنده بوده و نه رسانه و البته یزدفردا با توجه به ارتباط دو سویه ای که با مخاطبان خود دارد در مورد انتشار مطالب مخاطبان هیچ محدودیتی قائل نشده و البته تمامی مخاطبان یزدفردا با هویت معلوم و معرفی خود به همکاران ما و بررسی کامل مطالب ،مطالبشان را در یزدفردا نشر می دهند و در مورد مطلب منتشره نیز با نویسنده مطلب قبل از انتشار هماهنگ و اصلاحیه مطلب ارسالی با نظر نویسنده انتشار یافته است البته توضیحات نویسنده مطلب در رابطه با ترسیم نقشه نیز اینگونه بوده است (که نشان از اشرافیت نویسنده به طرح و موضوع دارد ): با توجه به اینکه شهر های تهران و اصفهان به واسطه عبور شاه راه های ترافیکی کشور از این دوشهر خود تبدیل به گره های کور ترافیکی شده اند که براساس تصمیمات اتخاذ شده آزادراه ها به جای عبور از این شهر ها از نزدیکی انها عبور خواهد کرد و این نکته که پهنای نوار قرمز ترسیم شده در نقشه با توجه به مقیاس نقشه حدود 15 کیلومتر واقعی خواهد بود و با عنایت به این نکته نقشه مسیر ازاد راه نطنز - اصفهان -سیرجان ترسیم شده و البته این نکته که در خبر ها نیز توسط مسئولین متولی امر اعلام شد مطالعات فاز اول آزاد راه در سال 82 صورت گرفته و نقاط شهر هایی که در مسیر این آزاد راه قرار خواهند گرفت در مطالعات فاز های بعدی بایستی مشخص شوند و در نتیجه تمامی نقشه هایی که از این آزاد راه منتشر می شود براساس فرضیات بوده و هیچگونه قطعیت ندارد و البته دلیل استفاده از نقشه منتشره در بشارت نو توسط نویسنده مطلب نیز تنها برای مقایسه بهتر مخاطبان بوده است و هرچند که نقشه مورد استفاده نقشه ای است که اگر کمی با دقت به آن توجه شود نقشه ای است که لکه های سبز رنگ آن زیستگاه های .. ایران را نشان می دهد نه راههای کشور را ؟
به هر ترتیب ضمن تشکر از توجه هفته نامه وزین بشارت نو به نظرات مخاطبان عین مطلب منتشره ی مورد استناد این نشریه عینا باز نشرمی شود.
یزدفردا :اصلاحیه:وارده به یزد فردا:اکرمی :به تازگي تعداد محدودي از نشريات در اقدامي هماهنگ با درج مطالبي مشابه، موضوع پروژه احداث آزاد راه سيرجان – اصفهان و نطنز -یزد -سیرجان را مطرح نمودند به گونه اي كه از يك طرف مسئولان ارشد استان متهمان تغيير مسير آزاد راه ه های مذكور از شهر يزد معرفي واشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر مدافع استان و ناجي حق وحقوق از دست رفته مردم اعلام گرديده اند. به عنوان نمونه مقاله اي كه اخيرا در روزنامه بشارت نو مورخ 18مهرماه 90 تحت عنوان" ابركوه جايگزين يزد ميشود ؟ " چاپ گرديد. ليك اگر نيك به مطالب آن توجه شود به مواردي قابل تامل دست مي يابيم كه در زير به چندين مورد آن اشاره ميگردد :
1- اين روزنامه در پاراگراف سوم، "آزادراه نطنز – سيرجان از مسير نائين ، ميبد ، اردكان ، يزد ، انار به عنوان بهترين گزينه مي باشد." مطرح مي نمايند، اين در حالي است كه در پاراگراف اول نگراني خود درخصوص عدم همكاري سرمايه گذار خصوصي يا دولتي در احداث آزادراه سيرجان – يزد – نطنز اعلام ميدارد به گونه اي كه خواننده مطلب را در خصوص گزينه سيرجان – يزد –نطنز به ترديد وا داشته ، گويا نگارنده نيز به اين موضوع اطمينان كافي ندارد .و این در حالی است که این دو آزاد راه دو طرح با ویژگی ها و کاربرد مجزا بوده و وجود هیچکدام نافی دیگری نبوده و وجود هردو طرح نیز از نیاز های استان می باشد.
2- بي شك كوتاه شدن مسير آزاد راه دوم استان یزد يكي از مهمترین ملاكهاي انتخاب گزينه توسط سرمایه گذار مي باشد لذا با توجه به كاهش نزديك به 160كيلومتري مسیر اصفهان بندرعباس در صورت عبور از حوالي دهشير (از توابع شهرستان تفت) نسبت به مسير سيرجان – يزد –نطنز ،محور منتخب برای سرمایه گذار قابل تشخیص است.(هر چند اجرای ان به منزله حذف آزادراه اصلی کشور که همان آزاد راه سیرجان یزد نطنز ، از مصوبات غیر قابل تغییر هیئت دولت نمی باشدو از اهمیت آن کم نخواهد کرد) البته سفسطه بازی نویسنده مقاله روزنامه و یا روزنامه های مذکور در چاپ نقشه مسيرهاي پيشنهادي به مخاطب اينگونه القاء مي نمايد كه طول مسيرآزاد راه دوم استان نه تنها كاهش نمي يابد بلكه افزايش هم دارد و ملاک انتخاب سرمایه گذار دلیل دیگری داشته است، لذا مسيرهاي واقعي با نقشه چاپ شده در اين نشريه با يكديگر مقايسه گرديده اند، قضاوت با مردم.
3- انگشت اتهام به سمت مقام ارشد استان و فرافكني روزنامه مذكور با اهداف از پيش تعيين شده كه در انتهاي گزارش به وضوح وعده گفتگويي ديگر از اشخاص مطلع را به ميان مي آورد،کسانی که بهتر است يادآور مسئوليت حساس این افراد مطلع در ان زمان شده و بیان کند كه با وجود آغاز مطالعات آزادراه اصفهان سیرجان در سال 1382 و اطلاع ایشان از جزییات آن و نحوه مصوب شدن آن و مجزا بودن این دو طرح با یکدیگر دلیل طرح اینگونه شبهات چیست؟
4- موضوع ديگري كه مطرح مي باشد فاصله نزديك به50 كيلومتري مسير آزاد راه مورد بحث از ابركوه است كه رابطه عنوان مقاله با نام شهرستان ابركوه به همان ميزان براي شهرستانهاي خاتم ، تفت و مهريز نيز قابل انعكاس مي باشد.
5- در ادامه گزارش اين نشريه تغيير اين مسير لطمه خوردن ساير بزرگراهها من جمله بزرگراه يزد – طبس مي باشد ، كه ارتباط اين مسير نيز با آزادراه مورد بحث غير قابل توجيه است چرا كه آن نماينده دلسوز بهتر ميداند كه راه ارتباطي شمال شرق به جنوب غرب از شهرهاي طبس ، يزد و ابركوه ميگذرد كه به طريق الرضا معروف است و اين آزادراه در رونق و ركود آن تاثيري ندارد و اي كاش دلسوزان پيگير به بهره برداري رسيدن قسمتي از اين بزرگراه و همچنین جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح ملی آزاد راه نطنز یزد سیرجان که از مصوبات دولت می باشد ، مي شدند.
6- نكته مهم ديگري كه به آن بايد اشاره داشت جدا بودن اين دو مقوله از يكديگر است به گونه اي احداث آزادراه سيرجان – يزد – نطنز مصوبه دوره دوم سفر رياست جمهوري ميباشد و در سال 1387 مصوب گرديد و آزاد راه ديگر در سال 1382 مطالعات آن انجام شده است و اجراي هر يك به منزله حذف گزينه ديگری نميباشد .حال چگونه بشارت نو با کپی مطلب سفارشی پیمان یزد آن را فاجعه اي جبران ناپذير مطرح نموده سوالي است كه اميدواريم اين نشريه و ديگر دوستان ايشان در خصوص موارد ذكر شده به آن پاسخ دهند .
امید است در دورانی که بیش از هر زمان دیگر احتیاج به وحدت کلمه و تلاش برای سازندگی داریم عده ای به جای سنگ اندازی و وقت گیری از مسئولین به ارائه راهکارها ی مفید و شناسایی سرمایه گذاران واقعی و ایجاد فضای دوستی و نشاط گام بردارند و برای برادری و همراهی کامل مسئولین استان بیش از پیش تلاش کنند که در سایه همراهی و همدلی دوستی و صداقت ،سازندگی و ابادانی ایجاد خواهد شود انشالله
توضیح ضروری:با توجه به برداشت های متفاوت از نوشته فوق در جهت روشن نمودن نظر حقیرویرایش صورت گرفت که ضمن تشکر از همکاران یزدفردا اصلاحیه تقدیم شد که از یزدفردا به دلیل ایجاد فضایی برای انتقال تمامی نظرات و تفکر ها سپاس گزاری می شود و از حوصله مخاطبان عزیز نیز سپاسگزارم.
حمید اکرمی